זה רשמי: פייסבוק רוכשת הסטארט-אפ הישראלי פייס.קום

פייסבוק משתמשת בטכנולוגיה של פייס.קום כדי לסייע למשתמשיה לתייג את הפנים של חבריהם בתמונות ■ עדיין לא ברור אם פייס.קום תישאר בישראל או תצטרף למטה של פייסבוק ■ פייסבוק מזנקת מעל 5% במסחר בוול סטריט

חמש השנים שחלפו מאז הקמת חברת הסטארט-אפ הישראלית face.com, שפיתחה טכנולוגיה מתקדמת לזיהוי פנים, לא שינו את אופי החברה ואנשיה. עד להודעה הדרמטית הערב, שלפיה רכשה פייסבוק את החברה הישראלית ב-50-100 מיליון דולר, המשיכו אנשי פייס.קום לנהל את החברה בדיוק כמו שסטארט-אפ קטן, של כעשרה אנשים, צריך להתנהל. המנכ"ל מסתובב יחף ברחבי המשרד, הוויסקי והעראק נשפכים שם כמעט כמו מים והאווירה חיובית. שום דבר שמזכיר תאגיד אמריקני.

הודעת הרכישה אתמול לא הייתה מפתיעה, מאחר שהצדדים ניהלו בשנתיים האחרונות מספר סבבים של מו"מ על רכישה. בפייס.קום נמנעו מלמכור ממש עד לאחרונה. ההנפקה המדוברת וייתכן שגם אפליקציית האייפון שהוציאה החברה לאחרונה בשם klik - אשר זכתה למעל 100 אלף הורדות - קירבו בין הצדדים עד לכדי חתימה.

בנוסף, עסקת הרכישה היא המשך טבעי לשיתוף פעולה מתמשך בין הצדדים, במסגרתו השתמשה פייסבוק בטכנולוגיית זיהוי הפנים של פייס.קום במסגרת תיוג התמונות שמעלים המשתמשים ברשת החברתית הפופולרית. אין זו הפעם הראשונה שבה חברה נרכשת לאחר שיתוף פעולה ארוך ולראייה, העסקה במסגרתה רכשה eBay בספטמבר אשתקד את הסטארט-אפ הישראלי The Gifts Project לאחר שהצדדים עבדו ביחד במשך תקופה מתמשכת.

החשש: פגיעה בפרטיות

פייס.קום הוקמה ב-2007 על-ידי גיל הירש (מנכ"ל), יניב טייגמן (סמנכ"ל טכנולוגיות), מוטי שניברג (יו"ר) ושוחט (חבר דירקטוריון). את שנותיה הראשונות הקדישה החברה לפיתוח ושדרוג טכנולוגיית זיהוי פנים שפיתחה ואפשרה למפתחים חיצוניים להשתמש בה לצורך שירותים או אפליקציות. שימושים מסחריים שנעשו בטכנולוגיה אפשרו לחברה לגבות דמי רישיון תמורת השימוש בטכנולוגיה.

מלבד מייסדי החברה, גם המשקיעים בפייס.קום צפויים לרשום החזר כספי נאה על ההשקעה. חברת יאנדקס, שמפעילה את מנוע החיפוש הפופולרי ברוסיה, השקיעה בספטמבר אשתקד 4.3 מיליון דולר, יחד עם המשקיעה העיקרית של החברה, קרן רודיום של דניאל רקאנטי. במסגרת ההשקעה קיבלו שתי המשקיעות 18.4% בפייס.קום, ומנכ"ל יאנדקס ארקדי וולוץ', הצטרף לדירקטוריון החברה. מלבד רודיום ויאנדקס, השקיעו בפייס.קום גם יניב גולן, יריב גילת ואדן שוחט (ממייסדי החברה), כשסך הגיוס הגיע ל-5.8 מיליון דולר.

פרטי העסקה והיקפה הכספי אמנם לא פורסמו, אך נראה שזו אינה השאלה המעניינת ביותר שעומדת כעת על הפרק. שתי שאלות אחרות, שצפויות לקבל מענה בחודשים הקרובים, נוגעות לעתידה של פייס.קום והטכנולוגיה שלה. השאלה הראשונה נוגעת להחלטה של פייסבוק בנוגע לאנשי פייס.קום - האם יישארו לעבוד מישראל ויהפכו להיות חלק ממרכז המו"פ הראשון של החברה בישראל או שמא יעשו רה-לוקיישן למטה החברה בפאלו אלטו.

למעשה, מלבד עסקת הענק שבמסגרתה רכשה פייסבוק את אינסטגרם במיליארד דולר, כל שאר הרכישות שעשתה הובילו לסגירת החברות הנרכשות.

גם כשביצעה פייסבוק את רכישתה הראשונה בישראל, עת רכשה את חברת Snaptu במארס 2011 בכ-70 מיליון דולר, עלו סימני שאלה באשר לפתיחת מרכז מו"פ בארץ. החברה הישראלית, שפיתחה אפליקציה סלולרית לטלפונים פשוטים (שאינם סמארטפונים) והציעה גישה נוחה דרך מכשירים אלה לשירותים חברתיים כגון פייסבוק, טוויטר ועוד, נסגרה ואנשיה השתלבו בחטיבת המובייל של פייסבוק.

שאלה מעניינת נוספת היא כיצד תנהג פייסבוק בטכנולוגיית זיהוי הפנים של פייס.קום. בחברה הישראלית דאגו במרוצת השנים לשמור היטב על פרטיות המשתמשים וזה היה חלק מהאג'נדה שלה. כך, הפלטפורמה של פייס.קום לא מאפשרת להשתמש במידע על משתמשי פייסבוק שאינם חברים של המשתמש. עם זאת, ברגע שהטכנולוגיה תהיה בידיה של פייסבוק, מפחיד לדמיין מה ניתן יהיה לעשות איתה מבלי לנקוט במשנה זהירות. פייסבוק אינה ידועה כחברה שמקפידה על פרטיות גולשיה יתר על המידה ולכן סימן השאלה כאן גדול.

במקום לייעד את הטכנולוגיה לתחום הביטחוני, פייס.קום דגלה בשנים האחרונות בשימוש נטו למשתמש הקצה באפשרויות לזיהוי הפנים. כפי שאמר הירש בעבר ל"גלובס", "לקחנו את הטכנולוגיות שנועדו למלחמה בבן לאדן ופשוט הבאנו אותן לעולם החברתי".

"מה שתמיד רצינו לעשות"

בסביבתה של פייס.קום לא התייחסו היום לעסקה. הירש כתב בבלוג הרשמי של החברה כי "על-ידי עבודה ישירה עם פייסבוק והצטרפות לצוות שלהם, יהיו לנו הרבה הזדמנויות לבנות מוצרים מדהימים שיאומצו על-ידי הצרכנים - וזה מה שתמיד רצינו לעשות. נמשיך לשלב את המפתחים שעובדים עם הטכנולוגיה שלנו בהתפתחויות חדשות בתחום זיהוי הפנים. הצעדים הבאים הולכים להיות מרתקים עבור כולנו".

דניאל רקאנטי מקרן רודיום כתב בחשבון הפייסבוק של הקרן כי "היינו מופתעים מיכולת החדשנות של פייס.קום ומהטכנולוגיה שהם פיתחו. הפוקוס והמנהיגות שלהם על זיהוי פנים הוא דוגמה מצוינת למוצרים והשירותים המהפכניים שאנחנו רוצים לראות דרך ההשקעות האסטרטגיות שלנו".

מפייסבוק עצמה נמסר בתגובה כי "אנשים שמשתמשים ברשת החברתית שלנו נהנים לשתף תמונות וזיכרונות עם חבריהם והטכנולוגיה של פייס.קום עוזרת לספק את חוויית התמונות הטובה ביותר. העסקה מביאה צוות וטכנולוגיה ברמה עולמית אל תוך פייסבוק".

מרוץ חימוש בתחום זיהוי הפנים

פייסבוק הצטרפה אתמול למרוץ החימוש בתחום טכנולוגיית זיהוי הפנים, שבו משתתפות כל ענקיות הטכנולוגיה. בראש הרשימה נמצאת גוגל, שכבר ב-2006 רכשה את חברת Neve Vision הגרמנית והשתמשה בטכנולוגיה שלה לצורך תיוג תמונות אוטומטי בשירות התמונות האינטרנטי Picasa, לצד שימוש באפליקציית החיפוש הוויזואלי Goggles.

בשנה שעברה שוב ביצעה גוגל רכישה בתחום, כשהוסיפה לשירותיה את חברת PittPatt האמריקנית וכעבור מספר חודשים שילבה את הטכנולוגיה במערכת ההפעלה הסלולרית אנדרואיד 4.0.

הרכישות עזרו לגוגל לקדם טכנולוגיות בתחום, אך החברה משדרת - לפחות כלפי חוץ - כי היא נזהרת מלהשתמש בהן באופן נרחב כדי לא לפגוע בפרטיות המשתמשים. יו"ר גוגל, אריק שמידט, אמר בעבר כי "טכנולוגיות אלה מפחידות ומדאיגות וכי הוא חושש שחברות מסוימות עלולות 'לחצות את הקו' בכל הנוגע לשימוש בזיהוי פנים".

גם אפל נכנסה לתחום כשרכשה בספטמבר 2010 את חברת Polar Rose השבדית ב-30 מיליון דולר, חברה שפועלת בתחום זיהוי פנים בפייסבוק ובשירות שיתוף התמונות פליקר שבבעלות יאהו. מנכ"ל Polar Rose, קארל סילברסקי, אמר בעבר ל"פייננשל טיימס" כי לדעתו "אין יצרנית סלולר אחת שלא תהיה מעוניינת בטכנולוגיה מהסוג הזה".

גם יצרנית הבלקברי, חברת RIM הקנדית, נשאבה לתוך תחום זיהוי הפנים. בדצמבר 2010 רכשה את חברת The Astonishing Tribe השבדית, שעוסקת בין היתר בתחום. בנוסף, השקיעה החברה, במקביל ליצרנית השבבים קוואלקום ורשת בסט ביי, בחברת Viewdle, שמאפשרת תיוג תמונות אוטומטי באפליקציות סלולר.

22
 22