נאמן לא יאריך את תקופת ההתמחות לעו"ד מעבר לשנה

שר המשפטים הודיע בכנס לשכת עוה"ד באילת כי צוות מטעם משרדו ימליץ בקרוב על שינוי מתכונת בחינות ההסמכה בכתב וביטול הבחינה בע"פ ■ "מתכונת הבחינות הנוכחית אינה בודקת יכולת ניתוח והבנה משפטית של הנבחן"

שר המשפטים יעקב נאמן איננו מתכוון להאריך את תקופת ההתמחות למתמחים בעריכת דין, וזו תישאר שנה אחת בלבד - כך הודיע הבוקר (ב') נאמן במושב הפתיחה של כנס לשכת עורכי הדין באילת.

לדברי נאמן, בימים הקרובים יגיש צוות, בראשות מנכ"ל משרד המשפטים ד"ר גיא רוטקופף, את המלצותיו באשר לשינוי מבנה ההתמחות ומתכונת בחינות ההסמכה של לשכת עורכי הדין.

"העלאת רמת מקצוע עריכת הדין צריכה להתבצע בכל המישורים ולא רק בזווית אחת", אמר נאמן, "החל מתנאי הקבלה לפקולטות ולבתי הספר למשפטים, הלימודים בבתי-הספר, הסמכת עורכי הדין, קביעת חובת השתלמות לעורכי דין, ואפילו מתן תארי מומחה לעורכי דין בתחומים מסוימים כדי שהציבור יידע מה ההתמחות של עורך דין. ואולם כדי להשיג את השינוי הנכסף באיכות המקצוע, הדבר צריך להיות הדרגתי ובשלבים".

נאמן נימק את התנגדותו להארכת תקופת ההתמחות לשנה וחצי או שנתיים, על-פי המלצות ועדת גרסטל מ-2002, בכך שהארכת ההתמחות תגרום להקטנת מספרם של המאמנים הפנויים לאמן מתמחים בשוק, "והדבר יגרום יותר נזק מתועלת".

בין הצעדים שעליהם תמליץ ועדת רוטקופף יהיה, עם זאת, שינוי מתכונת בחינות ההסמכה בכתב וביטול הבחינה בעל-פה.

"היום הסטודנטים נבחנים רק על פרוצדורה משפטית", אמר נאמן. "מתכונת הבחינות הנוכחית איננה בודקת יכולת ניתוח והבנה משפטית של הנבחן. לכן בכוונתנו להרחיב את בחינות ההסמכה גם לנושא הדין המהותי ולבדוק את כושר הניתוח המשפטי של הנבחן. הסטודנטים ייבחנו על הלכות, פתרון מקרים שנבחנו בבתי המשפט, ולא רק ישננו מועדי הגשת כתבי בית דין לבתי המשפט".

הבחינה בעל-פה תבוטל, מאחר שלדעת נאמן היא "איננה שוויונית, שכן מדובר בהתרשמות סובייקטיבית מנבחן מסוים, ומשום שהשאלות שנשאלות שונות זו מזו".

נאמן ציין עוד כי יורחב מערך הפיקוח על המתמחים והמאמנים, ולשם כך ימונה נציב פיקוח על ההתמחות. תיקוני החקיקה בעניין זה יובאו בקרוב לוועדת השרים לחקיקה.

"אין מנוס"

לעומת נאמן, ראש לשכת עורכי הדין, דורון ברזילי, אמר כי "אין מנוס מהארכת תקופת ההתמחות". ברזילי ביקש משר המשפטים לסייע בתיקון חוק הלשכה, שלדבריו "פוגע ביכולת הביצוע של מוסדות הלשכה ומפריע לעבודה התקינה והשוטפת".

"לא ייתכן שלשכת עורכי הדין תהיה זירה להתגוששות חסרת אחריות, שדוחקת את המטרות החשובות שמקדמת הלשכה ושמה לפניהן את הריב והמדון האישיים", אמר ברזילי.

עוד מסר ברזילי בתגובה: "הופתענו מעמדתו של כבוד שר המשפטים, מר יעקב נאמן, בנושא הארכת תקופת ההתמחות. הצפת מקצוע עריכת הדין, שמירה על איכותו ומקצועיותו מחייבת את הארכת תקופת ההתמחות. ההצעה זכתה לתמיכה גורפת מקיר אל קיר. מדובר בצורך מחויב המציאות, ואנו נפעל בכל כוחנו על מנת שמסקנות ועדת רוטקופף אכן תכלול המלצה להאריך את תקופת ההתמחות".

"פגיעה אנושה"

איציק שמולי, יו"ר התאחדות הסטודנטים הארצית, מסר בתגובה: "אני מבקש להודות לשר נאמן על ההחלטה האמיצה וההגונה שקיבל היום לאחר שהקשיב בקשב רב לעמדות הסטודנטים. הארכת ההתמחות הייתה פוגעת פגיעה אנושה בציבור המתמחים ומקצצת את מספר מקומות ההתמחות בחצי. במציאות החברתית כלכלית בישראל זו פשוט פגיעה לא מידתית בדור הצעיר.

"הסטודנטים יאותו להשתתף בעתיד בכל מהלך שיציע השר נאמן לשיפור המקצוע, אך ימשיכו להחזיק בעמדה כי אין להאריך את תקופת ההתמחות לבדה בטרם מציעים דרכים אפקטיביות לשיפור מרכיבי האיכות שלה, בתוכם גם הבחינה הלא רלבנטית, פיקוח חיצוני על מערך ההתמחות ותנאי ההעסקה של המתמחים. את העמדה הלא פשוטה שלנו קיבל השר נאמן היום, ואנחנו כמובן מודים לו על כך מאוד."

גלעד דומב, יו"ר פורום הסטודנטים למשפטים באוניברסיטאות, מסר בתגובה: "שמחנו לשמוע את דברי השר נאמן, שלקח לטיפולו את נושא הסדרת מקצוע עריכת הדין בישראל לאחר שנים של הזנחה.

"במצב הנוכחי, ההתמחות בחלק מן המשרדים מתחת לכל ביקורת: שעות העבודה חורגות מהמותר בחוק, והמטלות בהן עוסקים חלק מן המתמחים אינן בעלות אופי משפטי, בלשון המעטה. שיפור ההתמחות והפיקוח עליה וכן שינוי מתכונת הבחינה הכרחיים עוד בטרם הדיון במשך הזמן של ההתמחות. אנו מקווים שמגמת השיפור תימשך, ברוח מסקנות דוח גרסטל, ונשמח להמשיך ולסייע בכל דרך אפשרית".

מטה מאבק המתמחים מסר בתגובה: "מטה מאבק המתמחים במשפטים מברך על דבריו של שר המשפטים, המתייחס לצורך להשביח את המקצוע ולא מתנה זאת בעצם הארכת ההתמחות.

"עם זאת, לצערנו הורגלנו לאמירות פופוליסטיות של השר במהלך החודשים האחרונים, אשר אין בהם מאום אלא להסיט את קו האש מהשר הלאה. אנו ממשיכים לפעול בנושא הפרדת ועדת הבחינות מלשכת עורכי הדין, וממתינים לקבלת מסקנות ועדת רוטקופף אותן נבחן לעומק, בתקווה לביצוע שינוי אמיתי".