וינשטיין לעזרת ליברמן

איך הצליח עורך הדין הממולח להביא את עצמו, ואותנו, למצב הזה?

פוליטיקאים הנחשבים לאינטליגנטים לא הבחינו בנעשה. שלי יחימוביץ', ציפי לבני וזהבה גלאון, בין השאר, נפלו קורבן למהלך הערמומי של אביגדור ליברמן, כאשר דקלמו את הדרישה ממנו להתפטר מהממשלה בכלל כתב האישום בפרשת השגריר.

כל ההן, והם, נחפזו עד שכבר הכינו את העתירה לבג"ץ למקרה שליברמן יסרב לעשות את רצונם. בהתחלה נראה היה כי ליברמן יעשה בדיוק את הדבר הזה, כלומר לא יתפטר. לאחר זמן קצר מאד ליברמן התעשת, והשאיר את מתנגדיו פעורי-פה כאשר התפטר בקלות רבה, כמעט בשוויון-נפש. לא נותן אל דורשי התפטרותו אלה לשבח את נכונותו של ליברמן להעמיד עצמו למשפט מהיר, כמו שנוהג אדם שוחר חוק ומימשל תקין.

מה יש פה לשבח?

אלא שלמעשה אין פה כל כך מה לשבח. מדובר במהלך פוליטי מזהיר, לא התנהלות הנובעת ממוסריות ואהבת החוק. שתי החלטותיו של וינשטיין - זו של סגירת תיק ההלבנה והשוחד, וזו של כתב האישים בענין השגריר - יוצרים לליברמן תדמית אידיאלית לקראת הבחירות.

כבר כתבתי כאן שמכל בחינה שהיא היה נכון לאפשר לבית המשפט לומר את דברו בענין החשדות הגדולים. לאחר שהוחלט לא לעשות זאת, הפך להיות ליברמן למועמד "נקי". ברגע שוינשטיין הלך על אישום הוא לא רק "ניקה" את ליברמן, הוא מאפשר לו לא רק להיות בלתי מואשם - אלא גם זכאי. כלומר לא רק לא נאשם, אלא גם בלתי מורשע.

מצב אידיאלי לבוא אתו אל הבחירות לאחר שנים רבות שבהן היה ליברמן בחזקת חשוד בעבירות חמורות. ולא רק בלתי אשם - אלא גם נרדף. ולא רק נרדף, אלא אדם שצדקתו הוכחה בבית המשפט. זאת כמובן בהנחה שליברמן ייצא זכאי, או כמעט זכאי, הנחה שהיא כמעט וודאית על רקע האישום המאד מפוקפק.

ליברמן הנקי

צריך להיות ברור לציבור שתוצאה זו של "ליברמן הנקי" היא ריאלית גם אם ליברמן ייצא חייב בפרשת השגריר, בין לאחר משפט או באמצעות עסקת טיעון. זה ממש לא משנה. כי מקסימום זה תהיה הרשעה מאולצת, לא הכרחית, ובעיקר - מסוג ההרשעות שלאף אחד לא נעים להיות שותף לה.

כל הרשעה בפרשת השגריר תהיה בבחינת עם הרשעות כאלה מי צריך זיכוי.

את הציבור לא מעניינים כל מיני הסברים וסעיפים שהפרקליטות משמיעה כהסבר להחלטה על כתב האישום. "העם" לא מתעניין בפרטים, אלא בשורה התחתונה. ליברמן לאחר החלטות וינשטיין יותר קרוב לראשות הממשלה מאשר לפני כן.

מאד לא מובן איך וינשטיין, עורך הדין הממולח, הצליח להעמיד את עצמו, ואותנו, במצב הזה. ליברמן היה צריך להתפטר? אם בכלל, אז וינשטיין צריך לעשות זאת לאחר שכשל בצורה כה קשה, מבחינה משפטית וגם ציבורית.