עו"ד יצחק מולכו: "לנתניהו הסיכוי הרב ביותר להגיע לשלום"

מולכו, שליחו האישי של ראש הממשלה לעניינים מדיניים, שובר שתיקה: "ניתן להביא לפריצת דרך בתהליך המדיני" ■ "אוהבים להתקיף את נתניהו ולעשות עליו תחקירים מוזרים; התופעה הזו של 'שנאת נתניהו' זו סוגייה שפעם עוד יעסקו בה באקדמיה"

בשבוע שעבר חזר עו"ד יצחק מולכו לארץ מ"פסגת איראן" שהתקיימה בוושינגטון, עם סיום השיחות בין נשיא ארה"ב ברק אובמה לראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו בנוגע לסכנת הגרעין האיראני. רגע אחרי שנחת בנתב"ג, ראה מולכו את תמונתו בעיתון, כשנשיא ארה"ב לוחץ את ידו בהוקרת-תודה על הסיוע שנתן לחילוץ מתנדבים אמריקאים שנעצרו בקהיר.

מולכו הוא אחד האישים המקורבים ביותר לנתניהו ופועל כשליחו האישי לעניינים מדיניים. הוא שימש גם כיועצו של נתניהו בעת כהונתו הראשונה כראש ממשלה, היה מנציגיה הראשונים של ממשלת נתניהו שנועדו עם יאסר ערפאת ברצועת עזה ב-1996, וב-2009 מונה לניהול שיחות הקירבה עם הפלסטינים.

באוגוסט 2010 מונה מולכו לראש צוות המשא-ומתן הישראלי שהכין וניהל את השיחות הישירות מול הצוות הפלסטיני בראשות סאיב עריקאת, שהובילו לחידוש המשא-ומתן הישיר בין ישראל לפלסטינים, ובמאי 2011 עמד בראש משלחת ישראלית שיצאה לשיחות עם ראשי הממשל בקהיר לבחינת מתווה לחידוש המשא-ומתן עם חמאס.

שותפו וגיסו, עו"ד דוד שמרון, הוא בן-דודו של נתניהו ופרקליטם של משפחת נתניהו, ובין השאר ייצג את שרה נתניהו בתביעתה של העוזרת ליליאן פרץ נגדה ואת נתניהו בענייני ביביטורס.

למרות זאת, בראיון נדיר שמולכו מעניק ל"גלובס", יחד עם שותפיו הבכירים למשרד עורכי הדין א.ש. שמרון, י. מולכו, פרסקי - עורכי הדין דוד שמרון ואורן פרסקי - הוא מסרב להכיר בזיהוי המשרד ככזה שעוסק בענייניו המדיניים והאישיים של נתניהו.

"זה טיפה שונה", הוא מתעקש. "אולי בציבור הרחב אנחנו מוכרים כמי שמייצגים את ראש הממשלה, אבל בציבור המקצועי אנחנו מוכרים כבעלי מקצוע, כעורכי דין בתחום העסקי-מסחרי. אני אמנם עוסק בהתנדבות בעניינים מדיניים, אבל אני מנהל משרד עורכי דין".

הסכם שיבטיח שלום וביטחון

- אתה נמצא כיום בעיצומן של שיחות השלום ומופיע בתקשורת בעיקר בהקשר זה. נתניהו יכול להגיע להסכם שלום עם הפלסטינים?

מולכו: "זאת אחת השאלות שאני לא אתן לך עליהן תשובה".

- ובכל זאת, זאת התקופה השנייה שאתה נרתם למשימה לבקשתו?

מולכו: "ראש הממשלה נתניהו הוא בעל הסיכוי הרב ביותר להגיע להסכם שלום כולל עם ההנהגה הפלסטינית. לא הייתי מקריב בהתנדבות 6 שנים מחיי כשליח מיוחד שלו, אם לא הייתי מאמין שניתן להביא לפריצת-דרך בתהליך המדיני ולגבש הסדר עם הפלסטינים. אם לא הייתי מאמין שלנתניהו יכולה להיות תרומה גדולה לתהליך השלום ולחוסן של מדינת ישראל בתוך המסגרת הזאת, לא הייתי עוזב פעילויות מאוד פוריות שיש לי במשרד ומקדיש לילות כימים כדי לבצע את המשימה הזאת.

"הדבר הזה הוא בעל חשיבות לאומית מהמדרגה הראשונה, ונתניהו יכול להביא לתוצאות מאוד חיוביות בתחום הזה, שהן לא תמיד ניכרות על פני השטח, כי אלה תהליכים מורכבים וארוכים. בהתחשב בכך שנתניהו מייצג את הזרם הגדול בחברה הישראלית, שהסכמתו נחוצה כדי להשיג הסכם של ממש עם הפלסטינים, הוא גם בעל הסיכוי הרב ביותר להגיע להסכם בר-קיימא עם ההנהגה הפלסטינית".

- אתה נשמע ממש אופטימי, במיוחד נוכח הימים הקשים שעוברים עלינו והעימותים בדרום.

"כמי שהתנסה בניהול כמה וכמה משאים-ומתנים בחייו, אני תמיד אופטימי לגבי האפשרות להגיע להסכם, גם כשהמצב נראה מורכב ומסובך, כפי שהוא היום. כדאי לזכור שנתניהו הוא ראש הממשלה היחיד שהצליח לעשות הסכמים בעלי משמעות עם הפלסטינים מאז חתימת הסכמי אוסלו: 'הסכם חברון' ו'הסכם ווי', שאת המשא-ומתן בשם ממשלת ישראל לקראת חתימתם ניהלתי לפי הוראתו ובהנחייתו.

"על אף שהציבור בישראל הופך עם השנים ליותר ויותר ספקן באשר להיתכנות של השגת הסכם שלום כולל, היום כבר חדרה ההכרה שלא ניתן להשיג הסכם כזה בין העמים באמצעות החלטות של האו"ם או יוזמות של המעצמות מבחוץ, אלא רק דרך משא-ומתן ישיר בין הצדדים. אנחנו חותרים להשגת הסכם עם הפלסטינים, אבל הדבר החשוב באמת הוא לא עצם השגת ההסכם, אלא שההסכם שיושג יהיה ראוי ויבטיח לישראל הן שלום והן ביטחון לאורך שנים רבות".

את תפקידיו המדיניים עושה מולכו בהתנדבות. אלה, לדבריו, דוחים את כל ענייני המשרד שבניהולו, למעט תיקים שבית המשפט מינה אותו לעסוק בהם, כדוגמת הליכי הכינוס של חברת הבנייה חפציבה, שקרסה באוגוסט 2007 ומצויה בניהולו.

בזמן שמולכו מתעסק בעניינים המדיניים בשליחות נתניהו, שותפו דוד שמרון ממשיך להגן על נתניהו ומשפחתו בשטף התביעות וההליכים שמתנהלים סביבם. בימים אלה הוא מייצג את נתניהו, בין היתר, מול מבקר המדינה בבדיקת פרשת "ביביטורס" ונסיעות השרים וחברי הכנסת, וכן בתביעת לשון הרע שהגישו בני-הזוג נתניהו נגד העיתונאי רביב דרוקר וחדשות 10, בעקבות פרסום שני חלקי התחקיר שעסק בנסיעותיו של נתניהו לחו"ל.

שמרון: "המערכת של ראש הממשלה מאוד-מאוד נקייה, אתית, מסודרת, ואנחנו מעריכים ומקווים שהמבקר יגיע למסקנה דומה למסקנה שלנו".

- נגד המערכת הנקייה הזו, לדבריך, עלו לא מעט טענות לחוסר ניקיון. בין היתר נטען שמקורבי נתניהו רמזו לערוץ 10 שאם יפטרו את דרוקר הערוץ יינצל.

שמרון: "עורבא פרח. אין שום קשר בין העניין הזה של רביב דרוקר לעניין החוב של ערוץ 10, שעומד על עשרות מיליוני שקלים למדינה".

- אז איך תסביר את זה שבני-הזוג נתניהו מככבים בידיעות שליליות בתקשורת, ועובדים שלהם לשעבר הגישו נגדם תביעות לבתי המשפט?

"הסוגייה הזאת, שנקרא לה לצורך ניקיון השפה 'נתניהו והתקשורת', נותחה במאמר מאוד מעניין שכותרתו הייתה 'שנאת נתניהו'. זו סוגייה מעניינת שאני מניח שפעם יעסקו בה אפילו באקדמיה. נתניהו נתפס כדמות מנהיגה משלבים מאוד מוקדמים בחייו, ועל הרקע הזה יש ביקורת תקשורתית, שחלקה בעניינים לגיטימיים, אבל יש בה חלקים מאוד בלתי ראויים. נתניהו נלחם בהם, בין היתר בהגנה על שמו הטוב באמצעות הליכים משפטיים. בינתיים קיבלנו פסקי דין חיוביים לטובתנו.

"אין מה לעשות. אוהבים להתקיף אותו, לעשות עליו תחקירים מוזרים, אבל הייתי שמח אם התקשורת הישראלית הייתה עוסקת בביקורת עניינית לגיטימית, ולא בכל מיני התעסקויות בלתי רלבנטיות ועניינים שהם על גבול הצהוב".

לא לעשות מהפכות - לקדם תוכניות

שמרון עצמו עמד בלב תחקיר של "ידיעות אחרונות", שלפיו נתניהו התערב בהחלטות הנוגעות ללקוחותיו של שמרון ואף נתן לו לנסח את רפורמת הנדל"ן. לדבריו, אין לו ספק מה הייתה מטרת התחקיר.

"הרקע לזה, בגדול, הוא המאבקים בין 'ידיעות אחרונות' לבין עיתונים אחרים (רומז לעיתון 'ישראל היום', שמזוהה לכאורה עם נתניהו, א' ל"ו) והרצון לפגוע בראש הממשלה. הסיבה היחידה שלא הגשנו תביעה מאוד משמעותית בארץ או בחו"ל נגד 'ידיעות אחרונות' הייתה חוסר הרצון שלי לעסוק בעצמי במשך שנים בתביעה כזאת, להיכנס לתוך מערבולת, למרות שאני משוכנע כי ידי הייתה יוצאת על העליונה".

באשר לרפורמת התכנון והבנייה של נתניהו - שנועדה להקל את ההליכים הביורוקרטיים באישור תוכניות בניין עיר, אך חוטפת גם לא מעט ביקורות - יש לשמרון רק דברים טובים לומר.

"המערכת של תכנון ובנייה קשה מאוד מבחינה ביורוקרטית, ואני יכול להבין את הטענות על כך שמערכות כל-כך ביורוקרטיות וקשות עלולות להוביל לשחיתות. יש אפילו את כתב האישום החמור בעניין הולילנד, שאני לא בטוח מה יצא ממנו בסוף. אבל העובדה שהדבר הזה יכול להוביל לשחיתות ולהחלטות בלתי ראויות או בלתי מקצועיות מחייבת רפורמה, ואכן ניסיתי להוביל מהלך שיוביל לרפורמה.

"בסופו של דבר, יש היום הצעת חוק שאני לא קשור אליה, הרפורמה הזאת מתקדמת ותוביל לתוצאה הרצויה של קיצור הליכי תכנון, קיצור הביורוקרטיה ופישוט של הליכים".

בעניין הזה גם לשותף הבכיר השלישי במשרד, עו"ד אורן פרסקי, שעוסק בין היתר בתחום התכנון והבנייה, יש מה לומר. "אני מייצג בעלי קרקע שהם אנשים פרטיים ולא אילי הון, וכשהם באים לעבוד מול המערכת שהיא ביורוקרטית ואיטית, הם נתקלים בצורך ברפורמה, לא בגלל שחיתות, לא בגלל הון-שלטון, אלא בגלל כל הכוונות הטובות שסותמות את המערכת.

"תמיד רוצים לבדוק את ההשפעה של הפיתוח על הסביבה, ואם רוצים בית-ספר, ואחר-כך איזה כביש סוללים ועוד ועוד. ובאותו זמן שאנחנו הולכים מפה-לשם והלוך-חזור, קידמו תוכניות של קרקעות של מינהל מקרקעי ישראל. בקרקעות המינהל כבר יש עוד שכונות, ואילו האנשים הפרטיים מדשדשים ומחכים. למה יש לנו מחירי קרקע גבוהים, וכל התוכניות תקועות בוועדות?

"אני מקדם בנייה 15 שנה בקריית-ביאליק. אם זה היה לוקח 4 שנים ולא 15, אז היו קרקעות זמינות לבנייה. אנחנו רואים קושי בלקדם את העניינים האלה מול המערכת שמעדיפה את מינהל מקרקעי ישראל, זה קשר שלטון-שלטון, וזה גורם נזק כלכלי למדינה ולציבור. כדי לעזור לזוגות הצעירים לרכוש דירות במחירים סבירים לא צריך לעשות יותר מדי מהפכות, פשוט שיקדמו תוכניות".

שמירה מאוד קשה על השקל

פרסקי מוסיף כי מעבר לביורוקרטיה יש גורם משמעותי נוסף שמקשה על הציבור בארץ, שאותו הוא מגדיר כ"שמירה המאוד קשה על השקל, על המטבע, וייבוש המערכות". לדבריו, "את מדיניות היד הקמוצה ראינו במערך הכבאות שלא קיבל תקציבים ראויים, ורואים את זה בבתי המשפט שמחפשים כל פתרון - בוררות חובה, גישור חובה - רק לא למנות את השופטים שצריך, כי זה עולה כסף.

"מישהו מייבש לנו את המערכות, לא נותן להן מספיק כסף, מספיק דלק, להתקיים בצורה נכונה, והסוס יום אחד יתמוטט. הקמיצה הזאת, שעברה את המידה, מסבה נזק למערכות חיוניות במדינה, משפיעה על כל אחד ואחד ומוסיפה קושי להתקיים במדינה. אם שני הדברים האלה יכלו להשתנות - הנדל"ן והשימוש בכסף הציבורי - היינו רואים תוצאה".

שמרון-מולכו-פרסקי: המשרד מנהל את פירוק חפציבה

פירמת עורכי הדין מולכו-שמרון-פרסקי היא מהוותיקות בישראל (59). את המשרד הקים ב-1953 אביו של דוד שמרון, עו"ד ארווין שמרון, שכיהן קודם לכן כפרקליט המדינה. בשלב מסוים הצטרף עו"ד יצחק מולכו הצעיר לפירמה, ומהר מאוד מונה לשותפו של שמרון האב.

במהלך העשורים הראשונים לקיום מדינת ישראל פיתח ארווין שמרון פרקטיקה ענפה בתחומי משפט שונים, בהם קניין ומשאבי טבע, משפט ציבורי, מסים, דיני חברות ועבירות צווארון לבן. עד סוף שנות ה-70 הפך המשרד לאחד המשרדים הגדולים בירושלים, עם סניף נוסף בתל-אביב, ובעל פרקטיקה מבוססת היטב במשפט האזרחי ובמשפט הפלילי.

בשנת 1978 לקה ארווין שמרון בהתקף-לב ונפטר. שותפו הצעיר ביותר מולכו, אז בן 34, היה צריך להחליט מה לעשות עם המשרד, שבו הועסקו אז מספר עורכי דין צעירים, בהם אורן פרסקי, וכן מתמחה של מולכו.

מולכו החליט להמשיך עם הצוות הזה את "השושלת" של המשרד. הוא צירף את פרסקי כשותף, והשניים קראו לדגל גם את דוד שמרון, שהיה אז מתמחה צעיר בפרקליטות המדינה. כך התחיל הסיבוב השני של הפירמה, בניהולו של מולכו, אשר התברר כמוצלח.

עם השנים פיתחו השותפים פרקטיקות חדשות ומומחיות נוספות בתחומי ניירות ערך ותשקיפים, טלקומיוקציה ועוד. מהר מאוד ביססה הפירמה החדשה-מחודשת את שמה כאחת הפירמות המסחריות המובילות בארץ, והיא מדורגת בקביעות כאחת מפירמות עורכי הדין המובילות בישראל בדירוגים הבינלאומיים.

במשרד, שמנהל מולכו בסיוע פרסקי ושמרון, שותפים גם יעקב מלצר, דב אברמוביץ', שי גנור, מיכאל ראבילו, מיכל שור-עופרי, טל רנאל-כהן, גיל אפרתי ואיציק גולדשטיין. נוסף לשותפים מעסיק המשרד צוות של כ-50 עובדים, ויש לו סניפים בירושלים, בתל-אביב ובחיפה.

עם לקוחותיו הבולטים של המשרד נמנים - ראש הממשלה בנימין נתניהו וגופים כמו מכתשים אגן, אליהו חברה לביטוח, פלאפון, סלקום ועוד.

נוסף לממשלת ארה"ב, המשרד מייצג בישראל את הוותיקן, ומטפל בשנים האחרונות בהליכי חדלות פירעון הגדולים ביותר שהתנהלו אי-פעם בישראל. זאת, בין היתר, בעקבות מינויו של מולכו למנהל המיוחד של 26 חברות מקבוצת חפציבה המצויות בהקפאת הליכים.