מאזן מרתק של היסטוריה משפחתית

אישה ראשונה כראש מדינה בצפון-מזרח אסיה: פארק גון-הא, בת הדיקטטור, נבחרה אמש (ד') לנשיאת דרום קוריאה

דרמה גדולה התרחשה אמש (ד') בדרום קוריאה, עם היבחרה ברוב דחוק של פארק גון-הא לנשיאת הרפובליקה. פארק (60), מועמדת מפלגת השלטון השמרנית סה-נורי, גברה על הליברל מון ג'ה-אין, מועמד המפלגה הדמוקרטית (52% מול 48%).

מסעה של פארק להנהגת הכלכלה ה-11 בגודלה בעולם הוא מרתק, לא רק בגלל היותה האישה הראשונה בהיסטוריה העומדת בראש מדינה בצפון-מזרח אסיה, אלא גם, ויש האומרים בעיקר, בשל היותה בתו של הדמות השנויה ביותר במחלוקת בדרום קוריאה: פארק ג'ונג-הי.

אביה, הגנרל פארק ג'ונג-הי, תפס את השלטון בהפיכה צבאית ב-1961 ובמשך שני עשורים הצעיד את דרום קוריאה ממדינת עולם שלישי מדממת ממלחמות, לנמר אסיאתי ולכוח עולה בכלכלה העולמית. הוא עשה זאת תוך ביסוס שלטון דיקטטורי קשוח, רמיסת זכויות אדם, פגיעה בחופש הביטוי ורדיפת מתנגדיו. עד היום יש בקוריאה הרואים בו גיבור לאומי ואבי האומה המודרנית, ויש הרואים בו רודן מאוס.

מועמדותה של בתו הציפה ביתר שאת את הקונפליקט הפנימי ההיסטורי, ואילצה מיליוני קוריאנים לפשפש בעבר. אמה של הנשיאה הנבחרת נרצחה ב-1974 בידי מתנקש בעת ניסיון התנקשות כושל באביה. לאחר אותו רצח שימשה פארק גון-הא בת ה-22 כ"אישה הראשונה" הרשמית של דרום קוריאה. ב-1979 נרצח גם אביה הנשיא, על ידי ראש שירותי הביטחון שלו. עוד 8 שנים יחלפו עד שייערכו בדרום קוריאה בחירות חופשיות אמיתיות, ב-1987.

דפוס הצבעה מעניין

מניתוח דפוסי ההצבעה עולה מאזן מעניין שעליו נשענה פארק: אישה - אך שמרנית ובתו של נשיא לשעבר. אוכלוסיית השמרנים, הכוללת באופן מסורתי את בני ה-50 ומעלה ואת תושבי דרום-מזרח המדינה, נוטה למפלגתה של פארק ואינה מסתייגת מהיותה אישה או מהיותה בתו של הנשיא. גם גבר שמרן בן 60 בחברה קונפיוציאנית לא יקרא עליה תיגר בשל היותה אישה, לאור הרקע האישי שלה.

מאידך, מסתבר שלא מעט קולות ליברלים, של צעירים (שיעור ההצבעה היה גבוה וחצה את ה-75%), שבאופן מסורתי נוטים למפלגה הדמוקרטית, הצביעו לפארק דווקא בשל היותה אישה, ולמרות היותה בתו של הנשיא הרודן.

ובכן, האם בחירתה של אישה לראש הפירמידה מבשרת על שינוי חברתי עמוק בתרבות שבה מקומה של האישה הוא בבית? רבים חושבים שלא. הנשיאה הנבחרת היא רווקה שמעולם לא ילדה ילדים, וככזו אינה נופלת ל"משבצת" האישה הסטנדרטית. יש המכנים זאת "המין השלישי", או "לוחמת" - בעוד אם לילדים אינה יכולה להיות לוחמת משום שדאגתה הראשונה חייבת להיות מופנית לילדיה.

פארק תיכנס לתפקידה בחודש פברואר, לכהונה יחידה בת 5 שנים. לפניה התמודדות לא פשוטה עם משבר כלכלי והאטת הצמיחה ל-2.5% בלבד - "מיתון" במונחים קוריאניים. פארק אמרה אתמול, "זהו ניצחון לאלו שרוצים להתגבר על המשבר ולאושש את הכלכלה".

בחזית המדינית, המפלגה השמרנית נוטה להקשיח עמדות מול צפון קוריאה ולשמר את הקשרים ההדוקים עם ארה"ב (ודרכה גם עם ישראל). מעבר לגבול כבר נשמעו קריאות גנאי כנגד בתו של "הכלב", וקשה לצפות פריצת דרך ביחסים בין הקוריאות דווקא בזמן כהונתם של בתו של פארק ג'ונג-הי ונכדו של קים איל-סונג, היריבים ההיסטוריים המרים.

הכותב הוא מלשכת העיתונות הממשלתית, מומחה לקוריאה