סבא וסבתא, חדשות טובות: מהיום יש לכם גם זכויות

ביהמ"ש קבע כי סבים יוכלו לבקש הסדרי ראייה עם נכדיהם - למרות התנגדות אמם ■ בבסיס ההחלטה עומד השיקול החשוב ביותר בעיני החוק - טובת הקטינים

בית המשפט המחוזי בתל-אביב קבע באחרונה כי סבים יוכלו לבקש הסדרי ראייה עם נכדיהם - למרות התנגדות אמם של הקטינים לכך.

מדובר בהחלטה של השופט שאול שוחט לגבי ערעור שהגישה האם על פסק דין של בית המשפט לענייני משפחה, שפסק כי יש לקבוע סדרי ראייה בין הילדים לסבים, כיוון שניתוק קשר שכזה אינו לטובת הקטינים. כמו כן, נקבעו הסדרי ראייה לבן הזוג של הסבתא, שאין לו קשר ביולוגי לנכדים.

למעשה, זו הפעם הראשונה שבה התקבלה תביעה לקיום הסדרי ראייה בין סבים לבין נכדיהם, כאשר הוריהם עוד בחיים. על אחת כמה וכמה, כאשר לא קיים קשר ביולוגי בין הסבים (הסבא) לבין הילדים.

חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות מקנה סמכות לבית המשפט לקבוע הסדרי ראייה בין סבים לנכדיהם, רק כאשר הורה הולך לעולמו. לכן, עד להחלטה זו של בית המשפט, רק במותו של אחד מההורים, נקבעו הסדרי ראייה בין סבים לנכדים.

יתרה מכך, עד היום הפסיקה לא הכירה בזכותו של בן זוג של הסבתא או בזכותה של הדודה (אחות של האם במקרה זה) לתבוע הסדרי ראייה עם הנכדים.

הפעם, בית המשפט בחן את טובת הקטינים לחידוש הקשר עם הסבים, ואף הורה לפקידת הסעד לשוחח עם הקטינים ולבדוק את רצונם. מהוראות אלה ניתן להסיק כי טובת הקטינים עמדה לנגד עיניו של השופט, ולא רק הוראות החוק, וגם אם לא מדובר בזכות קנויה מכוח החוק, ההחלטה אינה סותרת אותו, כיוון שהוראות החוק מתירות לבית המשפט לנקוט בכל אמצעי שנראה לו כדי לשמור על טובת הקטין.

עד ל-2007 הדעות היו חלוקות בנוגע לזכויות של סבים ביחס לנכדיהם. באותה שנה תוקנו התקנות באופן שסלל את הדרך לתביעות של סבים לקיום הסדרי ראייה עם נכדיהם. הדברים אף אמורים ביחס לבן הזוג של הסבתא, שהוא סב חורג במקרה זה, אבל מבחינת בית המשפט הוא נחשב "ידיד קרוב", וככזה, יש להתיר לו הסדרי ראייה עם הקטינים.

נקודה נוספת שחייבים להבהיר לגבי החידוש שבהחלטה זו היא שעד עתה היו לסבים רק חובות כלפי הנכדים, ללא זכויות. למשל, אם האב אינו משלם מזונות לילדיו, החוק מאפשר לאם לתבוע מזונות מהסבים של הילדים, משני הצדדים.

החלטה אמיצה זו של בית המשפט אמנם אינה קובעת מסמרות ביחס לחשיבות הקשר שבין סבים לנכדיהם, אך מתווה את הדרך לפסיקה בהתאם לטובת הקטינים, תוך התעלמות מוחלטת מסכסוכים בין הורי הקטינים לסבים. לכן, מדובר בהחלטה חשובה, שמקנה סוף סוף זכויות לסבים ולא רק חובות.

■ הכותבת היא מומחית לדיני משפחה.