רם כספי / עמדה: מה עכשיו? פתרון בארבעה שלבים

ערב "עמוד ענן", קרא עו"ד רם כספי במאמר בעיתון "גלובס" לממשלת נתניהו להתחיל במבצע ■ מה הוא מציע עכשיו?

מבצע "עמוד ענן" מצוי עתה בצומת של הכרעה צבאית ומדינית. למבצע כפי שהתנהל עד כה יש, ובצדק, הישגים צבאיים וביטחוניים מרשימים ביותר. חיל האוויר ושירותי הביטחון עשו וממשיכים לעשות עבודה נהדרת. המוח היהודי והמשאבים הכספיים הרבים שהושקעו ב"כיפת ברזל" הוכיחו את עצמם. עם ישראל התלכד, ותושבי הדרום, שעד כה נשאו לבדם בנטל הטילים, ערים לכך שגם תושבי גוש דן סופגים (טילים) יחד עמם.

הממשלה גילתה נחישות לפגוע קשות ביכולות הצבאיות של תנועת החמאס וארגוני טרור אחרים ברצועת עזה, ועתה היא אמורה להחליט: האם להמשיך במבצע על-ידי כניסה קרקעית לרצועה, או להגיע להסדר של הפסקת אש זמנית (עד הסבב הבא) בתיווך מצרי.

במאמר שפרסמתי ב"גלובס" ערב פתיחת המבצע כתבתי כך:

"במבצע 'עופרת יצוקה' ישראל זכתה לתמיכה מאסיבית של קהילות העמים ובצדק. יש לשחזר מבצע זה ולפעול בשלבים: תקיפה אווירית של כל מתקני ומבני הממשל בעזה וסיכולים ממוקדים. ואם חרף פעולות אלה הירי יימשך יש להיכנס לרצועה והפעם עד הסוף, ואני מרשה לעצמי להציע שם למבצע: 'חלאס חמאס'".

באותו מאמר הבעתי את דעתי כי על ישראל לעשות כל שביכולתה על מנת למוטט את משטר החמאס הטרוריסטי, במקום להחליש את הרשות הפלסטינית בהנהגתו של אבו-מאזן (שבמקומו עלול לבוא החמאס), וההמחשה לכך: הפיגוע שאירע הבוקר (ד') באוטובוס במרכז תל-אביב.

זכיתי לקבל תגובות רבות מקוראי "גלובס". כדרך הטבע חלקן תמכו בעמדתי, וחלקן ביקרו אותה. אחד מהקוראים כתב: "איך אתה שדוגל בהסדר שלום עם העם הפלסטיני בעד כיבוש עזה?".

רבים וטובים שואלים: אם ישראל תיטול על עצמה את מלאכת הניקוי של עזה מקיני הטרוריסטים, תוך ספיגת אבידות בנפש שאולי יהיו רבות - מה יהיה הלאה, ואיך נצא משם? אני סבור שלשאלה הזו יש תשובה הולמת, הטעונה הכרעה היסטורית של הממשלה.

על הממשלה להמשיך את המבצע שבמסגרתו ייקבעו מספר שלבים, והם: (1) כניסה קרקעית לרצועה (2) העברת השליטה ברצועה לתקופת ביניים ובגיבוי של מועצת הביטחון, לכוחות שיטור בינלאומיים ובכללם כוחות מצריים (3) פתיחת משא-ומתן ישיר ענייני ומיידי עם הרשות הפלסטינית בהנהגת אבו-מאזן לשם השגת הסדר שלום של קבע על בסיס העיקרון של שתי מדינות לשני עמים, כאשר במסגרת זו בתום תקופת הביניים, השליטה בעזה - שנשללה מהרשות הפלסטינית בכוח על-ידי החמאס - תוחזר לרשות (4) שיקום כלכלי של הרצועה ושטחי הרשות, בניית תשתיות ויצירת מקורות תעסוקה בסיוע כספי מאסיבי של הקהילייה הבינלאומית ומדינות המפרץ.

הפסקת אש עכשיו תחזק את החמאס

לצערי - ואני מדגיש מילה זו - הפסקת אש עכשיו רק תחזק (לקראת הסבב הבא) את תנועת החמאס, שתציג את הפסקת האש כניצחון. שהרי רק היא הייתה מסוגלת להכניס למקלטים מיליוני ישראלים ולפגוע בתל-אביב ובירושלים.

על ממשלת ישראל מוטלת החובה לחזק את הרשות הפלסטינית, ובהקשר זה, ובניגוד לעמדת הממשלה, הייתי שוקל בחיוב תמיכה במאמצי הרשות להתקבל כחברה שלא מן המניין באו"ם, שכן עצם קבלתה תחזק את המחויבות הבינלאומית שלה לשלום.

ולסיום: אני סבור כי אם ממשלת ישראל תשכיל להציב בפני קהיליית העמים תוכנית שלובה - ביד אחת היא מחזיקה בעוצמה צבאית אדירה, וביד השנייה, ענף של עץ זית - קיים סיכוי סביר לקבל את התמיכה הבינלאומית שישראל זקוקה לה להמשך המבצע הצבאי; מבצע שנועד למוטט את תנועת החמאס ולמימוש תוכנית השלבים שיעדה הסופי הוא: הסדר שלום עם העם הפלסטיני.

הכותב הוא ראש משרד עורכי הדין כספי ושות'.