ארם גרשוני מלמד ציור קלאסי בדרך הקלאסית

גרשוני פותח בבית הספר לציור "התחנה" סדרת סדנאות התמחות לאמנים וגם לחובבים ■ אדם גרשוני הוא בנם של האמנית רבת התחומים ביאנקה אשל-גרשוני ושל הצייר משה גרשוני

אוהבי אמנות משתעשעים לא פעם במחשבה לקחת מכחול בידם ו"לראות מה ייצא". מעטים מרשים לעצמם להתנסות ועוד פחות מכך להישאב לעולם הציור. אחד המקומות המציעים התנסות כזאת הוא בית הספר לציור "התחנה", שבו מלמד צוות אמנים, בראשות המאסטרים ארם גרשוני ודוד ניפו, מגדולי האמנים הפיגורטיביים בישראל.

הציור הפיגורטיבי, ובשמותיו הנוספים - ציור ריאליסטי, ציור קלאסי וציור מן הטבע, חזר בגדול לזירת האמנות העכשווית הפופולרית. זאת, למרות שמעולם לא איבד את מעמדו המקורי, כאחד מיסודות האמנות באשר היא. לצד מסלולי הלימודים הקיימים בבית הספר, פתח גרשוני בימים אלה סדרת סדנאות העשרה, המיועדות לאמנים וגם לחובבים, המעוניינים להתעמק בחלקים יסודיים ותיאורטיים, אשר חסרים להם לעתים, גם אם הם עוסקים באמנות שאינה קלאסית מטבעה.

ריאליזם חד ומתעתע

בכל סדנה ארבעה מפגשים, המתמקדים בנושא יחיד - צבע, חומרים, פרספקטיבה, אנטומיה, אור, דיוקן, זיכרון חזותי ועוד. האפשרות ללמוד מהמאסטרים, שרמתם הטכנית והאמנותית המעולה נראית בלתי מושגת, היא חוויה "קלאסית" ביותר ממובן אחד. רבים מהלומדים בבית הספר מתחילים במסלול של לימודי ערב ובהמשך הופכים את הציור לעיסוקם העיקרי. בית הספר מציע גם מסלולי יום מלאים, בני שנתיים ועד 4 שנים, כולל סטודיו במקום ופעילות סדנאות בארץ ובחו"ל.

גרשוני עצמו הוא בנם של האמנית רבת התחומים ביאנקה אשל-גרשוני ושל הצייר משה גרשוני. אחיו, אורי, אף הוא אמן העוסק בצילום. כמי שגדל בבית אמנים בוהמייני, נראה שדווקא בבחירה שלו בציור קלאסי פיגורטיבי טמונה הצהרה של מרד. הריאליזם של ציוריו חד ומתעתע כל-כך שהוא מעורר בצופיו תגובה רגשית חמה, ומהולה בהשתאות.

מוזר אולי לדבר על מרדנות כשהפן הנראה לעין הוא דבקות ביצירה במסגרת חוקים נוקשים, בתהליך ממושך וסבלני של שכבות רישום וצבע, בדייקנות התובענית ובריאליזם המופגן של הדיוקן הנלכד על הבד או של הטבע הדומם. אבל די להביט בנושאים שהוא בוחר, הלחם והמים, הדג והכרובית, הנדמית כבדיחה ציורית על המוח האנושי - או בדיוקנאות ילדיו והוריו. את כל מושאיו הוא מצייר באותה התמסרות טוטאלית, ויחד עם זאת מפשיט אותם ממסכות ומציג אותם בלתי מהודרים בעליל.

הסדנאות מתקיימות בימי חמישי בשעות 18:00-21:00, מחיר סדנה (4 שיעורים): 580 שקל