אלמנתו ובתו של סמי שמעון זכו בקדימות לרכישת נכסי עיזבונו

מנהל עיזבונו של המיליארדר סמי שמעון הציע למכירה 6 דירות בפרויקט סי אנד סאן וכן קרקע ברשפון ■ ביהמ"ש קיבל את טענת שתי יורשותיו וקבע כי יש לתת לכל יורשיו זכות סירוב ראשונה לרכישת הנכסים "במחיר שלא יפחת ממחיר השוק"

אלמנתו ובתו של המיליארדר והפילנתרופ היהודי המנוח סמי שמעון ז"ל, אנג'לה ואלכסנדרה שמעון, זכאיות לרכוש את נכסי עיזבונו של שמעון המנוח, לרבות קרקע ברשפון, לפני שהנכסים מוצעים לרוכשים זרים. כך קבע בית המשפט לענייני משפחה, אשר קיבל את טענת היורשות נגד כוונתו של מנהל העיזבון להציע למכירה דירות וקרקע של העיזבון, בלי לתת להן זכות קדימה לרכישתן.

השופטת שפרה גליק קבעה כי "כאשר מדובר בנכסים שאינם ניתנים לחלוקה או שיאבדו מערכם שיעור ניכר עם חלוקתם, קיימת זכות קדימה לנהנים על-פי הצוואה לרכוש נכסים אלה, ובלבד שהמחיר המוצע על ידם לא יפחת ממחיר השוק".

נוסף לכך, נקבע כי "גם אם אדם זר, שאינו נמנה עם היורשים, מוכן לשלם עבור הנכס מחיר העולה על מחירו בשוק - אין למכור את הנכס למציע החיצוני, ויש להעבירו לידי היורש".

ההחלטה שנחשפת לראשונה ב"גלובס" עוסקת בסכסוך שפרץ לפני כחודשיים סביב הצעה שגרתית לכאורה של מכירת נכסים מעיזבון המנוח שמעון. ב-4 באפריל 2012 פרסם עו"ד יוסף בנקל ממשרד ראב"ד, מגריזו, בנקל, בא-כוחו של השופט לשעבר גל גוטזגן, מנהל העיזבון של המיליארדר המנוח סמי שמעון, הזמנה להציע הצעות לרכישת זכויות ב-6 דירות בפרויקט Sea And Sun (סי אנד סאן) היוקרתי, הסמוך לחוף הצוק בצפון תל-אביב, מעיזבונו של שמעון ז"ל. בנוסף, ביקש מנהל העיזבון מבית המשפט לענייני משפחה ברמת-גן לאשר לו לחתום על שני חוזי מכר לצורך מכירת קרקע ברשפון.

היורשות המרכזיות של שמעון המנוח, אשתו אנג'לה ובתו אלכסנדרה שמעון, הביעו התנגדות למכירת הקרקעות והדירות. בבקשה שהגישו לבית המשפט לענייני משפחה, טענו היורשות כי מנהל העיזבון מונע בעדן מלרכוש את הדירות בסי אנד סאן ואת שטח האדמה, אף שלפי החוק, צריכה להינתן להן עדיפות ברכישת הנכסים - זכות ראשונים, ולמרות שברצונן לרכוש אותם במחירי השוק שלהם, בסך 70 מיליון שקל. השתיים ביקשו כי בית המשפט יורה לגוטזגן לחדול מפעולותיו לסיכול זכותן.

האלמנה והבת טענו עוד כי מנהל העיזבון בחר לפרסם הצעה לציבור לרכישת הדירות והקרקע, אף שלפי החוק הוא מחויב היה להציע את הנכסים תחילה ליורשיו של סמי שמעון על-ידי עריכת התמחרות בין היורשים, שיגישו הצעות רכישה במחירים שאינם נופלים ממחיר השוק. לדבריהן, בהתנהלותו כלפיהן, גוטזגן חוטא לתפקידו ופועל בניגוד לדין. עוד הן טענו כי לאור התנהלותו, גוטזגן אינו כשיר למלא את תפקיד מנהל העיזבון.

מנגד, טען מנהל העיזבון, באמצעות עו"ד יוסי בנקל ממשרד ראב"ד, בנקל, מגריזו, כי לאלמנה ולבת אין כל זכות מוקנית או "זכות ראשונים" לרכוש את הדירות והמקרקעין, וכי הוא הוסמך על-ידי בית המשפט לענייני משפחה לפעול למכירת הדירות והשטח למציעים שונים. גוטזגן טען עוד כי יש לקבוע כי מחיר הצעתן של היורשות לא יפחת מהמחיר הגבוה ביותר שיתקבל במסגרת הצעות שמציעים רוכשים זרים.

השופטת שפרה גליק דחתה את טענותיו של מנהל העיזבון, וציינה כי קיים בחוק מנגנון המסדיר את שמירת ערכם של נכסי עיזבון שאינם ניתנים לחלוקה או שיאבדו מערכם בעת חלוקתם, ולמעשה מסדיר את זכות הקדימה של היורשים והנהנים לפי הצוואה על פני זרים. לפי מנגנון זה, היורשים זכאים להציע את הצעותיהם קודם לקבלת הצעות מזרים.

עוד נקבע כי על-פי חוק יש לאפשר ליורשים לרכוש את הנכסים במחיר "שלא יפחת ממחיר השוק", שהוא מחיר של חוות-דעת שמאי עדכנית, ולא המחיר שהציעו בעלי ההצעה הגבוהה ביותר מבין המציעים הזרים.

השופטת הורתה למנהל העיזבון לקבל את הצעותיהם של היורשים טרם הצעת הנכסים האמורים למציעים זרים. אולם במהלך הדיונים הודיעו אנג'לה ואלכסנדרה שמעון כי הן אינן מעוניינות עוד לרכוש את הקרקע ברשפון, ולכן על גוטזגן לפנות ליורשיו האחרים של שמעון.

עו"ד שי רייכר ממשרד יגאל ארנון ושות' מייצג את אנג'לה ואלכסנדרה שמעון.

עיזבון במחלוקת

המיליארדר סמי שמעון נפטר במאי 2009 ממחלה קשה. בהתאם לצוואתו מונה השופט לשעבר, גל גוטזגן, למנהל העיזבון הקבוע. מאז מינויו של גוטזגן התגלעו מחלוקות רבות סביב חלוקת העיזבון. בין היתר פנו רשויות המס של אנגליה וישראל ודרשו נתח מהעיזבון. דרישות אלה יצרו מחלוקות בין משרד רואי החשבון הגדול בארץ, שטיפל בסוגיות המס של העיזבון, ארנסט&יאנג ישראל, לבין גוטזגן.

גם שניים מאחיו של שמעון, ג'ק וג'ף, הגיעו מלונדון לישראל, וטענו בפני מנהל העיזבון כי אחיהם הפך למיליארדר בזכותם.

עם זאת, המחלוקות העיקריות התגלעו בין אלמנתו ובתו של שמעון, שטוענות זה מספר חודשים כי גוטזגן מנהל את העיזבון בצורה שמקפחת את זכויותיהן. החלטתה האחרונה של השופטת גליק מהווה ניצחון ביניים של השתיים.

יצוין כי ההליך בנוגע לעיזבון סמי שמעון מתנהל בבית המשפט לענייני משפחה, ולכן לא ניתן להביא פרטים מלאים באשר למחלוקת על העיזבון.