תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

מאיפה יגיעו עוד מיליארד גולשים לפייסבוק?

האם פייסבוק תלמד להפוך כמויות להכנסות? החודש הראשון שלה בוול סטריט העלה לתודעה את הדילמה הקלאסית של אתרי אינטרנט, איך לעשות כסף בלי לגרש את המשתמשים

מארק צוקרברג פייסבוק / צילום: בלומברג
מארק צוקרברג פייסבוק / צילום: בלומברג

לאחרונה הודיעה פייסבוק בגאווה על "מיליארד משתמשים שונים בחודש (אוגוסט)".

הודעה זו, מרגשת ככל שתהיה, היא בהחלט דו- משמעית. מצד אחד, זו בהחלט ההוכחה כי פייסבוק הוא האתר עם כמות הגולשים הגדולה בעולם. מאידך, כאשר מתרגמים את הנתון המרשים לערכים כספיים - 'שווי לקוח' - התמונה פחות מרנינה. מסתבר שהיכולת של פייסבוק לייצר הכנסות מגולשיה קטנה עשרת מונים ויותר מזו של גוגל. כן, אפילו אחרי שקראנו את הדוחות האחרונים של השתיים.

כדי לשנות מהותית את יחסי הכוחות בינה לבין מתחרותיה (ובעיקר גוגל, השולטת בתחום הפירסום באינטרנט שהוא מקור ההכנסה הבלעדי של שתיהן), וכדי להתקרב להכנסות מהותיות בקנה המידה של הגדולים באמת (כיום, הכנסות פייסבוק לא גדולות בהרבה מאלה של יאהו, והן מהוות רק קצת יותר מ-10% מהכנסות הפרסום של גוגל) חייבת החברה לבצע שני מהלכים בו זמנית:

  • להרחיב עוד יותר את מספר משתמשי האתר
  • להגדיל (לפחות במקצת) את ההכנסה לגולש, בין אם באמצעות העלאת מחירי הפירסום או הגדלת זמן השהייה הממוצע האתר.

את אלה עליה להשיג גם בגלישה ממחשבים מסורתיים וגם בגלישה הסלולרית (שיצרה לפייסבוק הזדמנות היסטורית לדלג על משוכת ההרגלים הישנים) - קטגוריה שמכונה על ידי האנליסטים "מובייל" וכוללת גם את מכשירי הטבלט למיניהם.

הכמויות נמצאות בשווקים המתפתחים

ככל הנראה, המהלך היותר משמעותי מהשניים הוא הגדלת מספר הגולשים אותו ניתן לממש תוך פזילה אל שווקים בהם נתח השוק של החברה הוא נמוך יחסית - הן בשל מתחרים מקומיים או בשל מודעות נמוכה ושיעור חדירה נמוך של האינטרנט. מתברר, שקיימים לא מעט שווקים, כך על פי 'אדוורטייזינג אייג'', בהם נתח השוק של גוגל אינו דומיננטי עד כדי איפוס הרלוונטיות של ערוצי פרסום מתחרים. אחד מהם הוא לא אחר מאשר רוסיה, שם נתח השוק של גוגל מכלל גולשי האינטרנט הוא 20.7%. מספר זה, שכאשר משווים אותו למספרים בארה"ב נראה חיוור למדי, מעיד כי יש לפייסבוק הזדמנות לחולל מהפכה. יתר על כן, בארצות מתפתחות, שנוטות להיות מרובות אוכלוסיה, חדירת האינטרנט רק בראשיתה וקיים פוטנציאל להפוך לאתר הבית של מיליארדים משתמשים חדשים, שיתחברו לראשונה רק בעשור הבא.

בארה"ב לדוגמה, הגיע שיעור הגולשים בחודש אוגוסט האחרון ל-87% מכלל גילאי 18-24, ובקוטב הדמוגרפי הנגדי, בני 65 פלוס, שיעור הגולשים באוכלוסיה האמריקאית הגיע ל-61%. בתווך שבין 25 ל-65 המספרים ממוצעים ונוטים יותר לכיוון הגבוה. מכאן אפשר ללמוד שבארה"ב השוק רווי וממנו לא יגיעו מיליארד ה'חברים' הבאים של פייסבוק (הנתונים על פי קומסקור). לעומת זאת, השוק הרוסי, בו נתח השוק של פייסבוק נמוך מאוד, נשלט על ידי 2 רשתות חברתיות מקומיות. מצב דומה קיים גם במדינות מתפתחות אחרות - ועל מכשלה זו על החברה להתגבר באם רצונה לתפוס מקום בראש.

השווקים הבשלים יחסית בהם נתח השוק של פייסבוק נמוך, נמצאים בעיקר באסיה - בארצות מפותחות כלכלית וטכנולוגית, כמו יפאן (שיעורי משתמשים של 28%), דרום קוריאה, סינגפור וטייוואן - מה שמעיד על כך שמדובר בגורמים תרבותיים, לא כלכליים. האם פייסבוק מסוגלת לשנות את המודל התרבותי שהיא מציעה בלי להרחיק את המשמשים הקיימים? זו אולי השאלה המהותית ביותר בניסיון לחזות לאן היא הולכת.

ואיפה סין והודו? ההזדמנות הסינית, כמו גם ההודית ומדינות מתפתחות אחרות דוגמת אינדונזיה וברזיל, נמצאת בעיקר בשינויים הצפויים של כמות הגולשים מכלל האוכלוסיה ולאו דווקא בגידול נתח השוק של פייסבוק בסך הגולשים. בכל מקרה, מיליארד הגולשים הבאים לא יגיעו מאמריקה. ועד אז לפייסבוק יש הרבה עבודה לעשות בדרכה להיות שחקן מפתח באינטרנט.