סוף סוף הצלחה לקריקס בניסוי שלב III: המניה זינקה 76%

קריקס דיווחה כי התרופה שהיא מפתחת לטיפול במחלת כליות הנגרמת מסיבוכים של מחלת הסוכרת, Zerenex, השיגה תוצאות טובות בניסוי ■ השאלה שנותרה פתוחה: עד כמה תוכל החברה להתחרות במובילת השוק סנופי

‎‎מניית חברת קריקס הישראלית-לשעבר עלתה אמש 76% בוול סטריט בעקבות השגת תוצאות טובות בניסוי הקליני במוצר החשוב האחרון שנותר לה כרגע - זנרקס, תרופה לטיפול בתופעות לוואי אצל חולי כליות. ‏בעקבות העליות נסחרת כעת קריקס לפי שווי של 435 מיליון דולר. ‏

לאחר ששני מוצרים קודמים שהביאה החברה לשלב זה בעבר נכשלו, השוק היה חשדני לגבי זנרקס, וזאת למרות שהחברה כבר החלה בתהליך רישום המוצר לשיווק ביפן. מכאן נובעת העלייה הגדולה. ‏

מקריקס נמסר כי המוצר הוביל ל"הבדל מובהק" ברמות הפוספור בגופם של המטופלים. עוד הודיעה החברה כי הצליחה להשיג הפחתה של כ-50% בצורך בערויים של ברזל ותרופות לייצור כדוריות דם אדומות, שוק של מיליארדי דולרים. הפחתת כמות העירויים הייתה יעד משני של הניסוי. ‏

לעומת המוצר הקודם שהחברה ביקשה להביא לשוק, פריפוסן לטיפול בסרטן, זנרקס הוא מוצר נישתי יותר. המחתרה העיקרית, ‏Renvela‏ של סנופי, הגיעה להיקף מכירות של כ-640 מיליון דולר בתשעת החודשים הראשונים של 2012. בנוסף לה, יש בשוק מתחרים נוספים, שמוצריהם נמכרים בהיקפים נמוכים יותר, ובטווח של השנתיים הקרובות יכנסו לשוק מוצרים גנריים. ‏

עם זאת, בשיחת הועידה של החברה אמר מנכ"ל קריקס רון בנצור, כי היכולת של החברה להוריד משמעותית את היקף העירויים הנדרש, מבדלת את המוצר ממתחריו הן מבחינת התועלת לחולה והן מבחינת החיסכון בכספי המבטחים או הקליניקות המטפלות, ולכן הוא מאמין כי המוצר יכבוש נתח שוק משמעותי.‏

מקריקס נמסר כי בכוונתה להגיש את הבקשה לאישור המוצר ל-‏FDA‏, רשות המזון והתרופות האמריקנית, ברבעון השני של 2013. במהלך החודשים שלאחר מכן תיתן הרשות לחברה תאריך יעד (‏PDUFA Date‏) לקבלת תשובה לגבי האישור. כיוון שמדובר בשוק שבו כבר יש מוצרים קיימים, תהיה משמעות לראות בדיוק כיצד תוגדר ההתוויה עבורה תאושר התרופה, בהנחה ותאושר, לעומת ההתוויות של המתחרות. ‏

בעבר אמר מנכ"ל קריקס, רון בנצור, ל"גלובס" כי האסטרטגיה המתאימה לחברה היא מסחור של התרופות שלה עם חברת תרופות שותפה, ולא שיווקם לבד. אי לכך, יש להניח כי קריקס כבר נמצאת בשיחות עם גורמים רלוונטיים בשוק. אם לא תחתום על הסכם כזה בתקופה הקרובה, יהיה זה איתות שלילי לגבי רמת העניין של חברות התרפות במוצר. ‏