מפיק "למלא את החלל" אסף אמיר: "האוסקר עוד רחוק"

אסף אמיר - מפיק הסרט "למלא את החלל" - הזוכה הגדול של טקס פרסי אופיר, אומר בראיון ל"גלובס": "השאיפה הגדולה הייתה לקבל הכרה במגרש הביתי, ועשינו את זה"

טקס פרסי אופיר 2012 היה שעתו היפה של המגזר הדתי, שקיבל גושפנקה לסקרנות הצופים והיוצרים המקומיים להיחשף למתרחש בחדרי החדרים של הקהילה המסוגרת. זה קרה בזכות הבמאית-תסריטאית החוזרת בתשובה רמה בורשטיין, החתומה במשותף עם המפיק החילוני-אתיאיסט (להגדרתו) אסף אמיר על הדרמה המשפחתית "למלא את החלל", ובמידה מסוימת גם סרטו של הבמאי מני יעיש "המשגיחים", שהצליח לשלב אלמנטים של דרמת פשע בסיפור על עבריין צעצוע חוזר בתשובה המנסה לתקן את דרכיו האלימות. התוצאה: "למלא את החלל" גרף שבעה פרסים בהם הסרט, הבימוי, התסריט, השחקנית הראשית ושחקנית המשנה (וכמובן הזכות להתמודד על ייצוג ישראל בקטגוריית הסרט הזר הטוב ביותר בטקס פרסי האוסקר במרץ 2013, ט.פ), ו"המשגיחים" את פרסי השחקן הראשי ושחקן המשנה.

"השאיפה הגדולה הייתה לקבל הכרה במגרש הביתי ועשינו את זה", אומר בראיון ל"גלובס" מפיק "למלא את החלל" אסף אמיר. "האוסקר עוד רחוק, כך שאני עדיין לא מהמר לגביו. הרי אף אחד לא מבטיח לנו מועמדות, הרווחנו רק כרטיס להגרלה. אני ורמה עבדנו על הסרט בחמש השנים האחרונות בשיתוף פעולה מלא, שצלח את הבדלי האמונה, והעובדה שהתוצאה זכתה להכרה כזו היא סיבה לגאווה ואושר עבור כל המעורבים בעשייה".

- טוענים שהתגובות לסרט בפסטיבל ונציה, כולל פרס השחקנית המצטיינת להדס ירון, כמעט הבטיחו לכם את הזכייה.

"כל מי שמעורב בתעשייה, במיוחד שנים רבות כמוני, יודע שאין כזה דבר 'הבטחה מראש'. גם הסרט 'ספר הדקדוק הפנימי' שבהפקתי היה מועמד בטקס פרסי אופיר ברוב הקטגוריות המובילות ויצא בידיים ריקות, למרות שקיבל הכרה ופרסים בפסטיבלים בינלאומיים. היו לנו מתחרים חזקים מאוד השנה בהם 'העולם מצחיק' של שמי זרחין (המאוכזב הגדול של הטקס שזכה בפרס אחד בלבד בקטגוריית הליהוק, ט.פ), 'המשגיחים' של מני יעיש ו'בלדה לאביב הבוכה' של בני תורתי. ממש לא היה מובן מאליו שהסרט שלנו יזכה בצורה גורפת כזו".

- מה היה סוד ההצלחה, מנקודת מבטך?

"אין ספק שהעניין הגדול להציץ לחיי היומיום של המגזר החרדי, המתנהלים מרחק נגיעה מאיתנו ועדיין זרים לרובנו לחלוטין, היה מקדם עניין ואני מודה שזו אחת הסיבות שבגללן נמשכתי לעשיית הסרט מלכתחילה. העלילה מתרחשת בתל-אביב, לא במאה שערים, שזה ממש דלת ליד.

"הסיבה הנוספת, שהיא תמיד נקודת מוצא בכל יצירה קולנועית: הסיפור פשוט מצוין. לא צריך להיות דתי כדי להבין את הרגשות שעליהם הסרט מדבר, וזו הגדולה של רמה כתסריטאית וכבמאית שקירבה בטבעיות כזו את העולם שלה לזה של הצופה החילוני".

להיות או לא להיות

"המסר של הסרט, בעיניי לפחות, הוא שדת ואהבה חייבות ללכת יד ביד כדי להפוך אותך לאדם טוב יותר", אומר השחקן רועי אסף זוכה פרס השחקן הטוב ביותר על הופעתו הווירטואוזית בסרט "המשגיחים". "כאדם פרטי אני מתרחק מאלימות בכל מחיר, אבל כשחקן אחד האתגרים הגדולים שלי הוא לקחת דמות מורכבת כזו ולגרום לצופים להבינה.

"ב'המשגיחים' אבי בכר לומד אצל רב, ומאמץ אורח חיים דתי בניסיון למצוא תשובות ותוכן לחייו, אבל השינוי האמיתי מתחולל רק כשהוא מוצא אהבה ומתחיל בניסיון אמיתי לעשות תיקון. עבורי, שיאו של הסרט הוא הפנייה שלו לאלוהים על חוף הים. התייחסתי לסצנה כמו אל 'להיות או לא להיות' של המלט. כשאתה מתחיל לשאול שאלות, סימן שאתה בדרך הנכונה".

טקס פרסי אופיר 2012

הזוכים הבולטים:

הסרט העלילתי: "למלא את החלל"

הבימוי: רמה בורשטיין ("למלא את החלל")

השחקן הראשי: רועי אסף ("המשגיחים")

השחקנית הראשית: הדס ירון ("למלא את החלל")

שחקן המשנה: גל פרידמן ("המשגיחים")

שחקנית המשנה: עירית שלג ("למלא את החלל")

הצילום: אסף סודרי ("למלא את החלל")

התסריט: רמה בורשטיין ("למלא את החלל")

העריכה: יצחק צחייק ("רוק בקסבה")

הסרט התיעודי: "הצלמנייה"

פרס מפעל חיים: התסריטאי אלי תבור