רמי לוי יצטרך להמשיך ולהיות קטן

יתרון אחד כבר יש לו ברכישת סניפי מגה: שופרסל מגלה שמחיר הקרבות משתנה

לפני קצת יותר משנה נתן רמי לוי דרור לתוכנית התפתחותו העסקית. "עד 2015 נגיע ל-50 סניפים ונהיה מספר 1 בארץ", אמר. לא ברור אם לוי עצמו האמין שהוא יכול לעקוף את שופרסל, שמחזור מכירותיה עומד על 11 מיליארד שקל בשנה, אבל היה ברור שהוא מכוון גבוה.

מאז הנפקת הרשת לבורסה, ב-2007, לוי הצליח לבנות את מותג הדיסקאונט החזק בשוק. התדמית המצוינת שממנה נהנית הרשת באה לידי ביטוי בשורת המכירות שצומחת. לפני ההנפקה בבורסה עמד מחזור המכירות השנתי של הרשת על 570 מיליון שקל בלבד. בתוך 5 שנים המחזור הוכפל פי ארבעה, ורמי לוי נהפכה לרשת השיווק השלישית בגודלה בישראל.

לפעמים צריך לומר "לא עוד"

רמי לוי קמה כרשת משפחתית, ובמידה רבה נותרה כזו. רעייתו של לוי, עדינה, ושני ילדיו עובדים לצדו, וסניפים רבים מנוהלים על-ידי בני משפחה, מה שמבטיח נאמנות כמעט עיוורת.

העובדה שהרשת הייתה קטנה סייעה ללוי לא רק בשליטה אלא גם בגמישות וביכולת שלו להגיב במהירות. ההתפתחות המואצת לצד המחאה החברתית ומודעות הצרכן למחיר (חרף יצירת ההעדפה לרשת רמי לוי) נותנים את אותותיהם גם על הביצועים של רשת רמי לוי, שרושמת שחיקה בשיעורי הרווחיות.

האתגר הגדול של לוי יהיה "לבלוע" עוד 40 סניפים, כשהפלטפורמה הנוכחית של המטה אינה תואמת את הגודל הצפוי. לוי יצטרך להוכיח שהוא יוכל לבלוע את הסניפים, להישאר "רזה" ולהמשיך להתנהל כ"קטן" - על כל המשתמע מכך - למרות שהוא כבר ממש "גדול".

בצד של קבוצת אלון, המשא-ומתן עם רמי לוי מבטא את ההתפכחות שחלה בה, ואולי אף הנחישות לנקוט צעדים חדים שישפרו את המצב הפיננסי. זו גם מעין "הרמת ידיים" במלחמה של הרשת בגיזרת הדיסקאונט.

מלחמת המחירים הקשה הניטשת בימים אלה במישור אדומים ובבית-שמש היא הוכחה לכך שהתחרות בין רשתות השיווק רק תלך ותחריף, ולפעמים צריך לומר מה שאומרת כיום מגה - "לא עוד".

יתרון אחד ללוי כבר אפשר למנות ברכישה המסתמנת:

שופרסל החליטה באחרונה לצאת לקרב נגד לוי, ולעת עתה היא מנהלת אותו בבית-שמש. אם בשופרסל חשבו שעלות הקרבות הללו תהיה מוגבלת בשל הפריסה המוגבלת של לוי, היום הם מגלים כי המחיר בקרב מול 64 סניפים אינו דומה כלל ועיקר למחירו של קרב מול 24 סניפים.