הפחתות כמו מים

מה מקור הגירעון בגובה 63 מיליון אירו בהון של מי עדן

בדוחות הכספיים של מי עדן של האחים נפתלי, ישנן מספר שורות שעשויות להפתיע: ההון העצמי הוא לא הון אלא גירעון, ואפילו כבד - 63 מיליון אירו, תוצאה של שנים רבות של הפסדים כבדים; ההתחייבויות של החברה (שוטפות ולא שוטפות) מסתכמות ב-310 מיליון אירו, מתוכן 145 מיליון אירו של הלוואות לטווח העולה על שנה (והלוואות של 18 מיליון אירו שייפרעו תוך שנה), הלוואות אשר שימשו בעיקר לרכישת פעילויות כדי המים ושיווק בקבוקים באירופה.

מי עדן, דרך החברה הבת עדן הולנד שמהווה את רוב רובה של פעילות הקבוצה, היא שחקנית מובילה בשוק המים באירופה. בשנים האחרונות רכשה מי עדן מעל 50 חברות בתחום כדי המים (שיווק כדים לבתי פרטיים ולבתי עסק) ושיווק מים בבקבוקים, כשבמקביל פיתחה באחרונה פעילות של מתן שירותי קפה למשרדים.

מהנתונים החלקיים עד כה, מדובר לכאורה בכישלון: שורה מרשימה של רכישות, אבל תוך רישום הפסדים גדולים בשנים האחרונות שיצרו בור גדול בהון העצמי. אלא, שאם זה כישלון, אז איך זה שעדן הולנד על המדף, ועל פי הדיווחים עם תג מחיר בשמים שיניב רווח של עשרות מיליוני אירו? האם מה שרואים בדוחות החשבונאיים הוא לא הסיפור הכלכלי של הקבוצה? התשובה מורכבת, אבל בשורה התחתונה - כן. החשבונאות לא מבטאת את מצב העסק, ולכן יש צורך בשימוש בנתונים כלכליים שיעזרו לעשות סדר, כאשר הנתק בין החשבונאות לכלכלה מתחיל בשלב הרכישות.

הוצאות שאין להן השפעה על התזרים

כאשר מי עדן (לרבות החברות הבנות, ובעיקר עדן הולנד) רכשה חברה או פעילות, היא ייחסה את תמורת הרכישה (הסכום ששולם בגין החברה/פעילות) לנכסים ולהתחייבויות של הנרכשת. זה הליך חשבונאי מקובל (ונדרש) שבסופו מתקבל רישום של כל הנכסים שנרכשו, עם ערכם. במקרים רבים החברה הרוכשת משלמת לא רק על הנכסים המוחשיים הברורים, אלא גם על נכסים לא מוחשיים כמו הסכמי שיווק, רשימת לקוחות, זכויות הפצה, מותג, מוניטין ועוד. הסעיפים הלא מוחשיים האלה אמנם לא פשוטים למדידה, אבל יש מתודולוגיה ויש ניסיון עבר, ויש מעריכי שווי שמתמחים בהערכות הנכסים במקביל לרכישה.

הנכסים הלא מוחשיים מתחלקים באופן גס לשניים: מוניטין שערכו לא מופחת באופן שוטף (לאחר הרכישה), ונכסים אחרים שמופחתים על פני אורך החיים המוערך שלהם. ולהמחשה, אם בעת הרכישה נמדד נכס לא מוחשי של הסכם הפצה שאמור להסתיים בעוד חמש שנים, הרי שאורך חייו ייקבע על חמש שנים וערכו יופחת על פני התקופה הזו. ההפחתה הזו היא הוצאה בדוחות החשבונאיים אשר תופיע בכל שנה מחדש. כלומר, כבר בעת הרכישה (השלמת העסקה) נוצרות הפחתות עתידיות למשך שנים, וזה די קרוב לרכישת נכס/רכוש קבוע (כבר בעת רכישת הרכוש הקבוע יודעים שיהיו בעתיד הוצאות פחת שנתיות, מדי שנה, על פני אורך חיי הנכס).

ההפחתות של הנכסים הלא מוחשיים (בדומה לפחת על הנכסים המוחשיים/רכוש קבוע) הן הוצאות שאינן במזומן, הן לא משפיעות על תזרים המזומנים של החברה שכן התשלום עצמו נעשה בעת העסקה (בעוד שההפחתות כאמור לאחר מכן). ובהקשר זה עולה שאלה עקרונית - האם ההפחתות החשבונאיות הללו בגין הנכסים הלא מוחשיים מבטאות את המצב הפיננסי/כלכלי של הפירמה? ובמילים אחרות - האם הרווח בשורה התחתונה, כאשר נרשמות ההפחתות על הנכסים הלא מוחשיים, הוא הרווח הכלכלי של הפירמה?

רישום חשבונאי על המים

אפשר לחדד את הבעייתיות הזו דרך המקרה הבא: נניח שיש חברה שבעת הרכישה מוחקת את כל הנכסים הלא מוחשיים, להבדיל מהמקרה הסטנדרטי שיש לרשום נכסים כאלו ולהפחיתם על פני שנים; האם כתוצאה מהמחיקה הזו הדוחות החשבונאיים ישתנו? ובכן - כן. אם מוחקים הכול מראש, אז אין הפחתות עתידיות ויש רווחים חשבונאים גדולים יותר מאשר במצב הסטנדרטי, שבו יש הפחתות שוטפות ולכן רווחים קטנים יותר. אבל, האם כתוצאה מהמחיקה הגדולה בתחילת הדרך, הרווח הכלכלי השתנה, מצב החברה השתנה וערכה שונה? בפירוש לא. זה רק אקט חשבונאי, ללא השלכות על המציאות העסקית ושוויה של החברה; בעסקים עצמם כמובן שאין הבדל - ברווח הכלכלי או בתזרים אין שינוי. ומכאן, שהרווח החשבונאי עלול לשקר.

זאת ועוד - ההפחתה היא על פני זמן, וכאשר היא נגמרת לפתע פתאום, ההוצאות יורדות והרווחים עולים. זה לא מבטא באמת שיפור במצב העסק, אלא רישום חשבונאי בלבד, וזה בדיוק מה שקרה בדוחות מי עדן לשנת 2012. אבל רגע לפני המספרים של 2012, נחזור אחורה - בשנים הקודמות רשמה מי עדן הפחתות ענק שגרמו להפסדי עתק ולגירעון בהון העצמי, אך אלו כאמור הוצאות חשבונאיות שלא משפיעות על מצב העסק, ובנטרולן העסק הרוויח (כלכלית).

בתשעת החודשים הראשונים של 2012 הרוויחה מי עדן תפעולית קרוב ל-16.8 מיליון אירו, לעומת הפסד תפעולי של 6.3 מיליון אירו בתקופה המקבילה ב-2011. השיפור העצום הזה, הוא רובו ככולו עניין חשבונאי - ההפחתות בגין נכסים לא מוחשיים הסתכמו בתשעת החודשים הראשונים של 2011 ב-26 מיליון אירו, והן התכווצו ל-3.6 מיליון אירו בתשעת החודשים הראשונים אשתקד. פשוט מאוד נגמרה תקופת ההפחתה של רוב הנכסים האלו.

כדי להבין את מצבו הכלכלי של העסק על פני התקופה המדוברת, נכון יותר להתעלם מההפחתה של הנכסים הלא מוחשיים, ואז מקבלים (בחישוב ביניים) שאין שינוי ברווח התפעולי.

מי עדן אף מספקת פרמטרים חוץ-מאזניים שאפילו מבטאים שיפור תפעולי, ועל כך בפעם הבאה.

הרווח התפעולי
 הרווח התפעולי

הכותב הוא מרצה לחשבונאות, ניתוח דוחות כספיים והערכות שווי, ויועץ בתחומים אלו. בכל מקרה, אין לראות בכתבות אלה משום עצה ו/או המלצה לרכישה או למכירה של ני"ע. כל הפועל בהסתמך על המאמר ו/או על תוכנו, אחראי באופן בלעדי לכל נזק ו/או הפסד שייגרם לו