שוב הפתעה: מדד המחירים לצרכן ירד ב-0.2% באוקטובר

כלכלנים ציפו לעלייה של כ-0.3% ■ ירידות בולטות נרשמו במחירי הירקות והפירות הטריים (ב-4.7%), התחבורה (ב-1.4%), הדיור (ב-0.8%) ושירותי החינוך (ב-0.5%)

הפתעה. מדד המחירים לצרכן ירד ב-0.2% בחודש אוקטובר, לעומת צפי כלכלנים לעלייה של כ-0.3% במדד.

ירידות בולטות נרשמו במחירי הירקות והפירות הטריים (ב-4.7%), התחבורה (ב-1.4%), הדיור (ב-0.8%) ושירותי החינוך (ב-0.5%). עליות נרשמו במיוחד בסעיפים הבאים: ההלבשה וההנעלה (ב-5.5%), המזון (ב-1.0%), הבריאות (ב-0.5%), הריהוט והציוד לבית (ב-0.3%), שונות (ב-0.3%) ואחזקת הדירה (ב-0.2%).

האסטרטג הראשי של קבוצת איילון יניב פגוט מוסר בתגובה כי הפתעת רודפת הפתעה בכל האמור במדדי המחירים לצרכן. זה החודש השלישי ברצף בו מפתיע המדד החודשי בגדול. רכיב שירותי דיור בעלות צנח ב- 1% ובשילוב עם ירידה חדה במחירי הירקות אשר נטרלה את עליית רכיב מחירי המזון במדד גררו את מדד המחירים החודשי לטריטוריה השלילית.

"יחד עם זאת לאחר הפצצה המוניטרית שהטיל בנק ישראל בהחלטת הריבית האחרונה ולאור חילוקי הדעות הפנימיים בבנק המרכזי באשר לנחיצות הפחתת הריבית האחרונה בתזמון הנוכחי, צפוי הבנק להותיר את הריבית במשק על כנה בחודשים הקרובים. מעניין לציין כי נגיד בנק ישראל צוטט בראיון לבלומברג כאופטימי לגבי קצב הצמיחה במשק לשנת 2013, כך שההחלטה להפחית את הריבית בחודש שחלף נראית אף תמוהה יותר כיום. הריבית הריאלית בהינתן תחזית האינפלציה לשנה הקרובה הינה אפסית ובטרם מפחיתים אותה לטריטוריה שלילית על כל הסיכונים הכרוכים בכך יש לקבל אינדיקציות ברורות באשר להתקררות המשק המקומי".

ראוי לציין כי על פי נתוני הלמ"ס זירת מחירי הדירות ממשיכה להתחמם. מהשוואת העסקאות שבוצעו בחודשים אוגוסט 2012 - ספטמבר 2012, לעומת העסקאות שבוצעו בחודשים יולי 2012 - אוגוסט 2012, נמצא כי מחירי הדירות עלו ב-0.5%.

פגוט מעריך כי הבנק המרכזי ידרש להמשיך ולצנן את שוק הדיור למגורים בצעדים מאקרו יציבותי ים נוספים בחודשים הקרובים. למרות מדד חודש ספטמבר ואוקטובר הנמוכים באופן משמעותי מן התחזיות "אנו סבורים כי האינפלציה במשק אינה עומדת להתאפס בשנה הקרובה ומעריכים כי העלאות מיסים עקיפים, המשך עליית מחירי מזון, עלייה חזקה במחירי החשמל ועוד יגררו אינפלציה של כ-2% בשתיים עשר החודשים הקרובים".