כתב אישום נגד רו"ח יאיר רבינוביץ' בגין הטיית מכרז

נציב מס הכנסה לשעבר מואשם בנוסף בקבלת דבר במירמה ■ כתב אישום נוסף בגין אותה פרשה הוגש נגד דורון פרימוביץ וחברת מפעלי ארזים

המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה הגישה היום (ד') לבית משפט המחוזי בירושלים כתב אישום נגד נציב מס הכנסה לשעבר, רו"ח יאיר רבינוביץ' וחברת אפיקי אס.אי.ג'י (ישראל) שבבעלותו, בגין עריכת הסדר כובל לפי חוק ההגבלים העסקיים, בפרשת הטיית מכרז המשביר לצרכן בטבריה. רבינוביץ' מואשם בנוסף בקבלת דבר במירמה.

הפרקליטות מייחסת לרו"ח רבינוביץ' ביצוע עבירה של הסדר כובל לפי חוק ההגבלים העסקיים, אשר גרמה להטיית תוצאות מכרז שביצע כונס נכסים בנוגע לנכס נדל"ן, המוכר כמשביר לצרכן בעיר טבריה. רבינוביץ' מואשם בעריכת הסדר כובל ובקבלת דבר במירמה.

כתב אישום נוסף בגין אותה פרשה הוגש נגד דורון פרימוביץ וחברת מפעלי ארזים (ח.ד.י.ר) יזמות ובניה בע"מ.

רבינוביץ והנאשמים הנוספים מואשמים בכך שערכו הסדר כובל הנוגע לרכישת הנכס, והסתירו את דבר קיומו של ההסדר ממפרקי המשביר שערכו את ההתמחרות על הנכס.

על-פי כתב האישום, שהוגש בידי עורכות הדין רעות גורדון-כץ ופנינה סורין גונן מהמחלקה הכלכלית, רבינוביץ' חבר למתחרה שניגש למכרז מטעם חברת ארזים וסיכם עמו כי בתמורה לרבע מיליון שקל יוותר רבינוביץ' על השתתפותו במכרז, וכך יאפשר את זכייתו.

על-פי עובדות כתב האישום, הגישו הנאשמים הצעות לרכישת נכס המשביר בטבריה. סמוך לפני ההתמחרות שנערכה לרכישת הנכס, נפגשו ביניהם הנאשמים והגיעו להסדר, לפיו אם חברת ארזים יזמות תזכה בהתמחרות ותרכוש את הנכס, היא תשלם לחברת אפיקי אס.אי.ג'י, תמורה. במסגרת ההסדר סוכם כי גובה הסכום שישולם, יושפע מהמחיר הסופי שבו תרכוש ארזים יזמות את הנכס. בפועל, נטען באישום, זכתה ארזים יזמות בהתמחרות, רכשה את הנכס, ושילמה לאפיקי אס.אי.ג'י 50,000 דולר, כפי שסוכם.

עורך דינו של יאיר רבינוביץ', נבות תל-צור, מסר בתגובה כי רבינוביץ' דוחה בתוקף את הטענות המיוחסות לו בכתב האישום. "יאיר רבינוביץ' לא עבר כל עבירה וכל פעולותיו בפרשה זו נעשו בתום-לב, בשקיפות מלאה ובהתאם להוראות הדין", מסר תל-צור.

לדברי הסנגור, "צר לנו שהפרקליטות נכנעה ללחץ הכבד שהופעל עליה על-ידי גורמים אינטרסנטיים, ובחרה להביא אירוע שולי וחסר חשיבות לבית המשפט רק משום שמדובר באדם עם רקורד ציבורי מפואר. אנו תקווה כי בבית המשפט יתבהרו הדברים, ותוצאת הדיון תהיה זיכויו המוחלט של יאיר רבינוביץ'".

המחיר טיפס לרמות לא הגיוניות

חוק ההגבלים העסקיים מגדיר הסדר כובל ככזה העלול למנוע או להפחית את התחרות בעסקים. העבירה ההגבלית, "הסדר כובל", מתייחסת, בין היתר, למצב שבו לפחות אחד מהצדדים להסדר מגביל עצמו באופן העלול להפחית את התחרות בינו לבין צדדים אחרים. במקרה זה, החשדות התמקדו בטענה להסדר כובל, שלפיו הייתה הסכמה מראש בין מתחרים שלא להתחרות ביניהם במכרז המשביר לצרכן.

החקירה בעניינו של רבינוביץ' החלה לפני כשנתיים, על-ידי מחלקת החקירות של הרשות להגבלים עסקיים, בראשות עו"ד חיים ארביב. רבינוביץ' טען בחקירתו כי במכרז האמור לרכישת המשביר לצרכן השתתפו כמה מציעים, ולא רק אותם גופים שעלו בחקירה, וכי המחיר טיפס לרמות לא הגיוניות.

עוד טענו רבינוביץ', שגיב ושותפם לשעבר יעקב בר בחקירה כי מדובר בסכסוך עסקי שעבר לפסים אישיים לוחמניים, וכי אין ממש בטענות נגדם. רבינוביץ' התייחס לסכסוך שנתגלע בין קבוצת רבינוביץ'-שגיב לקבוצת שורקה סביב הקמת קבוצת השקעות משותפת, אך מטעם שורקה הכחישו לכל אורך החקירה את הטענות הללו, וגם בפרקליטות כפי הנראה דחו את הטענה ובחרו להגיש את כתב האישום כאמור.

חתום על שתי רפורמות מיסוי

רבינוביץ' (67), איש עסקים ובעל משרד רואי חשבון פרטי בתל-אביב, שימש בעבר כנציב מס הכנסה, כראש ועדות ציבוריות בתחום המס וכן כיו"ר הבקרה התקציבית של ההתאחדות לכדורגל. בעבר הוא כיהן גם כחבר במועצה המייעצת לנגיד בנק ישראל ובמועצת רואי החשבון.

על שמו של רבינוביץ' נרשמו שתי רפורמות מיסוי, בזו אחר זו, בתחילת העשור הקודם: הרפורמה למיסוי במקרקעין (משנת 2001); והרפורמה במיסוי הישיר, שבמסגרתה מוסו רווחי הון (בעקבות מסקנות "ועדת רבינוביץ'" מ-2002).

בתחום העסקי עומד רבינוביץ' בשנים האחרונות בראש קבוצת משקיעים הפועלת בתחום הנדל"ן המסחרי המניב. הקבוצה מחזיקה בנכסים דוגמת סופרמרקטים של שופרסל, רבוע כחול, מחסני להב, ויקטורי ועוד, סניפי בנקים, מקבצי דיור המושכרים למדינה שבהם משוכנים עולים חדשים, מלון קרלטון בנהריה ועוד.