ההסתדרות הוציאה על המאבק בפלאפון יותר מ-2 מיליון שקל

עובדים יורשו להצטרף להסתדרות בחתימה דיגיטלית - ובחינם ■ המשמעות: יוסר חסם משמעותי בפני התארגנות עובדים

שעות ספורות לאחר שחברת פלאפון פנתה אתמול (א') לבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב בטענה כי ההסתדרות אינה רשאית לפי התקנון שלה להחתים עובדים באמצעות האינטרנט ואף לא לגבות מהם דמי חבר, שינו בכירי הארגון את התקנון ואישרו את השינויים בבית נבחרי ההסתדרות (בינ"ה). כך נודע ל"גלובס".

השינוי הזה, שעל-פי ההסתדרות יחול רטרואקטיבית גם על עובדים שכבר הצטרפו לארגון, עשוי לעקר חלק מהטיעונים המרכזיים בתביעה של פלאפון, אולם יש בו השלכות משמעותיות יותר על שוק העבודה כולו. השינוי קובע כי בזמן התארגנות ראשונית במקום עבודה, ההסתדרות לא תגבה דמי חבר במשך שלושה חודשים או עד חתימה על הסכם קיבוצי - המאוחר בין השניים.

יחד עם האפשרות לחתום באופן דיסקרטי באמצעות האינטרנט, ללא הפחד שאפיין עד היום את ההחתמות הפיזיות במקום העבודה, יוסר חסם משמעותי שעמד בפני עובדים שביקשו להתארגן וייתכן כי מהלכי ההתאגדות יואצו בעקבות כך.

פלאפון טענה בבקשתה לבית הדין כי ההסתדרות לא צירפה לשורותיה שליש מעובדי החברה, כפי שדורש החוק כתנאי להכרה בהתארגנות, זאת בין היתר משום שמאות מהעובדים המצטרפים עשו זאת באמצעות חתימה מקוונת -שאינה תקנית לכאורה. על העובדה שההסתדרות כתבה לעובדים כי עד החתימה על הסכם קיבוצי היא לא תגבה דמי חבר, כתבה פלאפון בבקשתה לביה"ד כי מדובר ב"ישראבלוף".

וכך נימקה: "זו הצטרפות בכאילו, פיקטיבית, חסרת תוכן ומהות ממשיים, שכל כולה לצורך ספירת קולות ליציגות. ללא שהעובד נוטל על עצמו את הזכויות והחובות הכרוכות בחברות ומבלי שהוא אף נדרש לשקול את אלה". פלאפון הוכיחה בבקשתה לביה"ד כי על פי תקנון ההסתדרות, תשלום דמי חבר הוא בבחינת "תנאי קונסטיטוטיבי (חוקתי)" לתוקפה של חברות.

למעשה, כבר לפני כשנה וחצי קבעה שופטת בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב, הדס יהלום, כי אין לפסול טופסי הצטרפות של עובדים להסתדרות רק מפני שלא שילמו דמי חבר. עם זאת, השינוי הפורמלי בתקנון ההסתדרות עשוי למנוע תביעות דומות כמו זו שהגישה פלאפון - תביעה שההסתדרות מגדירה כניסיון מכוון לייצר סחבת משפטית על מנת לפגוע בהתאגדות.

בארגון טוענים עוד כי קודם לפנייתה של פלאפון לביה"ד, דחתה החברה את הצעת ההסתדרות להכריע בסוגיית ההתארגנות של העובדים באמצעות הליך בוררות. ההסתדרות הציעה כבורר את הנשיא לשעבר של ביה"ד הארצי לעבודה, סטיב אדלר, שנחשב במהלך המחצית השנייה לכהונתו כפרו-עובדים.

עם זאת, בהסתדרות הבהירו כי לא היו פוסלים על הסף הצעה לבורר נוסף או אחר.

יש תקציב

בתוך כך, ל"גלובס" נודע כי בשלושת השבועות שבהם עובדי פלאפון נוקטים צעדים ארגוניים, ההסתדרות הוציאה יותר מ-2 מיליון שקל לטובת המאבק.

רוב הסכום יועד לתשלום משכורות לעובדי פלאפון השובתים (בהסתדרות מסרבים לחשוף את המספר המדויק לפי שעה, ש"נ), לשינוע מתנדבים שמפגינים מול אתרים שונים של החברה, ואף לשכירת כ-15 כלי רכב - זאת לאחר שהנהלת החברה גררה רכבים צמודים של כמה מראשי הוועד ושל עובדים שפעילים בהתארגנות. בהסתדרות מפגינים נחישות להמשיך ולתמוך בעובדים, עד הצלחת המאבק.

בפלאפון העדיפו שלא להגיב לידיעה.