עיני מממש האיומים: שביתה כללית במשק החל מיום שני הקרוב; "לא נותרה לנו ברירה, דיברנו מספיק"

(עדכון) - גם הלימודים באוניברסיטאות יושבתו ובחלק מן המכללות ■ עיני: "שביתה היא המוצא האחרון - אבל גם הביטוי הכי מזוקק לסולידריות חברתית" ■ מבהיר בשיחה עם "גלובס": "השביתה תכלול הכל - אפילו מקומות פרטיים"

"בשבוע הבא תהיה שביתה כללית במשק, כולל שדה התעופה, כולל הכל. רק הסכם יעצור את השביתה הזאת, דיברנו מספיק" - כך הבהיר היום (ה') בשיחה עם "גלובס" יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, על רקע הפיצוץ במו"מ שהתנהל בשבועיים האחרונים בעניין קליטת עובדי הקבלן.

ההסתדרות הודיעה הערב על המועד המדויק של השביתה המתוכננת - החל מיום שני הקרוב ב-6 בבוקר. עופר עיני, קיבל את ההחלטה בתום התייעצויות שקיים היום עם הגורמים המקצועיים בהסתדרות. עיני קיבל את ההחלטה לאחר שישיבות המו"מ שהתקיימו במשך השבוע האחרון, בעניין דרישת ההסתדרות לצמצום מספר עובדי הקבלן, באמצעות העברת חלק ניכר מהם להעסקה ישירה, הגיעו למבוי סתום. זאת בעקבות העמדה הבלתי מתפשרת של האוצר השוללת העסקה ישירה.

השביתה ביום שני תכלול חלקים גדולים במגזר הציבורי לרבות שדה התעופה, נמלי הים, רשויות מקומיות, משרדי ממשלה וכדומה. ההסתדרות אף מתכוונת להשבית מקומות עבודה במגזר הפרטי. הודעה מסודרת ומדויקת על מקומות העבודה שישתתפו בשביתה תימסר ביום ראשון.

איציק שמולי יו"ר התאחדות הסטודנטים הארצית מסר כי הסטודנטים נאבקים מזה שנים בנושא עובדי הקבלן בקמפוסים ועובדים בתיאום מלא עם ההסתדרות לקראת ההשבתה. שמולי : "דגל עובדי הקבלן הוא דגל שהסטודנטים מניפים מזה שנים. אנחנו מברכים על כך שההסתדרות ויו"ר ההסתדרות נאבקים כדי למגר את התופעה הכעורה הזאת, ועובדים עמם בתיאום מלא".

התאחדות הסטודנטים מסרה שתחל השביתה הכללית בשבוע הבא גם הלימודים יושבתו באוניברסיטאות ובחלק מן המכללות. במקביל יתקיימו פעולות מחאה בקמפוסים ובערים ברחבי הארץ.

לדברי עיני, "שביתה הינה המוצא האחרון אולם לא נותרה לנו ברירה". לדבריו, בעוד שראשי משרד האוצר דיברו בתקופה האחרונה על כך שעובדי הקבלן הם תולדה של חוסר נכונות מצד ההסתדרות להגמיש את הסכמי העבודה בשירות המדינה, הרי שהאוצר כלל לא העלה את נושא הגמישות הניהולית לכדי דיון. "נראה אותם לוקחים צ'אנס ומציעים לקלוט את עובדי הקבלן בתמורה לגמישות ניהולית. הם לא עשו את זה והם לא יעשו את זה. זה 'חארטה'. הם לא יודעים אפילו שהיום אפשר לפטר עובד מדינה באמצעות שימוע אצל מנכ"ל המשרד, זה הכל. איזה גמישות הם עוד רוצים? שהעובד ילך הביתה ברגע ששורקים לו? גמישות זה לא העניין, זה סתם ספין שנפל. הם לא רוצים לקלוט עובדי קבלן כי לקלוט עובדי קבלן מבחינתם זה כמו להכניס חזיר לבית הכנסת".

עוד הוסיף עיני כי השביתה למען עובדי הקבלן היא הביטוי הכי מזוקק לסולידריות חברתית. "העובדים המאורגנים נאבקים למען העובדים הכי חלשים במשק ואני חושב שזו תעודת כבוד עבור העבודה המאורגנת", אמר.

עיני טוען כי במשרד האוצר לא הפנימו את השינויים שעוברים על החברה הישראלית, לדבריו העמדה העיקשת שלהם עשויה לחזור כבומרנג: "הבעיה של האוצר היא שהם לא הבינו מה קרה בקיץ 2011, כפי שהמעסיקים הפרטיים הבינו. הם לא הבינו שמול חקיקה דרקונית בכנסת, שהיא בהחלט אפשרות, עדיף להגיע להסכמה שעושה שכל גם למעסיקים וגם לעובדים. את זה בדיוק הבין ראש הממשלה בנימין נתניהו, אבל אז באו הפקידים".

עיני, צריך לומר, משתדל לשבח את ההתנהלות של נתניהו, בזמן שהוא תוקף את אנשי האוצר. הוא יודע כי העובדה שנתניהו התערב אישית בסכסוך עבודה ונפגש עימו 3 פעמים בתוך שבוע איננה דבר המובן מאליו. עם זאת, הוא מבהיר כי נתניהו הוא האיש שצריך לקבל בסופו של דבר הכרעה: "אני לא מסיר אחריות מאף אחד. לא מראש הממשלה, לא משר האוצר ולא מהמעסיקים".

על פי הערכות, נתניהו ינסה לחדש את השיחות עם עיני במהלך סוף השבוע, תוך דרישה ממשרד האוצר להגיע לפשרות. בהסתדרות הבהירו בתקופה האחרונה כי הם אינם מבקשים לקלוט את כל עובדי הקבלן, אלא בעיקר למפות אותם, להגדיר את מי ניתן לקלוט ואת מי לאו. כך למשל, בהסתדרות ישנה הבנה שלא ניתן יהיה לקלוט בהרבה מהמקרים את עובדי האבטחה, אולם כן ניתן לקלוט עובדי ניקיון.