סוכנים שתולים מטעם הרשויות

אסור שיעבור החוק שלפיו עורכי דין ילשינו על חשד להלבנת הון של לקוחות

משרד המשפטים והרשות לאיסור הלבנת הון מקדמים בימים אלה הצעת חוק שתחייב עורכי דין להלשין על לקוחות. החובה תחול כאשר מתעורר חשד אצל עורך הדין, בעקבות מספר פעולות מוגדרות, כי יש בפעולה המתבקשת כדי להוות הפרה על הוראות חוק איסור הלבנת הון.

יצוין כי זו הפעם הראשונה שבה מנסים לקדם הצעת חוק שמחייבת עורכי דין להפוך עורם, להפר את נאמנותם המוחלטת כלפי לקוחותיהם ולשמש כסוכנים מטעם הרשויות.

אין ולא יכול להיות חולק כי הדבר מהווה מכה אנושה ליחסי האמון שצריך שישררו בין עורכי הדין לבין הלקוחות ופוגע בעיקרון המקודש של החיסיון, שהוא נשמת אפו של מקצוע עריכת הדין.

הצעת החוק מבקשת, הלכה למעשה, מעורכי הדין להשתמש במידע שנמסר להם מהלקוח במסגרת החיסיון ויחסי האמון המוחלטים הקיימים היום - ולהעבירו הלאה. בכך מתערערת זכותו של הציבור לקבל ייצוג משפטי הולם וראוי.

בין הפטיש לסדן

הצעת החוק עברה בקריאה ראשונה בכנסת. לצערנו, אם תתקבל ההצעה, והחוק ייכנס לתוקף, מדובר יהיה ברעידת אדמה שתוביל לסוף קיומו של מקצוע עריכת הדין, כפי שהוא מוכר לנו כיום. הניסיון שלנו מלמד כי המשמעויות האמיתיות של ההצעה לא חלחלו בציבור, ואפילו עורכי הדין אינם מודעים למלוא חומרתה של ההצעה.

עורכי הדין עלולים למצוא את עצמם בין הפטיש לסדן: אם לא ידווחו, הם עלולים להיחשף לנקיטת הליכים פליליים נגדם על-ידי הרשויות. אם ידווחו, הם ימצאו את עצמם בחזית נגד הלקוח שאותו הם אמורים לייצג. הדבר ממחיש עד כמה אסור לאפשר להצעת החוק לעבור.

זאת ועוד, טענת הרשויות כי חוקים דומים התקבלו במרבית מדינות אירופה אמנם נכונה, אולם היא רחוקה מלשקף את המציאות. הניסיון האירופי להחיל חובות דומות נחל כישלון צורב, ואין סיבה שלא נפיק לקחים מהטעויות שנעשו שם. בנוסף, בארה"ב אין כוונה להחיל הוראה דומה, וגם בקנדה תיקון החוק הוקפא מיד כשהתבררו השפעותיו על הציבור.

זכותו של כל אדם לקבל חיסיון על המידע הנמסר לעורך דינו, לצורך ייצוג משפטי ראוי מול הרשויות. הדרישה המופנית לעורכי הדין לעבור צד ולשמש כסוכן שתול מטעם הרשויות נגד הלקוח המבקש מהם ייצוג, הופכת את היוצרות ומלמדת על כשל בסיסי בהבנת זכויותיו היסודיות של הציבור ושל תפקיד עורך הדין.

"הילחמו ברעה החולה"

בצעד נדיר, גם שופטים בכירים מתבטאים נגד הצעת החוק.

שופט בית המשפט העליון, אורי שהם, הביע לאחרונה את עמדתו כי הצעת החוק היא בעייתית: "כשאני קיבלתי את תסקיר הצעת החוק ואת נייר העמדה של הלשכה, אני חייב לציין כי בתכנון המוצע של נותני שירות עסקי, צעדו צעד אחד יותר מדי בכל הקשור לעורכי דין. הדברים האלה בעייתיים".

בהמשך דבריו ביטא שוהם את החשש כי "עורכי דין יאבדו אמון של הלקוחות, ועל מנת למנוע אובדן אמון זה, הם יסתכנו בסכנות אתיות על גבול איבוד הרישיון"; וכן כי ההצעה "תגרום לנזקים חמורים בין הלקוח לעורכי הדין".

גם שופט בית המשפט המחוזי, חאלד כבוב, פנה אל עורכי הדין בקריאה נרגשת לשמר את מקצוע עריכת הדין בישראל, והעביר ביקורת חריפה על הצעת החוק, באומרו: "אתם על עבר פי פחת, הילחמו ברעה החולה הזו, עצרו את הידרדרות המקצוע".

בקול קורא לעורכי הדין הוסיף כבוב וביקש: "פעלו על מנת לשקול את העמדה שלכם כדי להביא אותה בצורה בוטה יותר, על מנת לשמור על מקצוע עריכת הדין במדינת ישראל".

לסיכום, אסור שהצעת החוק תחול על עורכי הדין. יש לעשות הכול כדי להסיר את רוע הגזירה - ויפה שעה אחת קודם.

הכותבים חברים בצוות מיוחד העוסק בנושא מטעם לשכת עורכי הדין.