מנכ"ל טלדור: המפלגות מאחרות בניצול Big-Data בבחירות

אריה רימיני: "במציאות של ריבוי מפלגות ותחרות עזה על כל קול, השימוש ביכולות ה-Big-Data, באיתור קולות צפים בזמן קצר, הינו מהלך הכרחי"

"מדינת ישראל נמצאת שנות דור אחרי ארה"ב ומערב אירופה, בניצול טכנולוגיות Big-Data לאיתור ושכנוע בוחרים פוטנציאליים בבחירות הקרובות", כך אומר היום בשיחה ל"גלובס" אריה רימיני, מנכ"ל חברת ה-ICT טלדור, שבצעה עד היום למעלה מ-15 פרויקטים בתחום ה-Big-Data.

"Big-Data מתייחס למעשה לכמויות העצומות של מידע מובנה ולא מובנה שמפיקים מאות מיליוני מחשבים ושרתים וקרוב ל-5 מיליארד טלפונים סלולריים בעולם בכל רגע נתון. חברת המחקר IDC מעריכה כי במהלך שנת 2011 נוצר בעולם מידע בהיקף כולל של לא פחות מ-1.8 זטה-בייט ( 1.8 טריליון ג'יגה-בייט). ועד שנת 2015 צפויה כמות המידע השנתית להגיע לקרוב ל-8 זטה-בייט".

- איך זה עובד עבור הפוליטיקאים?

"ברק אובמה ומיט רומני החלו להשתמש ביכולות הפתרון של Big-Data ע"י איסוף וניתוח מידע על אוהדים כבר לפני ארבע שנים, והיום הם נהנים מפירות של זיהוי תומכים וקולות צפים ממגוון מקורות מידע כמו פנקס הבוחרים, טלפונים סלולריים, אתר האינטרנט של המועמד ומרשתות פתוחות כמו פייסבוק וטוויטר, טוקבקים ושיחות ברשת. המידע נותח במהירות והתובנות שהופקו ממנו סייעו למתמודדים בקבלת תמונה מדויקת יותר בזמן קצר על המצביעים והעדפותיהם, מיקוד מאמצים במצביעים מתלבטים, חידוד מסרים ואיתור איזורים וחוגים בהם פוטנציאל השכנוע רב יותר".

"לדוגמא, הצוות הטכנולוגי של אובמה בנה כלים שאספו מידע מממירי טלוויזיה מידע אודות דפוסי צפייה של מצביעים ותפר להם קמפיינים מדויקים שהגיעו למקסימום קהל יעד במינימום עלות. בכך חסך מטה אובמה קרוב ל-40 מיליון דולר. כן פותחו כלים שעדכנו במהירות את המידע בעמודי הטוויטר והפייסבוק של אובמה או ששיגרו מסרים ישירים למשתמשים ספציפיים אשר זוהו כמתנדנדים".

לדברי רימיני, טכנולוגיות Big-Data יכולות לסייע לגופי ממשל לא רק בזמן בחירות. טכנולוגיות Big-Data יכולות לסייע להגיע לתובנות חשובות בנוגע לדעת הקהל כמעט בזמן אמת, ללא שימוש בסקרים מתישים. זאת, כשלב מקדים לקבלת החלטות כגון מיקוד מאמצי חקיקה, וקידום נושאים חברתיים ופוליטיים.

- האם מהפכת ה-Big Data הגיעה לבחירות בישראל?

"במציאות של ריבוי מפלגות ותחרות עזה על כל קול, השימוש ביכולות ה-Big-Data, באיתור קולות צפים בזמן קצר, הינו מהלך הכרחי. לצערי, בניגוד לאופייה הטכנולוגי של ישראל, כמעט ולא נעשה שימוש בטכנולוגיות לארגון ולניתוח מידע לא מובנה. חלק מהמפלגות עושות שימוש בכלים מוגבלים, כמעט ידניים, העוקבים אחרי שיחות בפייסבוק, אבל אף אחת מהן לא באמת ניצלה את היכולות של פתרונות ה-Big-Data. המערכת הפוליטית בישראל צריכה להבין שההשקעה ב-Big-Data אינה הוצאה גדולה, והיא ממקדת ומייעלת את קמפיין הבחירות, מסייעת באיסוף קולות, ומניבה החזר מהיר על ההשקעה".