המבקר: תשלומי ההורים לביה"ס חרגו במיליארד שקל מהמותר

דוח המבקר: משרד החינוך אפשר מצב שבו הורי התלמידים מממנים יישום של חלק מתוכני הלימוד המוגבר של מקצועות בחטיבה העליונה

שנה לאחר קום המדינה חוקק בישראל הצעירה חוק חינוך חובה, שבו נקבעו בין השאר סוגי התשלומים המותרים לגבייה מהורי התלמידים, אך נראה ש-63 שנים אחרי - איש לא מצליח להפסיק את ההפקרות בנושא. דוח המבקר בדק את נושא תשלומי ההורים לבתי-הספר, שהסתכמו בשנת הלימודים תשע"א (2010-2011) ב-2-3 מיליארד שקל בשנה - כ-10%-15% מהתקציב עתיר המזומנים של משרד החינוך.

מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, מצא כי סכום זה מהווה חריגה של כמיליארד שקל מהסכום שהתיר משרד החינוך לגבות. ואולם, מאחר שהמינהל הפדגוגי הורה לרשום כחריגות גם תשלומים עבור שירותים שהמשרד התיר לכלול ב"רכישת שירותים מרצון", נתוני בקרת התשלומים אינם משקפים נכונה את החריגות.

עוד מציין המבקר את היעדרה של מדיניות ברורה בעניין חריגת תשלומים על רכישת שירותים מרצון והיעדר אכיפה רצינית של תשלומי ההורים בבתי-הספר של החינוך המוכר שאינו רשמי. ככלל, טוען המבקר, מערכת בקרת התשלומים שמפעיל משרד החינוך אינה מספקת תמונה מלאה, מאחר שלא בכל בתי-הספר הוזנו מלוא הנתונים.

עוד עולה מהדוח כי המשרד אפשר מצב שבו הורי התלמידים מממנים יישום של חלק מתוכני הלימוד המוגבר של מקצועות בחטיבה העליונה. מימון חיצוני זה מבטא נסיגה של המדינה ממימון פעולות חינוכיות הנכללות בליבת תוכנית הלימודים, ולדברי המבקר, "הדבר משקף סוג של הפרטה סמויה במערכת החינוך, שאינה נגזרת ממדיניות חינוכית רשמית ומאושרת ומפעולות מכוונות הנובעות ממדיניות זו".

נקודת האור שעולה מהדוח היא כי שיעור בתי-הספר שנמצאו חורגים בגביית תשלומי הורים נמצא בירידה ב-2004-2010 - מ-80% מבתי-הספר בשנת הלימודים 2004/5 ל-51% ב-2009/10. עוד עולה כי ב-2008-2010 נרשם בירושלים שיעור החורגים הגדול ביותר - 90% מבתי-הספר גבו תשלומי הורים בהיקף גבוה מהמותר. זאת לעומת שיעור של 50%-70% מבתי-הספר בשאר המחוזות.

המבקר מציין כי הממצאים מראים "חולשה של ממש בנוגע לאכיפת הוראות משרד החינוך בנוגע לתשלומי הורים", וכי על אף הרצון לייצר שוויוניות במערכת החינוך "הולכת ומתהווה מציאות שבה התשלומים הנוספים משמשים לעתים כלי מרכזי של בתי-הספר לאספקת שירותי חינוך איכותיים".

נתוני בקרת תשלומי הורים
 נתוני בקרת תשלומי הורים