שולה זקן חזרה בה מהסכמתה להסדר טיעון בתיק הולילנד

זקן חזרה בה מהסכמתה להסדר טיעון בתיק הולילנד, לפיו תודה בקבלת שוחד ותרצה 11 חודשי מאסר ■ המגעים להסדר עם זקן נחשפו ב"גלובס" לפני 3 חודשים

לפני כ-3 חודשים (ב-4 בנובמבר 2012) חשף "גלובס" כי ‎הפרקליטות ניהלה מגעים מתקדמים להסדר טיעון עם שולה זקן בתיק הולילנד. עוד פרסמנו אז בין היתר כי הסדר הטיעון, אם ייחתם, יכלול הודאה באשמה של זקן בחלק מסעיפי האישום נגדה. בתמורה, הפרקליטות הבטיחה לזקן לכלול בעסקה אי-הגשת ערעור נגדה בפרשת טלנסקי ולדרוש מבית המשפט כי יטיל עליה עונש מופחת.

בימים האחרונים התבררו עוד פרטים בנושא, שחלקם פורסמו הערב (א') במהדורה המרכזית של חדשות ערוץ 2. מתברר כי זקן חזרה בה מהסכמתה לחתום על הסדר טיעון בתיק הולילנד, וכי הסדר הטיעון אמור היה לכלול הודאה של זקן בלקיחת שוחד והסכמה שלה לרצות עונש מופחת בעבירות כגון אלה של 11 חודשי מאסר.

‏זקן, שהייתה ראש לשכתו של ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט כשכיהן כראש עיריית ירושלים, מואשמת במשפט הולילנד בקבלת שוחד מיזמי פרויקט הנדל"ן, באמצעות עד המדינה ש"ד, כדי שתסייע בקידום הפרויקט אצל אולמרט ובעירייה, ובעבירות נוספות.

במשפט נוסף שבו עמדה לדין לצדו של אולמרט, בבית המשפט המחוזי בירושלים, זוכו השניים מהאישומים נגדם בפרשת טלנסקי (מעטפות הכסף). עם זאת, זקן הורשעה בביצוע שתי עבירות של קבלת דבר במירמה באישומים בפרשת ראשונטורס (שאולמרט זוכה גם מהם).

חלקה של זקן בפרשת הולילנד נחשב זניח למדי. היא אמנם מככבת ברשימת הנאשמים, ואולם עיקר תפקידה - גם בעלילת השוחד הנטענת לכאורה וגם בהתנהלות המשפט עצמו - הוא לשמש "דלת" שדרכה ניתן להגיע לאולמרט עצמו, וזוהי, ככל הנראה, מטרת הפרקליטות בהסדר עימה.

בנוסף, הפרקליטות מצפה כי הסדר הטיעון עם זקן יסלול שורה של הסדרי טיעון בתיק, שבהם שאר הנאשמים יודו כי לקחו ונתנו שוחד.

‏לזקן יש אינטרס לחתום על הסדר טיעון - וזאת מכיוון שהראיות בתיק הולילנד נגדה נחשבות לחזקות יותר מאשר הראיות נגד רוב הנאשמים בתיק. הראיות הללו מלמדות לכאורה כי זקן לקחה את הכסף של עד המדינה ש"ד באופן פשוט, בלי שיטות פתלתלות המאפיינות עבריינים מתוחכמים: הצ'קים הופקדו ישירות בחשבון הבנק שלה ושל קרוביה; תכשיט יקר שהוא קנה לה; נעליים שהיא קיבלה ממנו; תמונה מקורית שרכש עבורה מגלריה בשווי אלפי שקלים; ורהיטי גינה.

‏‏זקן ניסתה להסביר לחוקרי המשטרה איך כל זה לגמרי לגיטימי. "כסף עושה לי הרגשה לא טובה", היא אמרה לחוקרים באחת ההזדמנויות ביחס למתנות הגשמיות שקיבלה מש"ד.

אלא שאז הציגו לה החוקרים תדפיסי בנק שלה ושל מקורביה, שמהם עלה כי היא הפקידה 5 צ'קים שנתן לה עד המדינה, על סך 20 אלף שקל כל אחד. ארבעה מהם ניתנו לפקודת "ש. זקן". החמישי ניתן גם הוא לפקודתה, ואולם שמה מחוק ובמקומו מופיעה המילה "עצמי", וחתימת התיקון של ש"ד מתנוססת ליד המחיקה.