המסחר בוול סטריט ננעל היום (ה') בירידות, לאחר נאומו של יו"ר ה-ECB מריו דראגי בו אמר כי הבנק יתערב בשוקי האג"ח אולם העיר כי על הבנקים להגדיל את איתנותם, ועל רקע פרסום נתוני מאקרו חשובים באירופה ובארה"ב. באירופה הסתיים המסחר בירידות גם כן כשבורסת מדריד צנחה ב-5.1%.

"נגיד הבנק המרכזי של אירופה שהבטיח בשבוע שעבר 'לעשות הכול' על מנת לשמור על גוש האירו נדרש היום לנפק מפרעה על חשבון הצ'ק האסטרונומי עליו התחייב לחתום ולא עמד אפילו בציפיות למפרעה צנועה", אומר האסטרטג הראשי של איילון, יניב פגוט. "הבנק המרכזי האירופאי לא הכריז על אף אחד מהצעדים להם ייחלו בשווקים והשווקים מראים לו בדרכם את אכזבתם. השווקים רוצים ליטרת תמריצים כאן, עכשיו ובגדול ולא הררי מילים".

עיקר העניין בשוקי העולם הגיע, כאמור, מהחלטת הריבית של הבנק המרכזי האירופי, לאחר האכזבה מהודעת הפדרל ריזרב בארה"ב אתמול. מריו דראגי, נגיד הבנק המרכזי האירופי, אמר היום כי הבנק המרכזי האירופי מוכן לחזור לשוק הפתוח ולרכוש אגרות חוב ממשלתיות על מנת להוריד את התשואות, וכי בשבועות הקרובים יגובש מתווה פעולות חדשות ע"י הבנק המרכזי "הלחצים בשווקים הפיננסיים עלולים להכביד עוד יותר על הצמיחה", אמר דראגי וכינה את התשואות הללו "בלתי נסבלות" והדגיש כי "האירו בלתי ניתן לפירוק".

הוא קרא לממשלות להמשיך לנקוט צעדים פיסקאליים ולממשלות להיות מוכנות להפעיל את קרנות הסיוע ESM ו-EFSF, ואז אמר: "הבנק המרכזי עשוי לנקוט צעדים בשוק הפתוח. מעבר לכך - ייתכן שננקוט צעדים לא סטנדרטיים. בשבועות הקרובים נגבש את מתווה הפעולות הללו".

עם זאת, דראגי אמר כי על הבנקים באירופה לפעול להגדלת איתנותם - רמז לדרישה אפשרית להגדלת הלימות ההון שלהם - והביא לירידות באירו.

הריבית בגוש האירו לחודש אוגוסט נותרה ללא שינוי על 0.75% בהתאם להערכות של רוב האנליסטים שהעריכו שלא יהיה שינוי בשיעור הריבית לחודש הנוכחי במיוחד לאחר שרק בחודש שעבר הוריד הבנק המרכזי את הריבית ב-0.25% מ-1% ל-0.75% - הרמה הנמוכה ביותר מאז הקמת גוש האירו לפני יותר מ-10 שנים.

ראש ממשלת איטליה מריו מונטי נפגש היום עם מקבילו הספרדי במסגרת מסעו של מונטי ברחבי אירופה. ספרד בתורה גייסה היום 3 מיליארד אירו בהנפקת אג"ח כשהריבית הממוצעת ששולמה עלתה ביחס להנפקה קודמת.

אתמול, תקלה טכנית באחת מתוכנות המסחר בבורסת ניו-יורק גרמה לתנודתיות גבוהה ביותר מ-100 ממניות ולחוסר יציבות כללי בשוק. בעוד המדדים בוול סטריט התאוששו אמש לפני הסגירה וננעלו בירידות קלות, לפי טענות אנליסטים, תקלת המסחר הזו מעידה כי הרגולטורים נכשלו בתפקידם לפקח על תוכנות המסחר האוטומטיות שפועלות בוול סטריט ומערערות את בטחונם של המשקיעים.

מאקרו: הזמנות ממפעלים

הנתון הראשון שפורסם היום הינו מדד הצ'אלנג'ר שכאמור בוחן את אחוז המשרות שצפויות להיחתך במשק האמריקאי. המדד של חודש יולי ירד ב-2% שהם כ-37 אלף משרות, לעומת חודש יוני כשגם החודש המגז הפיננסי עומד בראש רשימת המקצצים במשרות. לעומת החודש המקביל אשתקד, מדובר בירידה של 45% במדד.

בנוסף לכך, התפרסם היום גם מספר התביעות החדשות לדמי אבטלה לשבוע שהסתיים ב-28.7 והוא עמד על 365 תביעות חדשות - בהתאם לצפי לעומת 353 אלף תביעות שנרשמו בשבוע שקדם לו.

עוד התפרסמו היום נתוני ההזמנות ממפעלים - הנתון לחודש יוני ירד ב-0.5% לעומת הצפי לעלייה של 0.6%, ולעומת העלייה של 0.5% בחודש מאי.

מחר יפורסמו בארה"ב נתוני התעסוקה, בניהם יבלטו נתוני יצור המשרות החדשים ושיעור התעסוקה. הנתונים חשובים במיוחד למתעניינים במדיניות המוניטארית של הפד. אתמול פורסם סקר מקדים של חברת ADP שהפתיע לטובה עם עלייה של 163 אלף משרות, לעומת צפי לעלייה של 120 אלף, אך הוא עדיין לא מרגיע את המשקיעים שראו בעבר מקרים רבים של הבדלים גדולים בין הסקר לנתוני האמת של משרד העבודה.

לאחר שלושה חודשים של נתונים חלשים ומאכזבים במיוחד משוק התעסוקה האמריקני, מקווים המשקיעים לראות שהסיבה להם היא באמת בעיית עונתיות ושאלה היוו רק תיקון לשלושת החודשים המצויינים שקדמו להם ושמעתה שוק התעסוקה האמריקאי חוזר לשיגרה. מצד שני, המשך נתונים מאכזבים גם מחר יזניקו את הציפיות להכרזה על תוכנית מוניטארית נוספת ע"י הפד.

טבע פרסמה דוחות

עונת הדוחות בשיאה והיום פרסמה לפני הפתיחה חברת התרופות הישראלית טבע . בשורה העליונה הציגה טבע הכנסות של כ-5 מיליארד דולר ובשורה התחתונה דיווחה החברה כי הרווח הנקי עלה ב-14% ל-1.1 מיליארד דולר, 1.28 דולר למניה (על בסיס Non-Gaap). האנליסטים המסקרים את החברה צפו רווח למניה של 1.28 דולר והכנסות של 5.08 מיליארד דולר ברבעון. זאת, לעומת 4.2 מיליארד דולר הכנסות ורווח של 1.01 דולר למניה ברבעון המקביל, טרם איחוד פעילות ספלון.

ג'נרל מוטורס פרסמה גם היא תוצאות לרבעון השני. החברה מדווחת כי הרווח הנקי צנח ב-40% ל-1.5 מיליארד דולר, או 90 סנט למניה, לעומת 2.5 מיליארד דולר, או 1.54 דולר למניה, בתקופה המקבילה אשתקד. ההכנסות ירדו ל-37.6 מיליארד דולר מ-39.4 מיליארד דולר.

חברת אורמת טכנולוגיות סיכמה הבוקר את הרבעון השני של 2012 עם עלייה של 24% בהכנסות ל-129.8 מיליון דולר ועם עלייה של כ-6.1% ברווח ל- 8.7 מיליון דולר, או 19 סנט למניה, לעומת רווח נקי של 8.2 מיליון דולר או 18 סנט למניה בתקופה המקבילה אשתקד.

ענקית הבילינג אמדוקס סיכמה הלילה את הרבעון עם הכנסות של 808.8 מיליון דולר, ללא שינוי בהשוואה לרבעון הקודם ועלייה של 0.9% לעומת הרבעון המקביל ב-2011. אנליסטים בוול סטריט ציפו להכנסות של 816.72 מיליון דולר. החברה מסבירה כי לתנודות בשערי החליפין היתה השפעה שלילית על ההכנסות בסך של כ-5 מיליון דולר. בשורה התחתונה, מדווחת החברה על רווח (non-GAAP) של 118.4 מיליון דולר או 70 סנט למניה, מעל תחזיות השוק לרווח של 67 סנט. ברבעון המקביל אשתקד הרוויחה החברה 113.3 מיליון דולר.

בורסת נאסד"ק (סימול: NDAQ) הודיעה אמש כי דירקטוריון החברה אישר תוכנית נוספת לרכישה עצמית של מניות החברה בהיקף של 300 מיליון דולר, המשקפות כ-8% ממניותיה.

פייסבוק המשיכה בצניחה שלה: מניית הרשת החברתית ירדה היום מתחת למחיר ה-20 דולר.