משפטנים: לא יהיה קל להוכיח כי לדנקנר הייתה כוונה פלילית

משפטנים: מדובר ב"עניינים שבלב", וקניית ומכירת ני"ע היא בדרך-כלל אקט לגיטימי לחלוטין ■ אחת הבעיות היא שלרשות ני"ע יש האזנות סתר שנערכו רק לאחר הנפקת אי.די.בי, ואין ברשותה שיחות שנעשו לפני ההנפקה או במהלכה

משפטנים ששוחחו היום (ד') עם "גלובס" הביעו ספק האם החשדות נגד יו"ר אי.די.בי נוחי דנקנר יובילו לכתב אישום נגדו, לפחות בכל הנוגע לחשד המרכזי והחמור שעניינו עבירת תרמית בניירות ערך.

לדברי המשפטנים, לרשות ניירות ערך לא יהיה קל להוכיח כי לדנקנר הייתה כוונה פלילית במעשיו, שכן מדובר ב"ענינים שבלב", וקניית ומכירת ניירות ערך היא בדרך-כלל אקט לגיטימי לחלוטין.

איך מתכוונת הרשות להוכיח כי לדנקנר הייתה כוונה פלילית כשביצע את מעשיו? ככל הנראה, הדבר יקום וייפול על האזנות סתר שבוצעו לשיחותיו של דנקנר לאחר שצצו החשדות נגדו. מדובר בשיחות שניהל דנקנר עם מעורבים נוספים בתיק, ומהן, כך מאמינה הרשות, ניתן יהיה ללמוד כי מהלכיו נבעו מתוך תכנון וכוונה, ולא היו תמימים.

הבעיה של הרשות היא שההאזנות הסתר לדנקנר נעשו, כאמור, לאחר ההנפקה, וסביר להניח שעל הכוונה שלו ניתן היה ללמוד טוב הרבה יותר משיחות ומפגשים שניהל במהלך ההנפקה או קודם לה (לשם ההשוואה, בפרשת תרמית ניירות הערך בפסגות, יש לרשות האזנות סתר מזמן אמת, כיוון ששם הוקלטו שיחות מחדר המסחר ממש).

את התיק של דנקנר אפשר להשוות לתיק ניירות ערך אחר, שבו כבר הוגש כתב אישום, המתנהל בימים אלה בבית המשפט המחוזי בתל-אביב. המדובר בפרשת הרצת האג"ח בקבוצת מליסרון של ליאורה עופר. במסגרת הפרשה מואשם אבי לוי, מנכ"ל החברות בקבוצת מליסרון, כי בנובמבר 2009, לקראת הנפקת אג"ח של מליסרון (הרחבת סדרה ד'), פעלו הוא וגולן מדר, מנהל כספים בעופר השקעות, להעלאת שער האג"ח בשוק באמצעות רכישתן.

השניים עשו כך, על-פי כתב האישום, על מנת שהמחיר בהנפקה ייראה אטרקטיבי לעומת מחיר השוק. בכך, טוענת הפרקליטות, ניסו השניים לכאורה להגביר את סיכויי ההצלחה של ההנפקה.

לוי, מדר ומליסרון מואשמים בעבירות תרמית בניירות ערך (הרצת מניות) ובעבירות דיווח. ברשות ניירות ערך מאמינים כי בדומה לתיק מליסרון, גם במקרה של דנקנר יגובשו החשדות לכדי כתב אישום.

השינוי אירע באמצע שנות ה-90

חשוב לציין כי לא תמיד נחשבה התנהגות כמו זו המיוחסת לדנקנר לעבירה פלילית. רק באמצע שנות ה-90, קבעו לראשונה בתי המשפט כי התערבות יזומה במסחר במניה, שכל תכליתה הוא רק השפעה על השער - ולו למטרת ייצוב בלבד - היא מניפולציה.

כלומר, נקבע כי גם עסקה אמיתית בניירות ערך יכולה להיחשב השפעה בדרכי תרמית (ע"פ 5383/97 טמפו תעשיות בירה נ' מדינת ישראל). קודם לכן ההרשעות בעבירות תרמית בניירות ערך נגעו לעסקאות פיקטיביות ומתואמות בלבד.

IDB
 IDB