בעל דוכן לוטו הודה ב-11 עבירות מס - ולא הורשע בפלילים

המחוזי דחה את ערעור המדינה על אי-הרשעתו של בעל קיוסק שלא הגיש דוחות מס במשך שנים, בין היתר כי רשות המסים נקטה כלפיו עיקולים לא חוקיים

בעל קיוסק, שהודה בביצוע 11 עבירות מס, לאחר שלא הגיש דוחות למס הכנסה במשך מספר שנים, לא יורשע בפלילים. זאת, בין היתר, לאחר שפקיד השומה הטיל עליו קנסות וגבה אותם באמצעות עיקולים לא חוקיים, ובכך פגע בעסק של הנישום. כך קבע בית המשפט המחוזי בפתח-תקווה, אשר דחה את ערעור המדינה על אי-הרשעתו של בעל הקיוסק בבית משפט השלום ברמלה.

הנישום, בוריס דאנו, בעל קיוסק המפעיל דוכן לוטו וטוטו, הודה בעובדות כתב האישום המתוקן, שייחס לו אי-הגשה במועד של דוחות מס הכנסה לשנים 2004-2008. כן הוא הודה כי את הדוחות לשנים 2000 עד 2002 הגיש רק ב-2007; את הדוח לשנת המס 2003 הגיש ב-2008; ואת הצהרת ההון לשנת 2006 לא הגיש כלל.

על הרקע הזה הטיל עליו בית משפט השלום ברמלה 200 שעות של"צ (שירות לטובת הציבור), אך נמנע מהרשעתו בפלילים.

בהחלטה להימנע מהרשעה צוין, בין היתר, כי דאנו תיקן את המחדלים בהגשת הדוחות, שילם את סכומי המס שנדרש לשלם, ולבסוף אף התברר כי מגיעים לו החזרי מס בסך 48 אלף שקל, שטרם הושבו לו. כמו כן, התברר כי בראשית ההליכים הצהירה רשות המסים כי אם דאנו יגיש את דוחותיו, הוא יוכל לבקש את המרת האישום בתשלום קנס מינהלי.

נוסף לכך, אחד השיקולים המרכזיים ששקל בית המשפט בפסק הדין היה העובדה כי על דאנו הוטלו עיקולים על-ידי רשות המסים, לכאורה בניגוד לדין.

יצוין כי פקודת מס הכנסה אוסרת על רשות המסים להטיל קנסות על נאשם שהוגש נגדו כתב אישום בגין עבירה של אי-הגשת דוחות.

הטלת הקנסות והעיקולים גרמו לפגיעה משמעותית בעסקו של דאנו, עובדה שהקימה לו עילת "הגנה מן הצדק" שהובילה לסיום ההליך באי-הרשעתו.

על הכרעה זו ערערה פרקליטות מיסוי וכלכלה לבית המשפט המחוזי, בטענה כי המגמה בפסיקה בשנים האחרונות היא לא להקל ראש בעבירות מס אלא להחמיר בענישה, מאחר שהן הפכו לרעה חולה הגורמת לפגיעה קשה למשק ולכלכלה.

נזק משמעותי

שופטי המחוזי, סגן נשיא בית המשפט אברהם טל, אהרון מקובר וזהבה בוסתן, ציינו כי אמנם הם רואים בחומרה עבירות של אי-הגשת דוחות והצהרות הון לרשויות המס, המונעות מהן לבחון את חבות הנישומים בתשלום מס ולגבות מס אמת, אולם במקרה האמור טענתו של דאנו להגנה מן הצדק עקב העיקולים הלא חוקיים שננקטו נגדו, גברה.

לדברי השופטים, "מדובר בהליכים לא חוקיים שנקט פקיד השומה, שהוא אחד הגופים הממונים על אכיפת החוק... דבר שפגע באופן משמעותי בעסקו של דאנו, שסבל ממצוקה כלכלית גם ללא הטלתם".

בנוסף הם ציינו כי לו יורשע דאנו, "ייגרם נזק משמעותי לעסקיו, כאשר יישללו ממנו הזיכיונות להפעיל בקיוסק לוטו וטוטו, שעליהם עיקר פרנסתו. יש בנזק משמעותי זה, ולנזקים שנגרמו לו על-ידי הפעולות הלא חוקיות של פקיד השומה, כדי להצדיק את ביטול הרשעתו".

בא-כוחו של דאנו, עו"ד שי הראל, בירך על פסק הדין. לדבריו, "נדירים המקרים שבהם יסתיימו הליכים פליליים באי-הרשעה נגד אדם שהודה באי-הגשת דוחות במועד במשך מספר רב של שנים. כך זה בעבירות בכלל ובפרט בעבירות מס שבהן, לפי הפסיקה, האינטרס הציבורי שבהרשעה גובר על אינטרס הפרט שלא להרשיעו.

"יש לברך על התוצאה שאליה הגיעו בתי המשפט, אשר ראו לנכון לשקול את שיקולי הענישה השונים; החלטתם נותנת משקל למחדלי המאשימה מחד ולשיקום הנאשם מאידך".