משפטנים ממליצים: מי ראוי להיות שר המשפטים הבא?

יאיר לפיד? דן מרידור? אולי פרופ' גבריאלה שלו? לקראת הרכבת שרי הממשלה הבאה, משפטנים מעניקים ציון סופי לשר המשפטים, פרופ' יעקב נאמן, וממליצים על המועמד המתאים ביותר להחליפו בתפקיד

"השר הבא צריך להיות יאיר לפיד"

עו"ד רון גזית

ראש משרד עוה"ד רון גזית, רוטנברג

- האם כהונתו של יעקב נאמן כשר משפטים הייתה מוצלחת?

"פרופ' נאמן עשה פעולות ברוכות כמו הגדלת מספר השופטים, בניית בתי משפט חדשים וייעול המערכת. עם זאת, נאמן לא עמד כ'חומה בצורה' נגד חברי-כנסת מסוימים שהתבטאו והגישו הצעות חוק שנועדו להחליש את בית המשפט העליון".

- מי צריך להיות שר המשפטים הבא?

"יאיר לפיד".

- מה הם הצעדים החשובים ביותר שצריך לבצע שר המשפטים הבא?

"המשימה החשובה ביותר היא שמירה על שלטון החוק במדינה, לרבות שמירה על מעמדו וסמכויותיו של העליון והסמכות לבטל חוקים הפוגעים בזכויות יסוד של הפרט. המשימה השנייה הדחופה היא להגדיל את מספר השופטים בכל הערכאות, ולהמשיך את תנופת הבנייה של בתי משפט חדשים ומודרניים".

"לעצור את הצפת המקצוע"

עו"ד מוריאל מטלון

השותף-המנהל במשרד עוה"ד גורניצקי

- האם כהונתו של יעקב נאמן כשר משפטים הייתה מוצלחת?

"בלי ליחס לשר המשפטים היוצא אחריות 'מיניסטריאלית' כזאת או אחרת - ארבע השנים שחלפו היו רצופות התקפות על המערכת המשפטית, ובעקבות כך גם מעמדה הרם בציבוריות הישראלית נפגם. בנוסף, העומס המוטל על השופטים לא ירד, וההצפה של המקצוע בעו"ד רבים שייוותרו ללא פרנסה - נמשכה".

- מי לדעתך צריך להיות שר המשפטים הבא?

"דן מרידור, מטובי שרי המשפטים שהיו לנו והאיש שעמד מאחורי חקיקת חוק יסוד כבוד האדם וחירותו".

- מה הם הנושאים הבוערים שבהם צריך לטפל שר המשפטים הנכנס?

"ראשית, ליעל את מערכת המשפט באופן שתיקים יסתיימו תוך זמן סביר. זאת ע"י שילוב של חקיקה המעודדת בוררות, פסיקת הוצאות ריאליות, תוספת משמעותית של תקנים לבימ"ש, עידוד כתיבת פסקי-דין קצרים, וחזרה לעולם של ודאות משפטית.

"נושא חשוב נוסף הוא שיקום שמה הטוב של הפרקליטות על-ידי בדק-בית מקיף. כמו כן, חשוב לעצור את הצפת המקצוע על-ידי הארכת משך ההתמחות, שינוי שיטת הבחינות והפסקת ההקמה של מכללות נוספות למשפטים".

"שקיעה והיחלשות בתקופת נאמן"

עו"ד גלעד שר

ראש משרד עוה"ד גלעד שר

- האם כהונתו של פרופ' יעקב נאמן כשר משפטים הייתה מוצלחת?

"נאמן הוא אדם מוכשר ביותר, עורך דין ומשפטן מחונן. אולם שתי מגמות שליליות בלטו בתקופת כהונתו. האחת, שקיעה והיחלשות של הפרקליטות ושל היועץ המשפטי לממשלה. מערכות אלה לא חפו מטעויות, אך בשיח הציבורי והתקשורתי הייתי מצפה לגיבוי מלא של מערכות אלה ולחיזוק העומדים בראשן.

"המגמה השנייה קשורה בראשונה. נאמן לא מנע מהממשלה להעניק למתנחלים העדפה ברוב תחומי החיים על פני התושבים הפלסטינים, וליצור ביהודה ושומרון משטר, שבו שתי אוכלוסיות כפופות לשתי מערכות חוק שונות".

- מי לדעתך צריך להיות שר המשפטים הבא?

"טוב יהיה אם שר המשפטים הבא יבוא מבין המשפטנים המקצועיים, ועדיף עוד יותר, מבין עורכי הדין שעסקו בפרקטיקה משפטית. רובם המכריע של שרי המשפטים היו משפטנים בהשכלתם או עורכי דין בעיסוקם, ובהם: דב יוסף, פנחס רוזן, חיים כהן, חיים צדוק, טומי לפיד, משה נסים, ציפי לבני, חיים רמון, דוד ליבאי, ודן מרידור".

- מה הם הנושאים הבוערים שבהם צריך לטפל שר המשפטים הנכנס?

"בתחום הציבורי, לקרב את החברה הישראלית אל הערכים שבאו לידי ביטוי במגילת העצמאות. בתחום מערכת המשפט, להוביל בכל בתי המשפט בארץ שינוי בדרך שהתווה בית המשפט המחוזי-מרכז, כבית משפט המתנהל בדייקנות וביעילות, והתורם בכך בפועל לעשיית צדק. בתחום המשפט העסקי, אני מקווה שתימשך המגמה של חזרה לפרשנות משפטית הקשורה לטקסט, כדי להגביר את הבהירות המשפטית ואת היציבות במשק".

"גבריאלה שלו משכמה ומעלה"

ד"ר דנה פוגץ'

ראש מרכז נגה לזכויות נפגעי עבירה

- האם כהונתו של יעקב נאמן כשר משפטים הייתה מוצלחת?

"מבחינת המשפט הפלילי, כמה מהלכים חשובים נעשו בתקופתו של נאמן, אולם טרם הושלמו. כך, על השר החדש להשלים את הרפורמה בעבירות ההמתה, שהתקדמה משמעותית, אולם רחוקה מחקיקה. באופן כללי, ההתפתחויות החשובות במשפט הפלילי, דוגמת חוק הבניית שיקול-הדעת השיפוטי בענישה, לא התחילו בימיו של נאמן גם אם הובאו לידי סיכום בזמנו.

"נאמן, כשרי המשפטים הקודמים לו, לא הכיר בחשיבות נושא זכויות נפגעי העבירה, ולצערי, גם בזמן כהונתו המשיכה ישראל לסבול מחוסר איזון מערכתי, שבו זכויות החשודים והנאשמים נתפסות כראויות יותר לקידום מאשר זכויות החלשים ביותר - נפגעי העבירות".

- מי לדעתך צריך להיות שר המשפטים הבא?

"פרופ' גבריאלה שלו. אשת אקדמיה משכמה ומעלה ועם זאת בעלת ניסיון חיוני בעולם המשפט".

- מה הם הנושאים שבהם צריך לטפל השר הנכנס?

"להוביל מהלך אינטגרטיבי ולמנות נציב זכויות נפגעי עבירה בעל סמכויות רחבות, כדי לבחון את הנושא באופן מערכתי ולתת מענה לקשיים ולבעיות הנוצרים מהפיזור הקיים כיום, כאשר נפגעי העבירה 'נופלים בין הכיסאות' בין הרשויות השונות - משטרה, פרקליטות, תביעות ושב"ס".

"הריענון בתפקיד הוא בריא"

עו"ד יורם כהן

ראש משרד עוה"ד יורם ל. כהן, אשלגי, אשל

- האם כהונתו של יעקב נאמן כשר משפטים הייתה מוצלחת?

"באופן כללי, נאמן הצליח בתפקידו. עם זאת, הרעיון של ריענון כהונות בכל תפקיד, הוא בריא. גם בעיית הצפת המקצוע ואיכות הכשרת עורכי הדין היוצאים לשוק לא טופלו במלואם בקדנציה האחרונה".

- מי לדעתך צריך להיות שר המשפטים הבא?

"יצחק הרצוג או דן מרידור".

- מה הם הנושאים שבהם צריך לטפל השר הנכנס?

"הגדלה משמעותית של תקני השופטים, שמתמודדים עם עומס בלתי נסבל. בנוסף, יש להבטיח תנאי עבודה משופרים לשופטים ויכולת לשכירת עוזרים משפטיים בעלי ניסיון. צעד נוסף הוא הפחתת הרגולציה על-ידי פישוט החוקים בתחומים שונים כמו ני"ע והגבלים עסקיים. כן חשוב לקדם חקיקה משמעותית בתחום הריכוזיות".

"סער וארדן נחושים להטביע חותם"

עו"ד אילן בומבך

משרד עוה"ד בומבך

- האם כהונתו של יעקב נאמן כשר משפטים הייתה מוצלחת?

"נאמן מילא את תפקידו נאמנה והצליח בתקופה קשה לשמר את היציבות במערכת המשפט ולמנות שופטים רבים, ובכלל זה לעליון".

- מי צריך להיות שר המשפטים הבא?

"גדעון סער או גלעד ארדן. שניהם שרים צעירים ומוכשרים, המחויבים לשלטון החוק, נחושים להטביע חותם ולבצע רפורמה במערכת המשפט".

- מה הם הצעדים החשובים ביותר שצריך לבצע שר המשפטים הבא?

"להגביר את האמון במערכת המשפט, להוסיף שופטים ואולמות, להיפרד משופטים לא מתאימים, לבטל את הלכת 'חניון חיפה', ובכך לאפשר הגשת בקשת רשות ערעור באופן נדיב, גם כאשר לא מדובר בשאלה תקדימית החורגת מעניינם של הצדדים, אלא די בכך שמדובר בטעות שיפוטית המסבה עיוות דין".