מה מליסרון, איזו אנליזה

5 בתי השקעות, 5 המלצות שונות, נתון אחד. קצת מפתיע לא?

לרגל סיום עונת הדו"חות של הרבעון השלישי, אני שב ונזכר בכך שבישראל אנליסטים מעדיפים "ללכת על בטוח" ולא להעמיד את עצמם לשיפוט וביקורת. כך במקום לנתח חברה על סמך עבודת מודיעין יסודית, ובעקבות הניתוח להמליץ על עתידה, מחכים לדוחות החברה, ועורכים אנליזה על סמך הדוחות ולאחר פרסומם.

עיתוי זה אמור להפוך את המלצות האנליסטים לחסרות ערך בעיני המשקיעים. דבר המזכיר הקשבה לחזאי המספר שאתמול ירד גשם. שכן ההמלצות אינן תורמות ליכולת קבלת ההחלטות של המשקיעים ובוודאי שאינן מעלות את קרנו של האנליסט.

כמובן שיש גם אנליסטים שהאינטגריטי שלהם מנחה אותם, וכנאמנים למלאכתם, דואגים לפרסם אנליזה ותחזית לפני פרסום הדוחות, עם כל הסיכון הכרוך בהעמדת יכולתם המקצועית לביקורות ולשיפוט.

בסדום של אחד העם יש לשמור להם מקום של כבוד והערכה.

בחרתי דוגמא אחת למקרה השכיח, של אנליזה בדיעבד:

ב-29/11/12 פרסמה חברת "מליסרון", חברת הנדל"ן המניב של משפחת עופר, את דוחות הרבעון השלישי. לאחר פרסום הדוחות פרסמו בתי ההשקעות לידר שוקי הון, מגדל שוקי הון, כלל פיננסים ברוקראז', הראל פיננסים, ופסגות, את ההמלצות שלהם. המלצות המסתמכות כמובן על דוחות החברות.

במקרה הזה, הצדיק מבין חמשת בתי ההשקעות היה נעם פינקו מפסגות. הוא האנליסט היחיד אשר פרסם תחזית לדוחות ב-7/11, וכך פתח את האפשרות לבחון ולשפוט את עבודתו. התחזית גם אמנם חזתה את הדו"חות.

בהמלצות אשר נתנו חמשת בתי ההשקעות ל"מליסרון", מוצאים את רצף ההמלצות החל מ"החזק" של אדר עציוני ממגדל שוקי הון, דרך "תשואת שוק" של ברורית פין מכלל פיננסים ברוקראז' (אשר בחרה לא לפרסם מחיר יעד למניה), ושל אלעד קראוס מהראל פיננסים, "תשואת יתר" של רמון עמית מלידר ועד "קניה" של נעם פינקו מפסגות.

פער כזה הוא כמובן לגיטימי שכן כל אנליסט, כאיש מודיעין ראוי, אוסף נתונים על החברה, מנתח אותם ומסיק את מסקנותיו, במצב "אוטופי" זה אכן ניתן וראוי לצפות לשונות באנליזות ובהמלצות.

אך פער כזה מעלה תהיות כאשר האנליזות מסתמכות על אותו נתון - דוח החברה.

יתרה מכך, בדיקה מחירי היעד אשר נקבעו ל"מליסרון ", מעלה כי אין הלימה בין ההמלצות לבין מחירי היעד אשר קבעו האנליסטים למניות.

אלעד קראוס מהראל פיננסים קובע המלצת "תשואת שוק" עם מחיר יעד 86.2 שקל, מחיר הגבוה ב-26% ממחיר המניה ביום ההמלצה, מחיר יעד זה מצדיק המלצת קניה. תשואת שוק משמעותה היא שתשואת המניה ב-12 החודשים הקרובים תהיה כתשואת שוק ההון, תשואת השוק הממוצעת ב-20 השנים האחרונות עומדת על 7.7%.

רמון עמית מלידר שוקי הון קובע המלצת "תשואת יתר" כאשר מחיר היעד עומד על 84 שקל מחיר הגבוה ממחיר המניה ביום ההמלצה ב-23%, מחיר המצדיק המלצת קניה. תשואת יתר משמעותה היא שתשואת המניה תהיה עד 10% מעל תשואת השוק.

נעם פינקו מפסגות קובע המלצת קניה עם מחיר יעד של 86 שקל, מחיר הגבוה ב-26% ממחיר המניה ומחיר התואם את ההמלצה.

מקטרגי האנליסטים, יטענו בוודאי להגנתם, כפי שטענו בפני בעבר, כי ההמלצות אינן מיועדות לציבור המשקיעים, והן לשימוש פנימי של בית ההשקעות המפרסם אותן. אם כך נשאלת השאלה מדוע מעסיקים בתי ההשקעות גדודי יחצ"נים, הדואגים לפרסם את ההמלצות בכל כלי תקשורת פוטנציאלי, עד שלעיתים נוצר הרושם כי פרסום האנליזה חשוב יותר מתוכנה.

ד"ר אופיר ברנע הוא דיקאן הסטודנטים במרכז האקדמי למשפט ועסקים רמת גן