עו"ד אלון רון: הפרקליטות הופכת כל חציית נורמה לתיק פלילי

כסנגורו של שוקי ויטה, עו"ד אלון רון מוחה נגד השימוש המוגזם במשפט הפלילי: "המצב המשפטי והחברתי הנכון הוא ששימוש במשפט פלילי ייעשה כצעד אחרון"

"בסוף השנה הראשונה באוניברסיטה חיפשתי עבודה, והתקבלתי לעבוד כטרום-מתמחה במשרד עורכי דין של יעקב וינרוט. התחלתי כסטודנט שעושה שליחויות ופעולות טכניות במשרד, ונשארתי כמתמחה, כעורך דין וכשותף. בסך-הכול עבדתי שם כ-11 שנה, ועליתי על המסלול של הקריירה שלי".

כך מספר בשיחה עם "גלובס" עו"ד אלון רון, מסנגורי הצווארון הלבן הבולטים בישראל, שותף מייסד של משרד עורכי הדין ורדי-לשם-רון ולשעבר שותף במשרדו של עו"ד ד"ר יעקב וינרוט.

"שם הכרתי גם את נמרוד ורדי ושמוליק לשם, השותפים שלי במשרד היום", אומר רון. "ב-2002 החלטנו שאנחנו רוצים משהו משלנו, משרד עצמאי, ושנוכל לעשות משהו גם טיפה אחר. משרדי עורכי דין הם מקום שנוטה להיות מאוד-מאוד טוטאלי, שואב, אנשים נכנסים לזה ורצים אחרי עצמם בלי הפסקה. שלושתנו רצינו להימנע מזה.

"היה ברור לנו שגם במשרד עצמאי אנחנו הולכים לעבוד קשה, אבל יחד עם זה אנחנו כן מצליחים לשמור על גבולות, שלא הופכים את המשרד ואת העבודה לדבר היחיד בחיים שלנו".

"וינרוט אדם מדהים"

לדבריו רון, "יעקב וינרוט מאוד-מאוד הבין את הרצון שלי לעזוב את המשרד. הקשר בינינו תמיד היה, וכך גם היום, מאוד אישי ואינטנסיבי. הוא הזדהה עם הקטע של הרצון לבנות משהו בעצמך. היה לי מאוד טוב במשרד שלו, זכיתי לעבוד איתו צמוד מאוד הרבה שנים, והוא נתן לי חופש פעולה ועצמאות, אבל זה תמיד היה ולנצח יישאר המשרד של וינרוט. טוב ככל שתהיה, זה המשרד שלו, בדמות שלו ובדרך שלו. כשעזבנו, הוא עזר לנו מאוד והמליץ עלינו ללקוחות, ואני חושב שעד היום הוא עושה את זה".

"וינרוט אדם מדהים, הרבה מעבר למה שיודעים עליו", אומר רון. "כולם יודעים שהוא אדם חכם מאוד, בעל ידע עצום. הוא לומד כל הזמן, קורא וקורא וקורא. אבל מה שפחות שמים לב אליו אצל וינרוט זה שהרבה מעבר ליכולות האינטלקטואליות שלו, האנושיות שלו יוצאת דופן. היום קוראים לזה אינטליגנציה רגשית, אבל אני לא יודע איך להגדיר את זה".

תסכול בעניין ויטה

רון, מסנגורי הצווארון הלבן הבולטים בישראל, ייצג את פקיד השומה לשעבר שוקי ויטה, שזוכה מעבירת שוחד והורשע בהפרת אמונים בפרשת וינרוט-ויטה.

לדבריו, "כשבית המשפט הקריא את הכרעת הדין, הדבר המרכזי והגדול ששוקי ויטה, עו"ד מורן כרמון שעובדת אתי על התיק ואני חשנו - היה הקלה ושמחה על כך שהסיפור שהדביקו לויטה בפרצוף שהוא פקיד שומה מושחת, נפל. עם זאת, מכיוון שבית המשפט הרשיע אותו בעבירה של הפרת אמונים, ישנה גם תחושת תסכול.

"אני לא חושב שמישהו באמת מאמין שאם מראש היו יודעים שהסיפור המרכזי של התביעה יקרוס, אז בכלל היה תיק. אני לא חושב שמישהו היה מנהל תיק פלילי - בטח שלא בהיקפים המטורפים האלה - אם לא היה סיפור השוחד מוינרוט.

"בימים שאחרי פרסום הכרעת הדין בעניינו של ויטה קיבלתי תגובות מהשטח, מעובדי מס הכנסה וממייצגים מול מס הכנסה, מומחים בתחום המס, שאמרו לי בצורה ברורה שברגע שנדחה סיפור התביעה על יחסים לא כשרים בין ויטה לעו"ד יעקב וינרוט, ועל הטיה של שיקול-דעת ויצירת הטבות לנישומים בהסכמים בלתי סבירים - אז לא ברור איך ויטה הורשע בפלילים.

"מאוד הצטערתי לשמוע שהמדינה דרשה דרישה כל-כך קיצונית של מאסר ממשי בטיעון שלה לעונש, כאילו לא קרה כלום בהכרעת הדין ולא התמוססה התזה המרכזית שלה בכתב האישום.

"אין לי הערכה מה בית המשפט יכריע בנוגע לעונש, אך אני משוכנע שיהיה בלתי צודק באופן קיצוני להעניש את ויטה - אחרי מה שהעבירו אותו בתיק הזה - בעונש שהוא מעבר למה שהסתפקה בו המדינה בעניינו של שבס, שזה היה קנס כספי בלבד".

המשפט הפלילי - צעד אחרון

לדברי רון, "המצב המשפטי והחברתי הנכון הוא ששימוש במשפט פלילי ייעשה כצעד אחרון, מכיוון שהוא כל-כך פוגעני, טראומתי וקשה לאדם מראשיתו ועד סופו. צריך שזה יהיה אמצעי של אין ברירה. כך גם קבע בית המשפט העליון במספר הלכות.

"בפועל, היום רואים שהגישה של הפרקליטות היא שכל סטייה, כל עיוות, כל חציה של נורמת ההתנהגות הראויה לפי עמדתם של מי שמחליט על נקיטת הליכים פליליים - הופכת להיות תיק פלילי.

"גם בקרב הציבור יש ציפייה כזו, שהפרקליטות, ובעקבותיה בית משפט, יחנכו אנשים, יילחמו בכל פגעי החברה הישראלית ויטביעו נורמות התנהגות חדשות באמצעות משפט פלילי. הציבור שם יותר מדי את הביצים שלו בסל הזה של המשפט הפלילי. זו טעות.

"אנחנו רואים מקרים רבים שבהם דברים שהיו צריכים להתברר בדין משמעתי או לא להיות מטופלים בכלל, מגיעים למישור הפלילי. מעשים, שמה שהיה צריך לעשות לאדם שביצע אותם זה שהאחראי עליו, הבוס שלו, ייקח אותו לחדר, ינזוף בו ויגיד לו 'נו-נו-נו. אל תעשה את זה יותר'.

"בכל מקרה, הרעיון שאפשר לתקן הכול באמצעות משפט פלילי הוא שגוי. תחנך את האנשים לעמוד בסטנדרטים שאתה חושב שהם נכונים באמצעות הסברה וחינוך, לא באמצעות עונשים פליליים. מחקרים הוכיחו כי מי שהוא מושחת - ענישה מכבידה פלילית לא מרתיעה אותו מלבצע עבירות פליליות של שחיתות".

הראיון המלא עם אלון רון - במהדורה המודפסת של "גלובס הערב".