מדוע רשם העמותות לא מנער את ההתאחדות לכדורגל?

אם הניהול של לוזון ושות' רחוק מלהיות תקין ושקוף, למה רשם העמותות לא מפעיל את סמכויותיו הנרחבות, הכוללות מינוי של חוקרים, כדי לבצע רפורמות?

הנה סיפור שקרה באמת: בחודש האחרון ביקשנו לקבל גישה אל הפרוטוקולים של ישיבות הנהלת ההתאחדות לכדורגל. לא מתוך רצון לחשוף את סודות המדינה הגדולים עליהם דנים אבי לוזון, שטרן חלובה וכו'. אלא בעיקר מתוך כוונה לבדוק את מידת הנכונות של ההתאחדות, גוף שחי על הקצבות ציבוריות - להתנהל בשקיפות כלפי אותו ציבור שמממן אותו ואת הכדורגל הישראלי. ההתאחדות שלחה אותנו להסתפק בעיקרי ישיבות ההנהלה שמפורסמים באתר האינטרנט שלה. לפי גורמים בהתאחדות עצמה, אותם "עיקרי דברים" עוברים עבודה כבדה של שיפוץ ועריכה. דברים מהותיים ועקרוניים מתוך הישיבות נעלמים מאתר football.org.il.

ההתאחדות היא, כידוע, עמותה. חוק העמותות לא מחייב עמותה לחשוף את פרטי ישיבות הוועד/הנהלה/דירקטוריון שלה. "אבל אם הם לא נותנים לראות פרוטוקולים, כנראה שיש להם אי-סדרים שנוח להם להסתיר", טוען עו"ד עמירם בוגט, שבין 1997-2003 שימש כרשם העמותות של משרד המשפטים. "הסתרת פרוטוקולים של ישיבות הנהלה בעמותות גדולות, וההתאחדות היא עמותה גדולה, היא מאוד-מאוד לא מקובלת".

חוסר השקיפות היא רק בעיה אחת מתוך רבות שמאתר בוגט בהתנהלות של ההתאחדות. הפארסה הארוכה עם הפחתת הנקודות של מכבי פתח-תקווה בבתי הדין עוררה תמיהות גם אצלו. "זה נראה מוזר שיש פסק דין בדרג הנמוך, ערעור לדרג הגבוה, ואז פתיחה מחדש של התיק. הכל מרמז כאן על הפעלה של בתי הדין. התוצאה הסופית - הפחתת הנקודות, היא אולי ראויה; אבל היא מלמדת משהו על התנהלות לקויה". עניין נוסף הוא מה שנראה כלפי חוץ כמו שלטון יחיד של אדם אחד במערכת. "ההחלטה של אבי לוזון לעלות בערב שישי לשידור בחדשות ערוץ 2, ולהודיע על דחיית מחזור ליגה שלם, לאחר הקטטה ההמונית במשחק בין הפועל ר"ג לבני לוד - תמוהה. אסור שהחלטה כל כך הרת גורל, שיש לה השלכות ניהוליות וכלכליות על כל כך הרבה גורמים בעמותה, תתקבל בצורה כזאת. הדבר הכי אלמנטרי בעמותות הוא שהנהלת העמותה תתכנס ותצביע כשמחליטים על דבר כזה".

***

בוגט, שבמהלך כהונתו כרשם העמותות התערב לא אחת בנעשה במסדרונות ההתאחדות (בין היתר מנע מגברי לוי, היו"ר בזמנו, לקבל שכר עבור תפקידו), קורא לרשם הנוכחי, עו"ד אלון בכר, להשתמש בסמכויות שלו על מנת להפעיל לחץ על ההתאחדות לבצע רפורמות בהתנהלות שלה. "אני לא פונה אליו בתור הרשם לשעבר, אלא כאוהד כדורגל מן המניין. אנחנו האוהדים הנפגעים העיקריים מכל מה שקורה פה. אני רוצה שכולם יבינו שההתאחדות היא עמותה ככל עמותה אחרת. היא לא עמותת VIP. היא עמותה כמו שבית כנסת הוא עמותה, כמו בית ספר, כמו מוסד לנשים מוכות. רשם העמותות צריך לדאוג לאוהדי הכדורגל, בדיוק כמו שהוא דואג לילדים אוטיסטים. אנחנו זכאים לקבל את ההגנה של הרשם".

בניגוד לרטוריקת ההפחדות שמנחה את ראשי הכדורגל בארץ, לפיה כל התערבות ממשלתית תוביל את פיפ"א ואופ"א להטיל סנקציות כבדות על הענף ולהרחיק את ישראל מפעילות בינלאומית, יש כמה דרכי-ביניים שבאמצעותן רשם העמותות יכול לפעול מבלי להפוך ל"איש הרע", שישבית את ההשתתפות הישראלית במפעלים האירופיים.

הרשם יכול, לדוגמה, לדרוש מההתאחדות להמציא בתוך תקופת זמן קצובה הסברים, מגובים במסמכים, על התנהלותה. אי-אספקת ההסברים יכולה להוות אמתלה לביטול "אישור ניהול תקין". ללא האישור הזה, שנוצר לפני 15 שנה מתוך עקרון יסוד שמטרתו לוודא כי פעילות העמותות תהיה נקייה מניגודי אינטרסים - לא ניתן לקבל הקצבות מהמדינה, או במקרה של ההתאחדות - היא לא תוכל לקבל יותר את הקצבות הטוטו השנתיות.

הרשם יכול להתנות את הנפקת ניהול האישור התקין בקיומם של דברים נוספים. למשל: מינוי "חשב מלווה" לעמותה, אדם שמלווה את פעילות העמותה ואי אפשר להעביר כמעט שום החלטה כספית ללא אישורו. צעד חריף יותר הוא מינוי "ועדת ביקורת", או מינוי "חוקר" לעמותה. מדובר על אדם, או קבוצת אנשים, שיגיעו למשרדי ההתאחדות, יפתחו את הספרים ויוכלו לבדוק את כל התנהלותה, מ-א' ועד ת'. "מינוי חוקר זה משהו שקורה עם עמותות כמה עשרות פעמים בשנה", מבהיר בוגט. "לחוקר יש זכויות של ועדת חקירה ממלכתית - כלומר אין זכות שתיקה בחקירות האלו. בסופו של דבר, יכולות לצאת מהחוקר כל מיני המלצות, כולל ההמלצה הקיצונית ביותר - לפרק את הגוף. כל ההמלצות של החוקר יכולות להיות ממומשות בעזרת צווי בית משפט".

- מהיכרותך את הגוף הזה, ההתאחדות תשתף פעולה ותממש המלצות כאלו ואחרות שיגיעו מרשם העמותות?

"מי שצריך את כספי המדינה, וההתאחדות צריכה אותם - בסופו של דבר כן יתעקש על החזקה באישור ניהול תקין. אני מעריך שברגע שהרשם יתחיל להתערב, דברים יתחילו לזוז בהתאחדות. לא כולם מצפצפים על כל העולם".

***

עדיין מוקדם לדעת האם רשם העמותות ומשרד המשפטים ישתמשו בסמכויותיהם לתיקון ההתאחדות לכדורגל. בינתיים, אפשר להתעודד מפעילותו של משרד הספורט: הוועדה שכינסה השבוע השרה לימור לבנת, בראשות חשכ"ל האוצר לשעבר ירון זליכה, אמורה לחפור לעומק את בעיית השקיפות התקציבית-ניהולית בהתאחדות לכדורגל. מה שפחות מעודד זה הזיכרונות מהוועדה הבלתי תלויה הקודמת שניסתה להפוך כאן את הכדורגל, הלא היא ועדת סטרשנוב מ-2002, שחלקים מהותיים ועיקריים מהמלצותיה נשארו על הנייר.

כאן אנחנו חוזרים בעצם אל נקודת האפס: לא ועדת זליכה ולא רשם העמותות יכולים לפעול באופן מיידי על מנת לשנות דברים בהתאחדות לכדורגל. הסמכויות של משרד הספורט ומשרד המשפטים על ההתאחדות, מסתכמות בהפעלת לחץ כלכלי לעצירת הקצבות המדינה. אבל גם זה משהו שלוקח זמן. מעבר לכך, ההתאחדות היא גוף עצמאי כמעט לחלוטין, שכפוף קודם כל לאופ"א, פיפ"א, ולבסוף לבית הדין העליון בשווייץ לערעורי ספורט, ה-CAS.

אז למרות שאנחנו חיים בחברה דמוקרטית שתחושות הרוב אמורות להשתקף בה, ורוב הציבור איבד כבר מזמן את אמונו במוסדות ההתאחדות (וגם בחלק ממוסדות ספורט אחרים), בפועל, "השינוי האמיתי יכול לבוא רק באמצעות חקיקה", מסביר עו"ד אפי מיכאלי, ראש תחום רגולציה והפרטה במרכז האקדמי למשפט ולעסקים ברמת-גן, ומי שייצג את המוסד ב-2009 בעתירה המוצלחת לבג"ץ כנגד הפרטת בתי הסוהר בישראל. "אין יכולת אמיתית על-פי הסמכויות הקבועות כיום בחוק, להורות על יישום המלצות של ועדות ציבוריות. יש מקום להרחבת סמכויות גורמי השלטון המרכזי לניהול ענפי הספורט בהוראת חוק ייעודית, בין באמצעות תיקון לחוק הספורט, או באמצעות הצעת חוק נפרדת, בה תעוגן יכולתו של הציבור, באמצעות נציגיו, לקבוע את פעילות הספורט בישראל על בסיס האינטרס הציבורי בכללותו, תוך התחשבות באינטרסים רלוונטיים נוספים, כגון אינטרס בעלי הקבוצות והשחקנים הפעילים בענפים השונים.

"המצב הקיים לפיו נציגי ציבור ובכללם שרת הספורט יכולים להתערב אך ורק באמצעות איום בהפסקת הזרמת תקציבים", מסכם מיכאלי, "יוביל לעוד מאותו הדבר".

***

מדובר משרד המשפטים, בשם רשם העמותות, נמסר בתגובה: "נושא החשש לניגודי העניינים בתאגידי ספורט הינו נושא מוכר, הקשור גם לכך שההנהלות בהתאחדויות נבחרות מתוך הקבוצות החברות בהן. ללא קשר עם אירועי העת האחרונה, פועל רשם העמותות בשיתוף עם מנהל הספורט ומשרד הספורט להסדרת הנושא. באשר להתאחדות לכדורגל, נערכת בדיקה מקיפה ומעמיקה. עם תום הבדיקה ועל-פי תוצאותיה, יבחן הרשם הפעלת הסמכויות הרלוונטיות הנתונות לו על-פי הדין".

מההתאחדות לכדורגל נמסר: "ההתאחדות לכדורגל פועלת בכפוף לחוק העמותות ובהתאם להנחיותיו. לאורך כל השנים, כולל בתקופתו של עמירם בוגט, מקבלת ההתאחדות לכדורגל אישור ניהול תקין ללא כל חריגה ו/או הערה. עובדה זאת משקפת יותר מכל אמירה את התנהלותה התקינה של ההתאחדות לכדורגל".