התגובה על הירי הסורי לעבר הגולן: צה"ל ירה טילי "תמוז"

גלי צה"ל: פצמ"ר סורי התפוצץ לא רחוק מאלוני הבשן שברמת הגולן, שם נפל רק ביום חמישי האחרון פגז בין בתים, מבלי להתפוצץ

שעות אחרי שלראשונה מאז מלחמת יום הכיפורים ירתה ישראל לעבר מטרה בסוריה - הותר לפרסום כי הנשק שבו עשה צה"ל שימוש הוא טיל ה"תמוז" המדויק.

ה"תמוז" הוא טיל מונחה, שבשל יכולות הדיוק הגבוהות שלו מאפשר "פגיעה כירוגית" בעומק שטח האויב. רק אשתקד נחשף כי חיל התותחנים בצה"ל הצטייד בו. עד לחשיפתו הרשמית, סווג מערך ה"תמוז" בצה"ל כ"סודי ביותר". טילי הנ"ט שנמנים עמו נחשבים למתקדמים ביותר בעולם ונמצאים בשירות ישראל עוד משנות ה-80 של המאה הקודמת.

טיל התמוז נחשב למהיר ביותר ומסוגל להגיע לטווח של 25 קילומטרים, עם יכולת פגיעה בסוגים רבים של מטרות שעליהן הוא "ננעל" ובמקרה הצורך, אף עוקב אחריהן באופן עצמאי.

קצין תותחנים ראשי, תא"ל דוד סויסה, סיפר בקיץ שעבר כי בימי מלחמת לבנון השנייה שיגר צה"ל 600 טילי "תמוז" בעלות של 300 מיליון שקלים. גם במבצע "עופרת יצוקה" ברצועה נעשה שימוש באותו מערך טילים, אולם נורו רק כמה עשרות יחידות אז.

כוחות צה"ל הגיבו היום בירי ארטילרי לתוך שטח סוריה, לאחר שפעם נוספת, הלחימה מסוריה זלגה היום לשטח ישראל: פצצת מרגמה התפוצצה בצהריים (א') בשטח פתוח באזור תל חזקה שברמת הגולן, סמוך ליישוב אלוני הבשן - שם התפוצצה ביום חמישי האחרון פצצת מרגמה בין בתים מבלי לגרום לנפגעים ולנזק. גורמים בצה"ל אמרו גם הפעם כי לא מדובר בירי מכוון, אלא בפגז תועה.

דובר צה"ל אישר את הדברים. זו הפעם הראשונה מאז מלחמת יום כיפור שצה"ל מגיב בירי ארטילריה לעבר סוריה.

בשבוע האחרון צה"ל נמצא בכוננות מוגברת באזור הגבול עם סוריה בעקבות לחימה שמתנהלת בכפרים באזור בין כוחות אסד למורדים. בסוף השבוע נקבעו נהלים חדשים לפתיחה באש בגזרה הזו, לפיהם לחיילים מותר להגיב לירי מסוכן ומתמשך מכיוון סוריה. ביום רביעי האחרון נפגע מגן של אחת העמדות במוצב במרכז רמת הגולן מירי קליע תועה. איש לא נפגע ולא נגרם נזק. בצה"ל אמרו שלא מדובר בירי מכוון.

יומיים קודם לכן, ג'יפ סיור של כוח מחטיבת גולני שנסע באזור הגבול עם סוריה סמוך להר חזקה נפגע מכדור תועה מסוריה. איש לא נפגע ונזק קל נגרם לרכב. הג'יפ שנפגע הוא של מפקד גדוד הסיור של גולני.