בספרד מהמרים על "אולימפיאדה חסכונית"

על רקע חבילות החילוץ לבנקים והקיצוצים הממשלתיים, במדריד מציעים לארח את האולימפיאדה ב-2020 ולבזבז על הפרויקט 2 מיליארד אירו בלבד

ביחד עם איסטנבול וטוקיו, הגיעה מדריד, בירת ספרד, אל קו הסיום של המועמדות לארח את המשחקים האולימפיים בשנת 2020. כשהוועד האולימפי הבינלאומי יבחר בספטמבר 2013 את מארחת המשחקים בעוד שבע שנים, הוא עשוי לתת את המושכות דווקא לפרויקט הייחודי של ספרד, שמציגה תוכנית לאירוח משחקים אולימפיים ללא השקעה כספית כבדה, בזמן שמשבר גוש האירו עושה שמות בכלכלת המדינה.

על-פי התוכנית הספרדית שהוגשה לוועד האולימפי באפריל האחרון, תקציב האירוח הממשלתי של משחקי 2020 יעמוד על כ-2 מיליארד אירו (כ-1.5 מיליארד ליש"ט). כהשוואה, משחקי לונדון 2012 שייפתחו בשבוע הבא, צפויים לעלות לממשלת בריטניה קרוב ל-11 מיליארד ליש"ט.

למה מתעקשים הספרדים שאפשר להרים אולימפיאדה במתכונת כלכלית כל כך מצומצמת? ראשי הקמפיין המדרידאי טוענים כי 78% מהמתקנים הנדרשים לאולימפיאדה כבר קיימים בעיר, וכי תשתיות התחבורה במדריד מפותחות מספיק, כך שהעלויות יהיו מצומצמות יחסית.

אחת ההצעות המעניינות שעלו היא להשתמש בזירת קרבות השוורים האייקונית "לס ונטאס", כמגרש הכדורסל של האולימפיאדה, לאחר שיוסיפו לזירה גג נסגר. תוכנית האולימפיאדה "החסכנית" כוללת גם שימוש במגרשי כדורגל קטנים, של קבוצות מהליגות הנמוכות במדינה, לאירוח תחרויות ההוקי שדה של המשחקים האולימפיים.

ראשי הקמפיין בטוחים כי האולימפיאדה תביא ל"שיקום החברה ושיקום הכלכלה", וטוענים כי המשחקים צפויים לייצר כ-300,000 מקומות עבודה חדשים, מספר מעולה עבור מדינה שכיום סובלת משיעורי אבטלה גבוהים במיוחד (24.4%, נכון לסוף הרבעון הראשון של 2012).

למרות האופטימיות של ראשי הקמפיין המדרידאי, לא כל ספרד מתלהבת לצלול אל תוך הפרויקט האולימפי היקר והמורכב. "זה לא הרגע הנכון לחשוב על דבר כזה", אמר ל"וול סטריט ג'ורנל" חוזה גארסיה מונטאלבו, פרופסור לכלכלה באוניברסיטת ברצלונה. "יש סתירה בתוכנית האולימפית: אם ההשקעה בתשתיות הולכת להיות מצומצמת, איך בדיוק יווצרו הרבה מקומות עבודה חדשים?".

רק הזמן יוכל לענות לנו על השאלה האם חכם מבחינת ספרד, שרק בשבוע שעבר אישרו שרי האוצר של גוש האירו לבנקים שלה חבילת סיוע בהיקף של 100 מיליארד אירו, ושראש הממשלה שלה הודיע על קיצוץ של כ-65 מיליארד אירו בתקציב - להמר על אירוח המשחקים האולימפיים.