דיסקונט: מחירי הדירות בשיא, ייתכן שבנק ישראל יפעל

הכלכלית הראשית נירה שמיר: במאזן הכוחות הנוכחי, צפויה הריבית להמשיך ולרדת ■ האינפלציה שנה קדימה תעמוד על 2.1%, והיא תושפע בעיקר מהמשך עליית מחירי הדיור

אומנם בשנה האחרונה עלו מחירי הדירות ב-2.1% בלבד, (לעומת קצבים דו ספרתיים שהתרגלנו לראות בשנים 2010-2011), אך רמת המחירים הנוכחית עברה את השיא אשר נקבע ביולי 2011. כך כותבת נירה שמיר, הכלכלית הראשית של בנק דיסקונט, בסקירה שפרסמה היום.

לכן, "על רקע עליית מחירי הדירות ייתכן כי בנק ישראל ינקוט בצעדים חדשים בתחום הדיור".

ומה לגבי החלטות הריבית הקרובות? מחד, העובדה כי האינפלציה שנה לאחור נמצאת בקצה התחתון של יעד האינפלציה (הנגיד מייחס חשיבות לא רק לחריגת האינפלציה כלפי מעלה, אלא גם כלפי מטה), לצד ההאטה הכלכלית, תומכת בהמשך הורדת הריבית (אפילו באופן חד).

מאידך, להערכת הנגיד: "המדיניות המוניטרית לא יכולה לשמר ריבית נמוכה כאשר המדיניות הפיסקאלית מרחיבה מדי. מדיניות זו תגרום רק לאינפלציה ולאי יציבות כלכלית....". לכן, שמיר מעריכה כי במאזן הכוחות הנוכחי, צפויה הריבית להמשיך ולרדת. קצב ועוצמת הורדת הריבית יהיו תלויים בהתפתחויות בנתוני המאקרו בעולם ובישראל ובהתנהלות התקציבית של הממשלה.

ומה לגבי האינפלציה קדימה? בדיסקונט צופים כי האינפלציה שנה קדימה תעמוד על 2.1%, והיא תושפע בעיקר מהמשך עליית מחירי הדיור, העלאה אפשרית של מע"מ ומסים נוספים, כמו גם מהזינוק במחירי המזון בעולם בחודש האחרון. "כמו כן יש לציין כי, להחלטות של קובעי המדיניות והפוליטיקאים בארץ ובעולם תתכן השפעה על האינפלציה ( בעיקר, כלפי מעלה)".