מנכ"ל אתר הפורומים FXP: "זה סוג של כשל שוק אם אנשים לא מכירים אותנו"

יממה לאחר שהצליח להפתיע את שוק האינטרנט ולהתברג למקום השמיני בדירוג האתרים של גמיוס, מסביר מייסד ומנכ"ל אתר הפורומים FXP, ארז בן דוד, כיצד הצליח לכבוש את היעד המכובד עם שלושה עובדים בלבד

הרבה גבות הורמו אתמול (א') לנוכח התברגותו של אתר הפורומים FXP ברשימת עשרת אתרי האינטרנט הישראליים המובילים לפי נתוני הגלישה החודשיים של ועדת מדרוג האינטרנט (גמיוס). אך מי שעוקב מקרוב אחרי FXP, כלל לא הופתע.

האתר הצעיר יחסית, שהוקם לפני 8.5 שנים, משך אליו בחודש מאי 800 אלף גולשים בפועל (Users Real) וממוצע גולשים יומי של 95 אלף גולשים בפועל - מה שהציב אותו במקום השמיני ובמקום ה-12 (בהתאמה). גם כמות הדפים הנצפים מרשימה (47 אלף ומקום שביעי). מדובר על הישג מכובד, בהתרחש בכך שמייסד ומנכ"ל האתר, ארז בן דוד, רק בן 25.

הרעיון להקמת FXP נולד כשבן דוד היה בן 16.5. "רק חצי שנה לפני כן הכרתי את האינטרנט וגיליתי איך להשתמש ב-ICQ", נזכר בן דוד בראיון ל"גלובס". "הסתובבתי במשך כמה חודשים בעולם הפורומים עד שהחלטתי להקים אתר פורומים משלי". שנתיים-שלוש מאוחר יותר התחילו להגיע התוצאות והשינוי המהותי בדרך לפסגה. "מה שנתן את הדחיפה הכי גדולה היה שאחרי כמה שנים של דשדוש נחשפתי לשיטות שיווק אינטרנטיות, כמו קידום במנוע החיפוש של גוגל", מספר בן דוד.

הפופולריות שלה זכה האתר הביאה עם הזמן גם להתעניינות מצד אתרי האינטרנט הוותיקים בישראל. למעשה, גורם בכיר בתעשיית האינטרנט המקומית מספר כי "אין אתר שלא ניסה לקנות אותם לאורך הזמן". "ב-2007 הגיעה הצעת הרכש הראשונה בהיקף של 10,000 שקל. היום זה, כמובן, מחיר מגוחך אבל בעולם שלי אז, לפני שראיתי הכנסות ובגילי הצעיר, זה היה נראה לי הרבה. שקלתי את ההצעה ברצינות אבל למזלי בסוף דחיתי את ההצעה", מספר בן דוד. בהמשך המשיכו לזרום הצעות שזינקו למאות אלפי שקלים אך בן דוד המשיך בשלו. "אני עדיין מאמין בפוטנציאל של האתר לצמוח ואני רוצה לגדול לא רק מבחינת הטראפיק אלא גם מבחינת נתח השוק הפרסומי בענף", הוא אומר.

"אין מאחורי גב כלכלי"

בקרב קהל גולשים ממוצע, אתר FXP לא נחשב למוכר במיוחד. הסיבה לכך קשורה אולי בעובדה כי הקהל העיקרי שלו הוא ילדים ונוער, כשבני 7-24 מהווים 67% מגולשי האתר. קבוצת הגיל הדומיננטית ביותר היא בני 15-17 - 130 אלף מהם גולשים מדי חודש, עם ממוצע יומי של 24 אלף גולשים בפועל. זמן השהייה הממוצע של קבוצת גילאים זו הוא הגדול ביותר ועומד על כשלוש שעות בחודש. בנוסף, מספר הדפים הנצפים ביום (220 אלף) הוא הגבוה ביותר בקרבם. עם זאת, קבוצת הגיל הגדולה ביותר בממוצע החודשי היא גילאי 18-24 עם 150 אלף גולשים בפועל.

"אני בעצמי בן 25 ומרגיש שאני יוצא מהסקאלה של הגולשים הקבועים באתר. אני מבין שאנחנו חזקים בצעירים וככל שמתבגרים אז לאט לאט מאבדים את זה. מצד שני, קהל בוגר יותר הוא כיוון של צמיחה שאנחנו חושבים עליו ברצינות", אומר בן דוד. "אין לנו שום בעיה עם זה שאנחנו בעיקר אתר לצעירים. זו נישה מאוד מבורכת ויש הרבה מפרסמים שמעדיפים קהלים כאלה".

ההצטרפות לוועדת המדידה הייתה תוצאה של תהליך שכנוע ארוך. בן דוד התנגד לכך בהתחלה אך שחף בר גפן, מנכ"ל חברת המדיה web 3.0, שאחראית על הפרסום ב-FXP, היה זה ששכנע אותו לבסוף להצטרף כדי להביא עוד מפרסמים. "זה סוג של כשל שוק אם יש אתר כזה גדול ואנשים לא מכירים אותו אבל אני מאמין שהבעיה הזאת נפתרה כי עכשיו יש לנו הזדמנות להוכיח מה אנחנו שווים", אומר בן דוד.

מאחורי FXP עומדים בסך-הכול שני עובדים בתשלום, מלבד בן דוד. לצדם פועלים כ-500 מנהלי פורומים שעובדים בהתנדבות. "אין פה חברה ענקית מאחורינו ואין גב כלכלי. יש פה משהו שנבנה מכלום ומאז 2009 האתר רווחי".

באשר לשאלה איך מסתכלים עליו מנכ"לי אתרי האינטרנט האחרים בישראל אומר בן דוד, כי "הגיל תמיד עולה לדיון אבל אני מגיע עם הרבה ניסיון כך שאני לא בא מעמדה של אנדרדוג ואני מסתכל על כולם בגובה העיניים".

אחת המסקנות המעניינות מנתוני המדידה שהתפרסמו אתמול היא העובדה שגם בעידן הפייסבוק אתרי הפורומים מצליחים לשמור על מעמדם ושניים מהם - תפוז ו-FXP - נמנים עם עשרת האתרים הישראליים הכי פופולריים. "החיסרון של פייסבוק הוא שאין שם פרטיות. אנשים לא יכולים לומר ככל העולה על רוחם בפייסבוק", מסביר בן דוד. "ב-FXP אין דרישה להירשם בשם האמיתי ואפשר לדבר באנונימיות - לטוב ולרע. אני גם לא חושב שזה עומד להשתנות. פייסבוק לא תיכנס לתחום הפורומים".