גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האם יש בשורה בהטבות החדשות של כרטיסי האשראי?

אחרי ישרכרט וכאל, גם ללאומי קארד יש תוכנית הטבות חדשה ■ האם היא באמת מציעה חידוש, מה נותנות המתחרות, ואילו אותיות קטנות יגבילו את המימוש בפועל?

בתום גסיסתה של שיטת הצבירה הישנה, במסגרתה העניקו חברות האשראי הטבות תמורת כוכבים או נקודות - נותרה לאומי קארד האחרונה להכריז רשמית על החלופה המוצעת ללקוחות. בקמפיין שהושק אמש (ג') הודיעה החברה על הרחבת עולם ההטבות ללקוחותיה, תחת הכותרת "פינוקים פלוס".

האם מדובר במהפכה בתחום ההטבות? לגמרי לא: גם בלאומי קארד לא מתיימרים להציג כך את הדברים. החברה מציעה שדרוג נוסף של מערך הטבות פתוחות לכלל הלקוחות, הנבנה על מערך הטבות שכבר נבנה הדרגתית לאורך תקופה - עם אתר הטבות, שיתוף-פעולה יומי עם גרופון והצעות אחרות - בניסיון לנתק את הזיקה הישירה בין הסכום ה"מגוהץ" בכרטיס ובין החיסכון בהטבה.

מה חדש בכל זאת? הטבת 1+1 רחבה עבור סרט ברשתות גלובוס גרופ וסינמה סיטי, בהצגות של תיאטרון "הבימה", באטרקציות שונות ובארוחות בוקר ברחבי הארץ - כולל מקומות קטנים בפריפריה.

ההטבה, יש להדגיש, אינה נטולת הגבלות: כל קנייה ב-1,500 שקל בחודש הקודם לחודש הניצול מקנה הטבה אחת מסוג זה, כשהיתרה נצברת מכלל כרטיסי האשראי שמחזיק אדם אחד. בנוסף, יש להזמין אותה מראש באתר ההטבות של לאומי קארד - ספונטניות יתר לא תקנה הנחה בקופת הקולנוע.

היתרונות הם במימוש בכל ימות השבוע (כולל סופי שבוע) וביכולת לדעת בכל רגע נתון לכמה הטבות כאלה אתה זכאי, מבלי להיות מחויב רטרואקטיבית בשל ניצול ללא יתרה.

בחברה מדגישים כי מדובר ב"עולם הטבות אטרקטיבי יותר, עם דגש על פשטות, שקיפות ועל נגיעות בחיי היום-יום של הלקוח".

סמנכ"לית השיווק ורדית גונדטר מסבירה כי "ההטבות גובשו בהתאם להרגלי השימוש והפופולריות שלהן בקרב הלקוחות לאורך השנים. שמנו דגש על היצע מגוון מאוד של הטבות שפוגשות את הלקוח ביומיום, ומדובר במאות הטבות המוצעות ללקוח בצורה פשוטה וברורה במגוון רחב של עולמות תוכן".

ללקוחות, כזכור, ניתנה ארכה לנצל את נקודות הצבירה שנותרו ברשותם עד סוף 2012, ב"מתחם הבילויים המפנק" ובמסגרת מבצעים תמורת נקודות שהחברה עורכת מעת לעת.

מה יקרה עם לקוחות שנהגו לנצל את הצבירה לטובת המרה למועדוני נוסע מתמיד? אלה יוכלו לבחור להמשיך ולצבור נקודות לטובת העניין, אולם לא יוכלו לנצל במקביל את תוכנית ההטבות המוצעת אלא אם ירכשו בסכום של 6,000 שקל בחודש בכרטיס האשראי. מצד אחד - מגבלה מצומצמת מזו של המתחרות (שגם הן מאלצות לבחור בין שני סוגי ההטבות); מצד שני, עדיין מגבלה מהותית.

בחברה טוענים כי ממילא לקוחות שטסים הרבה עונים לרוב על הקריטריון; מדוע, אם כך, ההתעקשות להגביל? כנראה בשל העלויות הגבוהות יחסית של מימון הטבות הנוסע המתמיד ללקוחות, על-פי חברות האשראי.

על המסלול

כעת, לאחר ש-3 המתחרות המרכזיות "יישרו קו" וסתמו את הגולל על תוכניות העבר, ההשוואה ביניהן יותר ממתבקשת: בחינה כללית של מה שמציעות החברות מגלה כי כולן עברו כבר מזמן לשיטה של שוק הטבות - מסה גדולה של הצעות ערך בתחומים שונים, תוך שמירה על תמהיל הנחות קבועות ומתחלפות.

השוני הוא בניסיון למתג את הדברים אחרת ולייצר בידול. זה מה שעשתה ישראכרט, שהציגה לאחרונה את תוכנית ההטבות החדשה ובה 7 מסלולי הטבות לפי תחומי עניין: ספורט, אופנה, מסעדות, טיולים, תרבות ואמנות, הורים וילדים ומסלול בליינים. למעשה, מבקשת החברה מכל לקוח לשרטט את תחומי ההטבות שיקבל ולהגדיר אותן ספציפית, על-פי מסלול אחד (אותו ניתן להחליף תמיד), לצד סל הטבות מתחלפות הפתוח לכל הלקוחות.

בעוד ישראכרט טוענת כי תוכנית המסלולים מאפשרת ללקוחות לקבל הטבות ממוקדות בהתאם לתחומי העניין וסגנונם האישי, וכי מסה גדולה של הטבות חופשיות מבלבלת את הלקוח ומפחיתה את שיעור הניצול - דוגלים בלאומי קארד בשיטת "הקוד הפתוח", ללא הגבלות על ניצול הטבות גם אם חלקן בכל זאת תלויות בהיקף ניצול בכרטיס. במובן הזה, אולי לא נורא אם אין חידוש מהותי בתוכנית - כל עוד אפשרויות הבחירה נשמרות פתוחות.

על הסקאלה הזו ניתן למקם את כאל קרוב יותר ללאומי קארד, עם תוכנית נאמנות המציעה הנחות קבועות בשלל רשתות - אולם גם כאן נדרשת בחירה בין רשתות מסוימות על-פי העדפה, כשהכמות נקבעת בהתאם להיקף הרכישות בכרטיס. בנוסף ניתנות הטבות 1+1 בשלל אתרי בילוי והטבות מתחלפות לניצול חופשי.

בשורה התחתונה, אולי לא דרושים מהפכות או גימיקים העלולים בסופו של דבר להגביל את הצרכן: מגוון ההטבות ומיעוט האותיות הקטנות הוא שיעניק את הערך המוסף.

לגמור את זה יפה

חברות האשראי עוררו את זעם הלקוחות, וגם את תשומת-לבם של כמה חברי כנסת, באופן שבו הודיעו על סיום מסלולי הצבירה. אם שביעות-הרצון מהשיטה הישנה מוטלת בספק ממילא, היכן טמונה הבעיה?

יחס ההמרה של הנקודות או הכוכבים להטבות היה לרוב מחפיר: כל נקודה נקנתה בשקלים רבים, והטבה פשוטה של הנחה מזערית תורגמה למאות ואלפי נקודות, כשמגוון האפשרויות דל.

ניצול אמיתי המקנה תחושה מתגמלת היה משימה לא פשוטה - והרבה לקוחות התקשו לממש באופן משביע רצון את הצבירה. עם מחיקת הנקודות, הם לא יוכלו לעשות זאת גם בעתיד.

ועדת הכלכלה של הכנסת דנה בנושא והציעה לחייב את החברות להאריך את תקופת הניצול. לא לכל דבר צריך חוק, ולא זה היה פותר את הבעיה: החברות כבר הודיעו על הארכת התקופה לניצול, אך זה לא הפך אותו לפשוט יותר ללקוח.

מן הראוי היה שבתום אותה תקופה יתרגמו החברות לכסף את הנקודות שנצברו, לפחות על-פי יחס ההמרה שהנהיגו בניצול הטבות - אולם הן כלל לא מעלות על דעתן לנהוג כך. אחרי הכול, לנצל את הלקוח קל יותר מלנצל את אותן נקודות.

אילו הטבות מציעות חברות האשראי

עוד כתבות

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בעליות; אנבידיה צללה בכ-3%

הנאסד"ק עלה ב-0.5% ● מדד דאקס עלה ב-0.5%, הקאק ירד ב-0.3% ● גולדמן סאקס: לשוק המניות בארה"ב יש אפסייד מוגבל ● נובוקיור וסייברוואן מזנקות בטרום מסחר ● ערב הפסחא, מחירי הקקאו בשיא כל הזמנים, מה זה אומר לגבי יצרניות הממתקים הגדולות ומחירי השוקולד?

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

פתיחה מעורבת בוול סטריט; אסתי לאודר מזנקת ב-3%

נאסד"ק יורד ב-0.2% ● בריטניה נכנסה למיתון ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● אבל האסטרטג של ג'יי.פי מורגן מזהיר: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ● מחר "יום שישי הטוב" לא יתקיים מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות בעולם

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

תוכנית בת גלים / הדמיה: דרמן ורבקל אדריכלות

1,300 דירות במקום בסיס חיל הים בחיפה

תוכנית 'בת גלים' להקמת שכונה חדשה אושרה בוועדה המחוזית חיפה ● הרשויות שיכולות לקבל תמיכה מהרשות להתחדשות עירונית ● וגם: מאות יחידות דיור חדשות בגליל המערבי ● חדשות הנדל"ן

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

ירידות קלות בנעילת הבורסה; אופקו הלת' זינקה בכ-8%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.3% ● הבורסה מסכמת את הרבעון הראשון: "מדדי ת"א-35 ות"א-90 רשמו תשואה חיובית של כ-5% וכ-11%, בהתאמה" ● זינוק של כ-50% בצבר ההזמנות של רפאל ● ביל אקמן: "מניית בורסת ת"א זמינה במחיר מציאה" ● דלק תחלק דיבידנד בסך של רבע מיליארד דולר ● בנק ישראל לא יאפשר לאחים נאוי לשלוט בישראכרט עם שיעור החזקות נמוך מ-30%

ציור הקיר להחזרת החטופים, ובהם אלמוג מאיר ג'אן / צילום: באדיבות משפחת מאיר

עדויות מהשבי: "חיילים עוברים עינויים, מורעבים בכלובים"

פיגוע ירי בבקעת הירדן: מחבל פתח באש לעבר רכבים שנסעו בכביש 90 מצפון ליריחו, בן 30 נפצע בינוני • תושבים בצפת מדווחים על יירוט, לא נשמעה אזעקה • ירי רקטי לעבר גורן, גרנות הגליל וראש הנקרה • דיווחים פלסטיניים: צה"ל תוקף בצפון הרצועה ובמקביל פועל באיו"ש • עדכונים שוטפים

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

אולם הקונצרטים בו התרחש הפיגוע במוסקבה / צילום: Reuters

הפיגוע במוסקבה הביא את אירופה להגביר כוננות מפני מתקפת דאעש

צרפת ואיטליה פרסמו אזהרות מפיגועי דאעש בשטחן, כשהחשש עולה לקראת חג הפסחא ● המתקפה ברוסיה העלה גם לפני השטח את האזורים העניים ביותר במדינה, בהם צובר ארגון הטרור השפעה

פרופ' דניאל כהנמן / צילום: יח''צ מטר

פרופ' דניאל כהנמן, זוכה פרס נובל לכלכלה, הלך לעולמו

כהנמן, בן 90 במותו, זכה בפרס נובל בכלכלה בשנת 2002 על מחקר בתחום של קבלת החלטות בתנאי אי-ודאות

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"לא תמיד מגיעים לירח בניסיון ראשון": המנכ"ל שעזב את ביוג'ן בסערה מדבר על התרופה שכשלה והתוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?