פורטיסימו השלימה גיוס הקרן השלישית בהיקף 265 מיליון דולר

יובל כהן, שותף בפורטיסמו: "המטרה היא לשמור בקרן החדשה על הביצועים של הקרנות הקודמות" ■ "יכולנו להגדיל את הקרן יותר, ולא רצינו כי מתאים לנו להישאר באסטרטגיה הנוכחית"

בעוד שההון סיכון הישראלי מתמודד עם מציאות לא פשוטה, הצליחה קרן פורטיסימו לגייס כ-265 מיליון דולר, לא מובן מאליו כאשר מדובר בקרן שמתרכזת בהיי-טק, עם דגש על השוק הישראלי.

פורטיסימו, שמשקיעה בחברות בשלבים מאוחרים, הודיעה היום על השלמת הגיוס של הקרן השלישית. במשך החצי השנה האחרונה היה הגיוס של פורטיסימו למעשה עובדה מוגמרת. בחודשים האחרונים נדחתה הסגירה בעקבות הצורך של הקרן להתמודד עם ביקוש היתר להשקעה. הביקושים הובילו להגדלת הגיוס לרמתו הנוכחית, לעומת הכוונה המקורית לגייס 250 מיליון דולר.

"הגיוס עצמו ארך כמה חודשים", אומר יובל כהן, מייסד ושותף מנהל בפורטיסימו".

בניגוד לשתי הקרנות הקודמות, שהיו בגובה של 80 ו-150 מיליון דולר, בהתאמה, הפעם הגיע חלק גדול מהסכום ממוסדות פיננסיים בארה"ב ואירופה. בין המשקיעים נמצאות גם קרנות פנסיה גדולות בארה"ב, "אהבו אותנו שם", משוכנע כהן, "הרגשנו מהם רוח גבית בגלל האסטרטגיה, הצוות, והביצועים שלנו".

החזר פנומנלי

פורטיסימו יצאה לדרך ב-2004 עם קרן ראשונה בהיקף של 80 מיליון דולר. המייסדים - כהן, שמוליק בראשי, אלי בלאט, מרק לזניק, יוחאי הכהן ויואב היינמן - בחרו להתמקד ב"חצר האחורית" של עולם ההיי-טק, חברות בוגרות, שנמצאות בנקודות פיתול שבהן שינוי בהתנהלות והזרמת הון יכולים לסייע לקפיצה קדימה. האסטרטגיה הוכיחה את עצמה מהר מאוד. הקרן הראשונה, רשמה החזר פנומנלי במונחי קרנות פרייבט אקוויטי עם תשואה (IRR) של יותר מ-50% לשנה, ובסך הכול פי חמישה על ההשקעה.

על הגישה הייחודית של פורטיסימו ניתן ללמוד מסודה סטרים, שסיפקה את ה-"Home Run" בקרן הראשונה. פורטיסימו נכנסה להשקעה בחברה ב-2007 עם פחות מ-10 מיליון דולר, ויצאה ממנה - לאחר מימושים במסגרת הנפקות - עם כ-200 מיליון דולר. גם בקרן השנייה הציגה הקרן ביצועים מוצלחים יחסית, לדוגמא במקרה של מכירת Cadent ב-2011, אז הציגה החזר של פי 3 על הכסף תוך שנתיים בלבד.

- הקרן החדשה גדולה בהרבה לעומת הקודמות, תצליחו לשמור על אותה רמת ביצועים?

כהן: "יכולנו להגדיל את הקרן יותר, ולא רצינו כי מתאים לנו להישאר באסטרטגיה הנוכחית, של קרן בהיקפים כאלה. המטרה שלנו היא לספק את אותם הביצועים שהיו בקרן בקרנות הקודמות". המטרה של פורטיסימו, לדברי כהן, היא לחפש את החברות שיספקו החזר של פי 5-10 מההשקעה, ולא החזר של 2-3 על הכסף, היקף שגם הוא נחשב לגבוה לעיתים עבור קרנות שמשקיעות בשלבים מאוחרים.

כהן: "אנחנו רוצים להשקיע בחברות שבהן נוכל לעשות יותר מפי 2-3 על הכסף, או לפחות שזה יהיה הפוטנציאל. אנחנו רוצים למצוא חברות שיספקו את היכולות האלו". ההשקעה הבולטת שהתבצעה עד כה בקרן החדשה היא רכישת סטארהום מידי קומברס תמורת 54 מיליון דולר. על-פי הערכות שקלה פורטיסימו גם את רכישת אלווריון, שספק גדול אם יכלה לספק לה את ההחזר המקווה.

המשמעות היא ויתור על עסקאות שבהן הקרן לא רואה את הפוטנציאל לרמות ההחזרים האלו. זה גם מה שקרה לפני מספר חודשים עם חברת המ-לט, שדסק"ש ניהלה עם פורטיסימו מו"מ למכירתה, לפני שנמכרה לקרן פימי של ישי דוידי.

לדברי כהן: "ההבדל הוא שבקרן החדשה, נעשה פחות טרנזקציות קטנות. אבל כמו בקרנות הקודמות נשקיע ב-8-10 חברות בסך הכל, אבל ניקח נתחים יותר גדולים מהחברות".

את הקמת הקרן ליוו עורכי הדין יונתן אלטמן ומאיה יששכרוב ממשרד עמית, פולק, מטלון ושות'.

האקזיטים הבולטים
 האקזיטים הבולטים