ראש המוסד לשעבר: תקיפה באיראן - תוך 3 חודשים

בראיון ל"ניו-יורק טיימס" אמר ראש המוסד לשעבר: "אם הייתי איראני, הייתי חושש מאוד מ-12 השבועות הבאים"

סדרת ההצהרות הפומביות מצד בכירים ישראלים ואמריקנים בנושא בנושא תקיפה באיראן, שפורסמו בכל התקשורת בימים האחרונים, מגבירה את ההערכות שמהלך מבצעי שכזה עומד על הפרק, עכשיו מקבלת האופציה הצבאית גם מסגרת זמן: ראש המוסד לשעבר אפרים הלוי, סבור כי פעולה חד-צדדית ישראלית נגד איראן עלולה להתרחש כבר בשלושת הקרובים.

בריאיון לניו יורק טיימס אמר הלוי כי לא היה ישן בשקט בתור איראני. "אם הייתי איראני, הייתי חושש מאוד מ-12 השבועות הבאים", אמר הלוי, שכיהן בעברו גם בתפקיד יועץ לביטחון לאומי. בכתבה מצוטט גם אפרים ענבר, ראש מרכז בגין-סאדאת למחקרים אסטרטגיים באוניברסיטת בר-אילן, שמסביר את שטף ביקורי האמריקנים בארץ: "הם למעשה בייבי-סיטרים, שמוודאים שהילדים לא משתוללים".

על-פי הדיווח בעיתון, קיימות ספקולציות בישראל לפיהן ישראל תתקוף באיראן בספטמבר הקרוב או בתחילת אוקטובר. מלבד החשש של נתניהו מכך שחלון ההזדמנויות של ישראל ייסגר בקרוב, האנליסטים מציינים מספר סיבות ליתרונות של תקיפה בחודשים הקרובים.

הראשונה מתייחסת לכך שישראל לא מעוניינת להילחם בחורף. שנית, מאמינים האנליסיטים, שנתניהו לא יזכה לתמיכה מצד נשיא ארה"ב ברק אובמה אם יבחר לקדנציה נוספת. גם במקרה שמיט רומני יהיה נשיא ארה"ב הבא, סביר להניח שלא יתמוך במבצע צבאי רחב עם תחילת כהונתו.

אנשי הגנה אמריקנים ומומחים בישראל מעריכים כי לישראל אין פצצה חזקה מספיק כדי לחדור למתקני העשרת האורניום התת-קרקעיים באיראן. לכן הם סבורים שיעברו לפחות עוד שנה או שנתיים עד שתכנית כזו תצא לפועל, אם בכלל - עובדה שגרמה להתנגדות גדולה בקרב גורמי ביטחון בישראל. לפנטגון לעומת זאת, יש את התחמושת, המפציצים, הטילים, והמטוסים שיגרמו נזק רב הרבה יותר משמעותי לתכנית הגרעין האיראנית.