הצעת חוק: אחריות פלילית וחצי שנת מאסר למי שרכש שירותי זנות

לפי ההצעה תוטל אחריות פלילית על מי שרוכש שירותי זנות, ואפשר יהיה להטיל עליו מאסר או לחייב אותו להשתתף בסדנה בה יצאניות לשעבר מספרות על עברן

ועדת השרים לענייני חקיקה של הכנסת החליטה היום (א') לתמוך בהצעת החוק המטילה אחריות פלילית על לקוחות של שירותי זנות. הוועדה אישרה היום פה-אחד את הצעת החוק, שתעלה לקריאה טרומית בכנסת בהמשך השבוע.

לפי ההצעה, תוטל אחריות פלילית על מי שרוכש שירותי זנות - אפשר יהיה להטיל מאסר של חצי שנה על מי שרכש שירותי זנות, או, במקרה של הרשעה ראשונה, לחייב אותו להשתתף בסדנה בה יצאניות לשעבר, מספרות על עברן.

"בשרשרת הזנות הייתה עד היום חוליה סמויה מן העין, שהחברה לא תבעה ממנה שום אחריות על מעשיה, למרות שבפועל הנמנים עליה הם המאפשרים לעוול ולניצול הנורא של נשים במצוקה להמשיך ולשגשג מתחת לאפנו", נימקה יוזמת הצעת החוק ח"כ אורית זוארץ. לדבריה, "אם החברה הישראלית באמת רוצה להיאבק בתופעה המבישה של זנות, עלינו להטיל אחריות על לקוחות הזנות, ולצוות על רשויות האכיפה לפעול גם נגדם".

"רק כך יקטן הביקוש לזנות, והתופעה תצומצם מאד", אמרה זוארץ. "בארצות סקנדינביה ובצרפת, שם עבר חוק כזה, הוכח שתופעת הזנות הצטמצמה למחצית תוך זמן קצר. מטרתנו איננה להכניס גברים לבתי הסוהר", מסרה זוארץ. להצעת החוק שותפים ח"כים רבים נוספים, ביניהם אורי אורבך, זבולון אורלב, דוד אזולאי, אורי אריאל ועוד.

מנתונים של מטה המאבק לסחר בנשים עולה כי כשליש מאלו שמספקים שירותי זנות בישראל הם קטינים. כ-90% מהעוסקים בזנות נשלטים על ידי סרסורים, ו-55% מהם עברו אונס תוך כדי העיסוק בזנות. הגיל הממוצע לכניסה לזנות עומד על 14.

במאי האחרון הופיעה גונילה אקברג, האחראית על קמפיין ההסברה שליווה חוק דומה שעבר בשבדיה בפני הוועדה למאבק בסחר בנשים, ודיווחה על הצלחת החוק בשבדיה. שבדיה הייתה המדינה הראשונה בעולם שחוקקה חוק זה ב-1999, ומאז הועבר חוק דומה במספר מדינות אירופיות נוספות.

לפני שנתיים מינתה ממשלת שבדיה ועדת חקירה לבדוק את השפעותיו של חוק דומה שנחקק שם לפני 12 שנה. נמצא כי מספר האנשים שמנוצלים ברחובות בזנות ירד למחצית. הוועדה השוותה את הנתונים גם לשתי הארצות השכנות - דנמרק ונורבגיה. נמצא שממדי הזנות שם באותה תקופה היו פי שלוש מבשבדיה. נמצא שהחוק פגע במיסוד רשתות של פשע מאורגן, שההגבלה על צריכת שירותי זנות צמצמה את ממדיו והעביר חלק מהעוסקים בו לארצות אחרות. מהאזנות סתר של המשטרה לאנשי הפשע המאורגן עולה כי עבריינים נמנעו מסחר בנשים ממדינות כמו רוסיה בשל חקירות המשטרה בשבדיה.

בסקר שנערך עשור לאחר החלת החוק בשבדיה נמצא כי 80% מקרב כלל הציבור בשבדיה תומך בחוק. מחקר שהתמקד בגברים צרכני שירותי מין העלה שלפני חקיקת החוק, 13.6% מהגברים בשבדיה צרכו שירותי זנות. ב-2008, 9 שנים לאחר חקיקת החוק, האחוז ירד ל-7.8%.

למה גברים הולכים לזונות?

מחקרים שונים נערכו בארצות שונות, בהן בריטניה וצפון אירלנד, סקוטלנד ולבנון. בכולן רואיינו גברים שהשתמשו בשירותי זנות מגיל 18-78. במחקרים אלו נמצא כי צרכני הזנות מגיעים מכל שכבות החברה ומכל רקע אתני או דתי. רובם הגדול היו נשואים או חיו עם אישה. ההסבר העיקרי מדוע רכשו מין בכסף היה: כי אז אני לא צריך להיות מעורב רגשית, או, כי אז אני לא צריך לגרום לאישה ליהנות.

אחד הנחקרים השיב: זה כמו לקנות המבורגר, זה מהיר, שומני ונגמר. מעניין כי תוצאות המחקרים הללו דומים מאד למחקר דומה שנערך ב-1913! כשנשאלו הגברים מה היה מונע מהם לקנות את השירות, 80% השיבו כי שני גורמים היו מונעים זאת: חוק שאוסר זאת או עונש על המעשה ובושה ציבורית, כלומר לו ידעו שהם עלולים להיחשף בפומבי.

מערכת האכיפה בשבדיה פועלת בנחישות למיגור התופעה - מאז נחקק החוק נעצרו שם 3,787 גברים, רובם הגדול בטרם רכשו את השירות - שכן על פי החוק שם, גם ניסיון לרכוש שירותי מין בכסף אסור. כל פנייה של גבר אל אישה או אל גורם שלישי ובקשה לרכוש שירות כזה מהווים עבירה פלילית. יחידה מיוחדת של משטרת שבדיה מאתרת הצעות כאלה באינטרנט ועוצרת גברים שמבקשים לרכוש שירותי מין באמצעות אתרים ברשת.