דוח המבקר: יש סלחנות יתר לתוכן שיווקי סמוי בטלוויזיה

משרד המבקר מצביע על הצורך לגבש אמות-מידה וקווים מנחים שיסייעו למועצת הכבלים והלוויין וליו"ר המועצה ניצן חן לטפל כראוי ובאופן אחיד במקרים של הפרות

מועצת הכבלים והלוויין פועלת בהרכב חסר, ללא נציג ליוצרים ולאמנים, ומגלה יחס סלחני לחריגות חוזרות מהזמן המותר לשידור הודעות חסות ולשתילת תוכן שיווקי סמוי - כך קובע מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, בדוח השנתי המתפרסם היום (ג').

משרד המבקר מצביע על הצורך לגבש אמות-מידה וקווים מנחים שיסייעו ליו"ר המועצה ניצן חן ולמועצה לטפל כראוי ובאופן אחיד במקרים של הפרות.

עוד קובע המבקר כי על המועצה להגביר את הפיקוח על בעלי הרישיונות ובמקרה הצורך להטיל עליהם עיצומים כספיים, לחלט ערבויות ואף לבטל רישיונות. כדוגמה למדיניות הסלחנית של המועצה, מביא המבקר את החריגות החוזרות ונשנות בשידורי החסות בערוצי הספורט של הוט ו-yes. אף שיו"ר המועצה העיר לחברות, לא הוטלו עליהן עיצומים.

אחד מתפקידי המועצה הוא לאכוף את האיסור על שתילת תוכן שיווקי סמוי שלא במסגרת פרסום או חסויות ,אך מהדוח עולה כי למרות הפרות של הגופים המשדרים ננקטו עיצומים כספיים רק במקרים מעטים. המבקר מאשים את המועצה בכך שלא בדקה את שוויין הכלכלי הריאלי של ההפרות, דבר שיכול היה להבהיר אם העיצומים שננקטו אכן מרתיעים. יו"ר המועצה כתב בתגובה לדברים, כי "כל ניסיון לבנות מודל שיבחן את שוויין הכלכלי של ההפרות הוא בעייתי ביותר ועל כן אינו ישים".

מבקר המדינה מציין בדוח כי בניגוד להחלטת המועצה, שלפיה ועדות המשנה יתכנסו פעמיים בחודש, דווקא ועדת משנה לענייני אכיפה צרכנית ופיקוח לא התכנסה ולו פעם אחת עוד נכתב כי בתחום ועדת המשנה לענייני הפקות מקור התקיימה ישיבה אחת בלבד.

תגובת המועצה לשידורי כבלים ולווין

"אנו מברכים על העבודה היסודית והמעמיקה של משרד מבקר המדינה בבדיקת פעילות המועצה, יו"ר המועצה ועובדי המנהלת להסדרת השידורים. רוב רובן של הערות המבקר בנוגע לשיפור הליכים, נהלים ופרוצדורות, לרבות איוש חברי מועצה חסרים, כבר יושמו בפועל או שנמצאים בשלבים מתקדמים של יישום ותיקון.

"בכל הקשור לפעילותה של המועצה בתחומי הפיקוח והאכיפה: בשנים האחרונות חלה עלייה דרמטית ותלולה במספר ובגובה הקנסות אשר על הגופים הנתונים לפיקוחה של המועצה, והמועצה לא היססה להפעיל יד ברזל ואכיפה אגרסיבית לטובת האינטרס הציבורי וקיום הוראות הדין. עובדות אלו באות לידי ביטוי בדוח המבקר, אשר החמיא למועצה וציין כי 'חל שיפור ניכר בפעילות אגף הפיקוח של המועצה בשנים האחרונות, וכי מספר מכתבי הבירור, ההפרות והעיצומים שהוטלו על בעלי הרישיונות, גדל במידה ניכרת'".