גלגל ההצלה האחרון של ערוץ 10

לא עברו שנתיים מאז החוק שהאריך את זיכיון ערוץ 10, והנה הסיפור חוזר על עצמו

1. אולי טעינו כשהתיצבנו לצד ערוץ 10. כולנו טעינו, התקשורת, הפוליטיקאים והציבור. אולי בדיעבד, כשמביטים חודשים אחורה אל ועדות הכלכלה וחדרי החקיקה, מבינים שצריך היה לעצור את זה שם. אולי כשערוץ מתנהל בדימום, כשערוץ סופג בסך-הכול חודשיים קשים ומיד מתחיל לפטר, לקצץ ולבקש את עזרת המחוקק - זה סימן שכנראה אין, ואולי לא הייתה לו זכות קיום מלכתחילה.

לא עברו שנתיים מאז עבר החוק שקבע כי יש להאריך את זיכיון ערוץ 10, והנה הסיפור חוזר על עצמו. הערוץ, שחובותיו נפרסו ונחתכו עד לשנת 2012, מבקש החייאה נוספת ודחייה בעוד שנה של החובות העומדים על 60 מיליון שקל. זה קורה בעיצומו של משבר קשה בשוק הפרסום הישראלי, אבל לא הקשה ביותר שידע הערוץ, בוודאי לא כמו זה של 2008, או של 2005, או של 2002/3.

ובכל זאת, למרות שעד לחודשים האחרונים ערוץ 10 סיפק תחרות חיובית ורייטינג לא רע, הציף את השוק בעבודה והעלה את עלויות ההפקה, הוא עצמו מתקשה לאכול את מה שבישל. פתאום כמה כישלונות לוח, מלווים בנסיבות מציאות חריגות, לקחו אותו אחורה ובחזרה אל המחוקקים שבירושלים.

ומה יקרה שם? ככל הנראה הרגולטורים, על דרגותיהם, לא יתנו לו גם הפעם ליפול. למרות שבלב של לא מעטים מהם ישנה משאלה שערוץ 10 על רביב דרוקריו יעלה על המוקד - התפיסה הרחבה היא שאסור, בשם הפלורליזם, לסגור ערוץ בישראל.

כי פה, כמו שרק פה כל-כך לא מאמינים בחופש השוק, עד שכמו שלא נותנים לגוף שידור לחיות בשקט - גם לא נותנים לו למות מיתה יפה.

2. כנראה שלא טעינו כשהתייצבנו לצד ערוץ 10. בעיקר כי אנחנו גם רואים מה מצבן של רשת וקשת. כשרואים שגם גופים בעלי מסורת של הצלחה ושנים של התבססות עסקית מתקשים לגמור את השנה בכבוד, משהו כנראה לא תקין פה בשורש.

מותר לגוף שידור לפספס בתוכנית כזו או אחרת, והגיוני שיהיו לו תקופות מוצלחות פחות כלכלית, כפי שקורה בתחרות. לא הגיוני שהפעילות הטבעית בתעשייה הכרוכה בטלטלות תביא לשבר שכזה.

החישובים מגלים שגם אי-קיומו של ערוץ 10 לא היה משפר דרמטית את מצבן של רשת וקשת, וודאי לא את מצבנו כצופים. לכן אם לא היינו מתייצבים ליד ערוץ 10 אז - היום היינו נדרשים להתייצב לצד זכייניות ערוץ 2.

3. השבוע פרסמנו כאן את הרצון להוסיף תיקון חקיקה שיוכל לקדם את חוק הרישיונות כבר לשנת 2013, על-ידי מתן אפשרות לקשת (על-פי ההערכות) להמשיך ולהחזיק בחברת חדשות ערוץ 2 ממקום מושבה החדש, יחד עם רשת שתישאר בערוץ 2.

בחדשות ערוץ 10 חוששים כי תיקון זה יפגע בחברה. זה נכון ולא נכון. ערוץ 10 וחברת החדשות שלו הגיעו לקצה הצוק בשל שנים של התנהלות, לא תמיד נבונה, בתוך מציאות בלתי סבירה של מחויבויות ודרישות כספיות הזויות של תמלוגים ודמי זיכיון והשקעה בקולנוע, תוך התמודדות עם תחרות מול גוף דומיננטי ומצליח בעל קדימות של 9 שנים. כל שעשוי לעשות תיקון חוק כזה הוא לדחוף אותו מהצוק הזה.

לכן, אם כבר עושים את תיקון החקיקה הזה ומאיצים את המעבר לרישיונות - צריך להוסיף לו סעיפים נוספים שיחלצו אותנו מחוליי הזיכיונות. בראשם, הקלה בכל החובות שאינן קשורות בתוכן לכל הזכייניות, ואז אולי לא נשמע מהן יותר, אלא רק נצפה במה שיש להן להציע.