עופר עיני: "באוצר אמרו לי שניצולי שואה הם 'דבר זמני'"

(עדכון) - שביתה פראית מחר: הבנקים, הבורסה, הנמלים, חברת החשמל, אוניברסיטאות, משרדי ממשלה, בתי חולים, הרכבת, נתב"ג ועוד ■ עיני לציבור: "בעוד 20 שנה הילדים שלכם יהיו עובדי קבלן; לא יישאר מעמד ביניים"

בדרך לשביתה: יו"ר ההסתדרות עופר עיני מכנס היום (א') את ראשי הוועדים הבולטים במשק לתדרוך מיוחד לקראת השביתה המתוכננת למחר (ב'). מסיבת העיתונאים של עיני מועברת בשידור חי כאן באתר "גלובס".

זהו מפגן כוח של עיני, המנסה להראות שהוא "הולך עד הסוף", על רקע המגעים שמתנהלים בניסיון לעצור את השביתה. אמש הסתיימה פגישה נוספת בין עיני לאוצר - ללא תוצאות. באוצר עדיין מתנגדים עקרונית לקליטת עובדי קבלן, שמספרם מוערך בכרבע מיליון איש במשק.

כשעה לפני המסע"ת פרסמה ההסתדרות את רשימת המוסדות שישבתו מחר - והרשימה ארוכה: רשויות מקומיות, משרדי הממשלה, מוסדות להשכלה גבוהה, בתי החולים שיפעלו במתכונת חירום, רשות שדות התעופה, רכבת ישראל, הנמלים, חברת החשמל (תעבוד במתכונת שבת), בז"ן, מקורות, מוזיאונים, הטלוויזיה החינוכית, הבנקים והבורסה. זו הפעם הראשונה מזה שנים ארוכות שגם המוסדות הבנקאיים שובתים.

יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ כרמל שאמה-הכהן, הודיע היום על כינוס דיון דחוף בנושא עובדי הקבלן ביום שלישי. לדיון יוזמנו נציגי ממשלה והאוצר, ראשי המשק וארגוני נציגי העובדים. "מטרת הדיון היא לבחון את המשמעות הכלכלית-כספית של העסקת עובדי קבלן אל מול העסקה ישירה", אמר שאמה, "האם באמת קיים הבדל משמעותי מבחינת הכלכלה והמשק והאם ההבדל שווה את המחיר השלילי שמחתים את כולנו". כמו כן תבקש הוועדה לבחון קיומם של פתרונות ביניים.

עוד לפני שהחל עיני לדבר, הציגה ההסתדרות את רוחל'ה אברהמי, עובדת קבלן בהוסטל לניצולי שואה בפרדסיה, כדי להבהיר עד כמה קשה מצבם של עובדי הקבלן ועל מה מתנהל המאבק של ההסתדרות.

"אני מקבלת 4,500 שקל בחודש, שכר מינימום, ואני מזכירת ההוסטל ויו"ר ועד העובדים שם", אמרה אברהמי. "הקבלן שמעסיק אותנו הוא האגודה לבריאות הציבור. אנחנו 160 עובדים שעושים עבודת קודש, מטפלים בניצולי שואה. אנחנו המשפחה שלהם". היא פנתה לרה"מ נתניהו ואמרה לו: "איך מפריטים ניצולי שואה במדינת ישראל? בוא להוסטלים ותביט בעיניים של הניצולים. בתחילת 2009, כשהתחילה ההפרטה, השכר שלנו החל להישחק. הורידו לנו מתנות, פיטרו את השומר בכניסה להוסטל, הורידו לנו כל מיני מרכיבי שכר - וכל זה כדי שבעל ההון ירוויח עוד ועוד, על חשבון העובדים שעושים עבודת קודש. אני מקווה שהמאבק הזה יצליח. תודה לכל הוועדים שתומכים בנו".

מיד לאחר דבריה של אברהמי עלה עיני לשאת דברים ואמר כי "אם יש דבר שנותן לי דלק למאבק הזה, זו אותה אמירה של האוצר שכששאלנו למה עובדי ההוסטלים לא יכולים להיות עובדי מדינה, ואז התשובה הייתה: 'ניצולי השואה זה דבר זמני, זה דבר שייגמר. בגלל זה העובדים לא יכולים להיות חלק מהמערכת'".

עיני טען כי האוצר מנסה "להלך אימים" על הציבור בטענה שלא ניתן מבחינה כלכלית לקלוט את עובדי הקבלן כעובדים קבועים. הוא כינה את הממשלה "עבריינית גדולה" והרים את קולו כשפנה לשר האוצר שטייניץ ואמר לו: "אתה זרקת את עובדי הקבלן". הוא התייחס לטענה של שטייניץ מאמש לפי גם בשבדיה מועסקים הרבה עובדי קבלן, ואמר: "בשבדיה עובדי הקבלן מהווים רק 1.5% ואצלנו זה 20%! אם באוצר יגידו לי שבישראל יהיה אחוז עובדי קבלן כמו בשבדיה - לא תהיה שביתה!".

"לא יישאר מעמד ביניים"

יו"ר הסתדרות טען שכבר עכשיו המאבק נושא פרי: "באוצר כבר מוכנים לשלם לעובדי הקבלן יותר; פתאום הם מתעוררים". הוא ציין כי ראשי הוועדים נענו באופן רחב לקריאתו להשבית את המשק, ולפיכך השביתה הפעם תהיה רחבה.

"אנשים אמרו לי, 'עופר, אנו מרגישים שאנחנו במאבק היסטורי, של החזק למען החלש. אנחנו מרגישים שנוכל לעשות פה חברה צודקת יותר. לא נפספס את ההזדמנות להיות חלק מהתהליך הזה'. בגלל ההיענות הזו, השביתה הפעם תהיה רחבה, שתכלול גם את הבנקים, גם את הבורסה", אמר עיני, וזכה למחיאות כפיים מהנוכחים.

עיני פנה לאברהמי ואמר לה: "לא יהיה מצב שאתם לא תהיו עובדי מדינה". הוא פנה לאזרחי ישראל ואמר: "קרה משהו בקיץ 2011. יצאתם לרחובות בגלל עליית מחירי המזון, יצאתם כי רציתם חברה צודקת. אם לא נדע לעצור את הסחף של עובדי הקבלן, בעוד 20-30 שנה, הילדים והנכדים שלכם - כולם יהיו עובדי קבלן. לא יישאר מעמד ביניים במדינת ישראל. אני רוצה להתנצל בפניכם כי שביתה זה לא דבר קל. אבל אני מבטיח לכם שעשיתי הכל כדי שלא תהיה שביתה. השביתה הזו יוצאת לדרך כי אין לנו ברירה".

עיני קרא לרה"מ ואמר לו: "עד מחר בשש בבוקר יש עוד זמן. גלה מנהיגות ותעשה הסכם צודק עם המעסיקים". הוא קרא לנתניהו לשבת עימו ולדבר כדי למנוע את השביתה: "בוא נעשה את זה ביחד. זו אחריות שלך, הציבור בחר בך להיטיב עימו".

נתניהו: לבטל השביתה

בית הדין לענייני עבודה ידון החל מהיום בבקשה להוציא צווי מניעה לשביתה מחר. כמו כן, הערב יתקיימו ניסיונות אחרונים למנוע את השביתה מצד האוצר.

ראש הממשלה בנימין נתניהו קרא הבוקר בפתח ישיבת הממשלה להסתדרות ולאוצר למצוא דרכים למניעת השביתה הצפויה מחר.

"אני פונה אל ראשי ההסתדרות בקריאה לבטל את השביתה המתוכננת", אמר נתניהו. "אני מאמין שנמצא פתרון צודק ואחראי לשאלת עובדי הקבלן. צודק, משום שכולנו מודעים למצוקה האמיתית של עובדי הקבלן. אחראי, משום שעלינו להביא פתרון שלא יפגע בכלכלת ישראל שעה שבה טלטלה עולמית פוקדת את המשקים בעולם".

נתניהו הוסיף ש"אין צורך לשבש את חיי האזרחים בישראל ואין צורך לגרום נזק לכלכלה. הממשלה בראשותי וההסתדרות רואים עין בעין את טובת העובדים בישראל, אלה לא מילים מן השפה אל החוץ. ביצענו מעדים רבים למען שיפור שכרם של העובדים. מול הטלטלה האדירה בכלכלת אירופה ממשך המשק הישראלי לצמוח בזכות הניהול האחראי והשקול שלנו. אסור לנו לסכן את מה שהשגנו בעמל רב, לכן עלינו לפתור את הבעיה בדרך של אחריות, בדרך של שיתוף פעולה. אין צורך בשביתה".