המחאה המשותפת: אלפים השתתפו הערב בעצרת המרכזית במוזיאון ת"א; "רה"מ עסוק בהישרדות"

אנשי המחאה החברתית והפראיירים מחו על הגזירות הכלכליות החדשות ועל התנהלות הממשלה בעניין גיוס החרדים ■ שמולי אמר על נתניהו בנאומו: עסוק בהפחדות על יוון וספרד ולא רואה אותנו ■ בין הנוכחים: סתיו שפיר ויאיר לפיד

מחאה אחת - שתי הפגנות. הערב (מוצ"ש) התקיימו שתי הפגנות במקביל בתל-אביב, נוסף על מספר הפגנות שהתקיימו ברחבי הארץ, במחאה על הגזירות והמדיניות הכלכלית של ממשלת ישראל.

הערב התקיימה במוזיאון תל-אביב עצרת שאורגנה על-ידי מספר גופים כגון המחנה המשותף, הפורום לשוויון בנטל, התאחדות הסטודנטים. בין המשתתפים בעצרת ניתן היה למצוא את סתיו שפיר ויאיר לפיד עם חברי תנועתו "יש עתיד". למרות זאת נרשמה אכזבה בקרב המארגנים שכן רק כאלפיים איש הגיעו להפגנה.

"אדוני ראש הממשלה, תסתכל טוב טוב על האנשים שבאו לכאן הערב. גם החודש הזה הם יצאו למילואים, גם החודש הזה הם שילמו מסים, גם החודש הזה המשכורת תספיק להם בקושי אבל הם בחרו, גם הערב הזה, לבוא לכאן כי כמו תמיד הם מוכנים לעשות הכול כדי להגן על המדינה. השאלה היא מר נתניהו האם יש מישהו בלשכת ראש הממשלה שמוכן היום להגן גם עליהם?", אמר איציק שמולי, יו"ר התאחדות הסטודנטים, בנאום שלו.

"תבין, אדוני ראש הממשלה, אנחנו מוכנים להקריב הרבה במסים ובמילואים ואפילו במלחמות, במיתון ושאר משברים אבל אנחנו חייבים להאמין שקברניט הספינה יודע לאן הולכים", אמר שמולי. "אנחנו הצעירים מסתכלים עליך מזגזג ומסתתר מאחורי יועצים וועדות במקום לאזור אומץ לקבל החלטות, אנחנו רואים אותך עסוק בהפחדות ובאשליות על יוון וספרד במקום לקבוע בתקציב סדרי עדיפויות. אנחנו מתבוננים בך עסוק בסקרים, בהישרדות אישית ובפירוקן של מפלגות במקום לראות את כולנו".

סתיו שפיר אמרה בנאומה: "הייתי מלאה בתקווה וחלומות ורציתי לשרת את המדינה, הלכתי למבחני טיסה וגיבושים. לא ידעתי שיום אחרי השחרור אני אמצא את עצמי לבד ואני אבין שהמקום הזה, כור היתוך, בית לאומי, הוא למעשה מקבץ רעיל של סקטורים שנלחמים זה בזה על כוח, כסף ושליטה".

"החודש האחרון בחיינו לא היה טוב, ראינו את האש שהציתה משה סילמן שהפך את עצמו לקורבן מעמד הביניים, וראינו את אובדן התקווה בצורה הכי עצובה וקשה שאפשר. ביבי מקצץ ברווחה ולא בטייקונים. ראש הממשלה עוזר כמו תמיד רק לחברים שלו, וששואלים אותו למה - מה עומד מאחורי ההחלטות האלה? אז הוא מגמגם את שתי המילים האחרונות - ספרד יוון", אמרה שפיר.

עצרת זו שמה למטרה לאחד בין הדרישה לצדק חברתי לבין שוויון בנטל הגיוס, והתקיימו בה הופעות של הפרוייקט של עידן רייכל, דני בסן ויזהר אשדות. המשטרה חסמה את התנועה ברחובות הסמוכים. "אני קורא לכם לבוא להפגין איתי ועם אלפי פעילי ותומכי "יש עתיד", כי אסור לנו לשתוק מול ההתנהלות חסרת האחריות הלאומית, הכלכלית והחברתית של ממשלת נתניהו. אנחנו יכולים וחייבים לשנות את המצב. זה אפשרי וזה בידיים שלנו", כך כתב יאיר לפיד בעמוד הפייסבוק שלו מוקדם יותר היום.

במקביל, יצאה מכיכר הבימה בתל-אביב לקריית הממשלה הפגנה נוספת שאורגנה על-ידי פעילי המחאה החברתית, בדומה לשבתות הקודמות בחודשים האחרונים. בהפגנה לא נשאו נאומים כלשהם או הופעות והיא לא נתמכה על-ידי ארגוני-גג כלשהם. הפעילים מתכננים לישון מול קריית הממשלה בשקי שינה בתום ההפגנה. אולם במהלך הצעדה לעבר קריית הממשלה החליטו הצועדים לעבור ליד העצרת במוזיאון תל-אביב, כשחלק מהפעילים אפילו ניסו להתפרץ לבמה, אך הם נבלמו על-ידי המאבטחים. בהמשך חסמו המשתתפים בצעדה מספר צירי תנועה באזור.

בהזמנה לאירוע נכתב כי "החבל על הצוואר של כולנו מתהדק. בכל יום מודיעים לנו אמצעי התקשורת על גזירות חדשות, בינהן גם צעדים לחיסול מוחלט של הדיור הציבורי. הממשלה מקצצת בכבודם של בני האדם ובחייהם. זהו מצב חירום: אומרים לא לגזירות ולתוכנית הצנע שתחנוק את המשק ותכניס אותנו למיתון כבד! לא להעלאת המע"מ ומיסי הקנייה, לא לקיצוצים ברווחה ובבריאות, ולא לפגיעה נוספת בדיור הציבורי!".

הסיבה לפיצול בין שתי ההפגנות היא העובדה כי פעילים רבים במחאה החברתית אינם מזדהים עם איחוד המסרים ועם התערבותם של גורמים "חיצוניים" למחאה כביכול, כגון שמולי ולפיד, ומאמינים כי מדובר בהסטת תשומת הלב מהנושאים הכלכליים החשובים למחאה.

בנוסף התקיימו הערב הפגנות במוקדים נוספים בארץ. בקריית שמונה התקיימה הפגנה בצומת רוסקו ובבאר שבע התקיימה הפגנה במכרז המורים. בקריית גת התקיימה הפגנה בצומת שדרות לכיש ורחוב השופטים תחת הכותרת: "נגד הגזירות הכלכליות של ממשלת ההון ונגד הפיכת קריית-גת והפריפריה לפח האשפה של המדינה". בדליית אל כרמל התקיים בשעה 20:00 כינוס "למען צדק חברתי משותף לדרוזים, ערבים ויהודים", ובראשון לציון התקיימה הפגנה בצומת הרחובות ז'בוטינסקי ורוטשילד.