הוט: גייסנו יותר מ-250,000 לקוחות סלולר להוט מובייל

הרווח ברבעון נחתך ב-95% ל-4 מיליון שקל בשל הכניסה לסלולר ■ הוט מובייל הסבה הפסד תפעולי של 39 מיליון שקל ■ "זה ילווה אותנו גם ברבעונים הבאים"

רצף השינויים הרגולטוריים, שהפך את פני שוק התקשורת המקומי בחודשים האחרונים, העמיד את חברת הוט בחזית השינוי במפת מנויי הסלולר. מאז מאי האחרון, אז הודיעה קבוצת התקשורת של פטריק דרהי על השקת הרשת הסלולרית הוט מובייל, ועד היום, השלימה הוט גיוס של יותר מ-250 אלף מנויים, 142 אלף מתוכם ברבעון השני, והיתר מאז סוף הרבעון ועד היום.

ואולם, בשלב זה לפחות, צמיחת הפעילות הסלולרית, השקת הרשת הסלולרית וההשקעות לפיתוחה גובות מחיר יקר בשורת הרווח ותוצאותיה העסקיות של הוט - כך עולה מדוחות הרבעון השני של הוט שפורסמו הבוקר (ב').

בשורה התחתונה, רווחיה הרבעוניים של הוט נמחקו כמעט כליל, וצנחו מ-78 ל-4 מיליון שקל בלבד. את המחצית הראשונה של 2012 מסכמת הוט עם צניחה של 60% ברווח, ל-63 מיליון שקל.

מפילוח רווחיות החברה לפי מגזרי פעילות עולה כי הפעילות הסלולרית הסבה להוט הפסד תפעולי של 39 מיליון שקל ברבעון, ושל 45 מיליון שקל במחצית השנה. הוט נמנעת מפרסום נתונים מהותיים שונים, בעיקר בכל הנוגע לפעילותה של הוט מובייל.

לצד גיוס לקוחות חדשים לרשת החדשה הוט רושמת שיעורי נטישה גבוהים יחסית, וזאת עוד לפני עזיבתם הצפויה של כ-70 אלף מנויי צה"ל. ההערכות הן כי ההכנסה החודשית הממוצעת שרושמת הוט ממנויי הסלולר (ARPU) נמוכה.

בעוד ההשפעה השלילית מהפעילות הסלולרית הייתה צפויה, הסימן המדאיג בדוחותיה של הוט הוא הקיפאון בפעילויות הליבה שלה - הטלוויזיה והטלקום - והשחיקה ברווחיות התפעולית שלהן.

קיפאון בפעילויות הטלוויזיה

בתחום הטלוויזיה הכנסותיה נותרו ללא שינוי מהותי, ברמה של 572 מיליון שקל, לצד צניחה של יותר מ-50% ברווח התפעולי, לרמה של 10 מיליון שקל.

במגזר הטלקום רשמה הוט שיפור מזערי של 3 מיליון שקל בהכנסות, ל-504 מיליון שקל, במקביל לשחיקה של 11% ברווחיות התפעולית, ל-121 מיליון שקל. זאת למרות הצטרפותם של 16 אלף מנויים חדשים.

הוט מציינת כי לצד ירידה בחיוב מנויי הטלוויזיה, נרשמת עלייה בהכנסות האינטרנט שנובעת משדרוג רוחבי פסי הגלישה, ומייחסת את השחיקה ברווחיות התפעולית בעיקר לעלייה בהוצאות פחת, הפחתות והוצאות שיווק ותפעול.

בסך-הכול, בזכות איחוד הפעילות הסלולרית, שתרמה להוט הכנסות רבעוניות של 193 מיליון שקל, סך הכנסותיה ברבעון קפצו ב-25% ל-1.03 מיליארד שקל, ובמחצית הם קפצו בשיעור דומה והגיעו ל-2.05 מיליארד שקל.

במבט להמשך, ראשי החברה צופים מגמה דומה. "הירידה ברווחיות הקבוצה נובעת בעיקרה, כצפוי, מהכניסה לתחום הסלולר", אמר מנכ"ל החברה, הרצל עוזר, "תוצאות אלה צפויות ללוות אותנו גם ברבעונים הבאים".

יו"ר הוט, סטלה הנדלר, ציינה היום כי החברה השקיעה בתשתיותיה כ-850 מיליון שקל במחצית הראשונה, "כ-250 מיליון שקל מתוכם הושקעו בהקמת התשתית הסלולרית המתקדמת בתחומה, והיתר בשדרוג רשת הכבלים ובציוד קצה מתקדם בבתי הלקוחות".

בקופה של הוט מזומנים ושווי מזומנים בהיקף של 38 מיליון שקל. התחייבויותיה השוטפות מסתכמות ב-2.1 מיליארד שקל, 602 מיליון שקל מתוכם הם אשראי בנקאי והתחייבויות אג"ח, והונה העצמי עומד על 1.44 מיליארד שקל.

להוט יש גירעון של 1.5 מיליארד שקל בהון החוזר, והנהלת החברה מעריכה בדוחות כי "קיימים בידה מקורות כספיים המספיקים לפירעון הגירעון בהון החוזר ולהמשך פעילותה, בין היתר באמצעות מסגרות אשראי בלתי מנוצלות".

הטלטלה בשוק התקשורת המקומי מזעזעת גם את מניות הענף, והובילה לפליטתה של מניית הוט ממדד המעו"ף באחרונה, חצי שנה בלבד לאחר שהצטרפה אליו. מניית הוט נחלשה מתחילת השנה ב-32% ומשקפת לחברה שווי של 2.3 מיליארד שקל.