סטארט-אפ כל הזכויות

המיזם התאפשר בזכות תרומות כספיות, והיזמים מחפשים תורמים נוספים. בעיניהם, אנשי ההיי-טק הם המועמדים הטבעיים לתרום לכל-זכות

לפי מחקרים, תושבי ישראל ומדינות ה-OECD מנצלים בממוצע רק כמחצית מהזכויות המגיעות להם על-פי חוק. הסיבה העיקרית לכך היא חוסר במידע, ועל הפער הזה מנסים היזמים ארז פרלמוטר ואמתי קורן לגשר בעזרת הסטארט-אפ האינטרנטי "כל-זכות".

כל-זכות הוא אתר אינטרנט (www.kolzchut.org.il) ללא כוונת רווח, שמהווה אנציקלופדיה מקיפה, אמינה, עדכנית ונגישה של זכויות תושבי ישראל. מטרתו היא לרכז וליצור את מאגר הידע המקיף בישראל בתחום הזכויות, להגביר את מודעות הקהל הרחב לזכויותיו ולהקל על מימושן. כל-זכות פועל במתכונת דומה לוויקיפדיה, ומתבסס על עורכי ידע מורשים, מומחי תוכן מעולם העמותות, האקדמיה והממשל. הציבור מורשה לשלוח הצעות לשינויים ותוספות, שנבדקים בידי העורכים.

האתר הושק באוקטובר 2010 ועשרות עמותות, גורמים ממשלתיים, עיריות, ארגונים חברתיים וגופי אקדמיה כבר משתפים עמו פעולה. היזמים מדווחים על למעלה מ-50 אלף מבקרים מדי חודש. המבקרים מקבלים מידע על זכויותיהם בתחומים כמו תעסוקה וזכויות עובדים, דיור ושיכון, משפחות חד הוריות, עולים חדשים, נפגעי תאונות דרכים, אסירים משוחררים, וניצולי שואה.

ארז פרלמוטר, רס"ן (מיל') בחיל האוויר, היה בצוות המייסד של אתר P1000 הישראלי וסמנכ"ל פיתוח עסקי בחברת קסמבה. כיום הוא מנכ"ל הסטארט-אפ דופה מיוזיק. "מעורבות חברתית היא שד שתמיד נכח בי, ולפני כחמש שנים נתתי לו דרור. מפעילותי במגזר השלישי למדתי שהבעיה של מידע נגיש זועקת לשמיים. ראיתי עובדים סוציאליים ופעילים עם לב גדול שמסייעים לציבור במידע על זכויותיהם, ללא שום מערכת מידע תומכת. החזון הוא שכולם יעזרו במידע לכולם, ולמען כולם".

אמתי קורן ניהל את חברת תפנסופט ומכר אותה למרקורי לפני כמה שנים. "הייתי בן 53, במצב כלכלי טוב, וחיפשתי לעשות משהו חיובי. רוח היזמות הטכנולוגית קראה לי לחפש שילוב חברתי-יזמי-טכנולוגי. זהו הסטארט-אפ השלישי שאני מוביל ב-20 השנים האחרונות, אבל אני נהנה יותר מאי פעם".

הקמת המיזם התאפשרה בזכות תרומות כספיות של היזמים עצמם, נוסף על קרנות חברתיות, גופים עסקיים ותורמים פרטיים. היזמים של כל-זכות מחפשים תורמים נוספים על-מנת לממן את המשך צמיחתו וקיומו. בעיניהם, אנשי ההיי-טק הם המועמדים הטבעיים לתרום לכל-זכות.

"כל-זכות מהווה הזדמנות יוצאת דופן לקהילת ההיי-טק להירתם לפרויקט לאומי, שעוסק בתחום מרכזי בחיי כל תושבי ישראל. שיעור מימוש הזכויות הממוצע בישראל הוא רק 50%. תוספת של 1% משמעותה כ-100 מיליון שקל בשנה, שיגיעו לאנשים הזקוקים לכך".

אגב, הזכות לתרום ולעזור לזולת לא מתוארת באתר. את הזכות הזו עלינו ללמוד ולממש בעצמנו.

יזהר שי הוא שותף כללי בקיינן פרטנרס ומנהל פעילות הקרן בישראל