"רוב מנהלי חברות המעו"ף - בנים למשפחות אשכנזיות"

ד"ר שלמה סבירסקי: "אפליית המזרחים נובעת מדעות קדומות שגובשו לפני יותר מ-100 שנים, מעליית התימנים" ■ "הפערים בין אשכנזים למזרחים עדיין קיימים, בצד תופעות שכיחות של אפליה"

מעבר לשאלה אם היה ראוי לפטר את שלמה מעוז, יש לבחון את הטענות של מעוז לגופן. לד"ר שלמה סבירסקי, המנהל האקדמי של מרכז אדוה ומי שנושא שם אשכנזי למדי, אין ספק שהפערים בין אשכנזים למזרחים עדיין קיימים, בצד תופעות שכיחות של אפליה. "למעשה, כמעט כל המדדים שאנו מציגים מצביעים על פערים. אם מדברים על פערים בהכנסות, אז גם כשבודקים שכירים שנולדו בישראל, מגלים פערים גדולים בין אלה שנולדו להורים שעלו מצפון אפריקה, לבין אלה שנולדו לעולים ממדינות אירופה".

לפי הסקירה של מרכז אדוה, המבוססת על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בשנת 2010 הצטמצם דווקא הפער בין ההכנסות, אולם עדיין מדובר בפער ניכר. למשל, שכיר עירוני שנולד בישראל להורים ממוצא אשכנזי מרוויח 33% מעל השכר הממוצע מבין כלל השכירים העירוניים, לעומת 41% בשנת 2009. שכיר עירוני שנולד בישראל להורים ממוצא מזרחי מרוויח 7% בלבד מעל השכר הממוצע, אך נתון זה משקף עלייה של 4 נקודות האחוז לעומת 2009.

לדברי ד"ר סבירסקי, פערים משמעותיים קיימים בין היתר בתחום החינוך וההשכלה הגבוהה, והדבר בא לידי ביטוי בשיעור הזכאות לבגרות או במספר המסיימים תואר ראשון ותארים מתקדמים יותר. גם כשבודקים את ההשקעות במשק מגלים לדבריו כי חלק ניכר מופנה להיי-טק ולא ללואו-טק, והדבר משפיע במישרין על הכנסתם של רבים המתגוררים בפריפריה, שבה מרוכזת תעשיית הלואו-טק - ואלה ברוב המקרים בני עדות המזרח או עולים מברה"מ לשעבר.

סבירסקי לא דיבר על בנק לאומי באופן פרטני, אולם רמז כי רוב הבכירים במשק הם אשכנזים. "לא עשינו בדיקה כזאת אף פעם, אבל אני לא אקח סיכון רב אם אגיד לך שרוב המנהלים הבכירים בחברות הציבוריות שנמנות עם מדד ת"א 25 הם בנים ובנות למשפחות אשכנזיות".

כשמדברים על אפליה, סבירסקי נזכר במחקרים שנערכו בעבר, במסגרתם העניקו למרצים עבודות זהות תחת שמות משפחה מזרחים לצד אשכנזים. "אלה עם השמות האשכנזים קיבלו ציון גבוה יותר, חד משמעית", הוא אומר. אחד המחקרים הראה כי צעירים וצעירות ממוצא מזרחי שהחליפו את שם משפחתם לשם אשכנזי זכו להשתלב טוב יותר בשוק העבודה, ביחס לכאלה שלא החליפו את שמם. "זה נובע בפירוש מדעות קדומות שגובשו לפני יותר ממאה שנים, מעליית התימנים ויחסיהם עם הממסד הציוני ועד העלייה של יהודי צפון אפריקה בשנות ה-50 וה-60".

סבירסקי לא אהב את הניסיון לבחור שופט ממוצא מזרחי לעליון, ומסביר שהדרך הנכונה היא להגדיל את ייצוג השופטים מכלל האוכלוסייה כדי שבסוף יום יהיו יותר מועמדים באופן טבעי לעליון: "אם אני נמצא במקום שיש לי שני מועמדים למשרה אחת - לא הייתי רוצה להגיע למצב שבו אני בוחר את המועמד לפי המוצא שלו. אני רוצה לראות שאוכלוסיית השופטים כולה תשקף יותר את ההרכב המעמדי, הלאומי והדתי בחברה שלנו".

22
 22