דודו טסה: "יש באלבום 'סחרחורת' תחושה של חרדה קיומית"

דודו טסה, שאלבומו החדש "סחרחורת" זוכה לביקורות נלהבות, אומר בראיון ל"גלובס": "את 'סחרחורת' כתבתי והקלטתי בפרץ של שלושה חודשים. דווקא עכשיו יש אצלי יובש. כבר שבועות לא כתבתי שורה חדשה אחת"

"אני נזהר לא להפוך לפס-ייצור, ומצד שני מרגיש שיש לי יותר מדי זמן פנוי. קשה לי להתרווח, להירגע וליהנות", כך אומר בראיון ל"גלובס" הזמר והיוצר דודו טסה, שהוציא לאחרונה את אלבומו החדש "סחרחורת".

לפחות על פני השטח, נראה שהמניות הן בסימן עלייה אצל הזמר-יוצר-מעבד בן ה-35, שבעשור האחרון טיפס בהדרגה לליגה הלאומית של סצנת הרוק המקומית. אלבומו הקודם, "דודו טסה והכוויתים", זיכה אותו בביקורות נלהבות ובפרס מעבד השנה של אקו"ם, וגם "סחרחורת" הטרי קוצר שבחים נלהבים והשמעות אינטנסיביות לסינגלים "עם חלומות כאלה", "יש בינינו בית" ו"צריך". טסה מופיע מול קהל מעריצים הולך וגדל, לאחרונה קיים השקה חגיגית באמפי שוני בבנימינה מול 1,300 איש ואירח את אהוד בנאי, ובאלבומו האחרון של שלמה ארצי השתתף בדואט "לתת ולקחת", שאותו גם הפיק עם שותפו הקבוע בשנים האחרונות - ניר מימון.

כולם צודקים

"אלו רגעים שבהם אני אומר לעצמי: 'הגעתי'", הוא מודה. "זה מרגש ומחמיא, ולקבל ביקורות טובות זה תמיד נחמד. שיתוף הפעולה עם שלמה ארצי היה מרתק עבור שנינו, כי הוא אוהב לחפש ולנסות לפני שהוא נסגר על תוצאה סופית, ולרוב מפקח על כל פרט באולפן. איתי ועם ניר הוא שחרר. נתן לנו חופש פעולה מוחלט לעשות עם השיר מה שנרצה. זו גישה שרק בשנים האחרונות למדתי לאמץ בעצמי, לא מעט בזכות העבודה עם ניר מימון שהרבה פעמים כל אחד מאיתנו עובד באולפן נפרד ואנחנו מתקשרים במיילים. עד כדי כך אני בוטח בו שייקח את השירים למקומות הנכונים".

- ב"סחרחורת" קיימת תחושת הנאה גדולה מעצם הנגינה, בניגוד חד לתכנים המלנכוליים.

"גם ההופעות החיות תרמו לזה. למדתי להעביר משהו מהכיף של מפגש אישי עם קהל לאולפן. וכן, יש באלבום הזה תחושה של חרדה קיומית גוברת כי זה מה שאני חווה. אני לא יכול להרגיש דבר אחד ולבטא משהו אחר. ככל שאני מתבגר - אני מעז יותר. שיר כמו 'ביום שבגין מת' לא הייתי יכול לכתוב לפני עשר שנים. גם כיום נחנק לי הגרון כשאני שומע אותו, עד כדי כך הוא אישי וחושף עבורי".

- באלבום "הכוויתים" שילבת שירים ישנים של סבך ואחיו, שהיו מוזיקאים ויוצרים בעיראק, ברוק אתני עכשווי. פרויקט שליווה אותך קרוב לעשר שנים. היה קשה לחזור ליצירה מקורית אחרי השלמת מיזם כל-כך שאפתני?

"זה אלבום שנעשה באהבה גדולה, אבל לא התייחסתי אליו כאל פרויקט חיי ואולי בגלל זה התחושה בסיום העבודה הייתה של רעב יצירתי גדול לשירים חדשים משלי. את 'סחרחורת' כתבתי והקלטתי בפרץ של שלושה חודשים. דווקא עכשיו יש יובש. כבר שבועות לא כתבתי שורה חדשה אחת".

- תרמת את הלהיט "ואולי" לאלבום האחרון של מירי מסיקה, אבל אתה ממעט עקרונית לכתוב לאחרים.

"קל לי יותר לתת לחנים, אבל אם זה טקסט טוב תמיד אעדיף לשמור אותו לעצמי כי מילים לא באות לי בקלות. זו אחת הסיבות שבגללן אני מחפש תמיד שיתופי פעולה עם כותבים כמו אלי אליהו, גלעד כהנא ועמיר לב באלבום החדש. את המילים לשיר 'סחרחורת' מצאתי בספר שירה של אלכסנדר פן, ופשוט לא האמנתי שעוד לא הלחינו אותן. הרבה פעמים אני כותב שני שליש טקסט וצריך כותב חיצוני שישלים אותו".

- נולדת וגדלת בשכונת התקווה. מה התחושות שלך בסוגיית הקרע הגובר בין התושבים הוותיקים והפליטים הסודנים?

"המשפחה שלי עדיין חיה בשכונה ואנחנו מדברים על זה הרבה. אין פתרון חד-משמעי, ולכן זה כאוב כל-כך. לכל צד יש הצדק שלו, שלא נופל מזה של האחר. בסופו של דבר, הממשלה חייבת להתערב ולקבל החלטה כי זה לא יסתדר מעצמו".

דודו טסה יקיים שתי הופעות השקה חגיגיות נוספות ל"סחרחורת" ב-16 וב-17 ביולי במועדון זאפה ברמת החייל