מתנת הפרידה של נאמן: צעד ראשון לפירוק לשכת עוה"ד

שר המשפטים החליט למנות ועדה ציבורית, בראשות שופטת העליון בדימוס אילה פרוקצ'יה, שתבחן את התנהלות לשכת עורכי הדין ותמליץ על שינויי חקיקה ושינויים מבניים ■ ראש הלשכה, עו"ד דורון ברזילי: "מברך על הקמת הוועדה"

מתנת הפרידה של שר המשפטים היוצא יעקב נאמן ללשכת עורכי הדין: מהלך ראשון בדרך לפירוקה של הלשכה.

השר נאמן החליט הערב (ב') למנות ועדה ציבורית, בראשות שופטת בית המשפט העליון בדימוס אילה פרוקצ'יה, שתבחן את התנהלות לשכת עורכי הדין ותמליץ על שינויי חקיקה ושינויים מבניים בלשכה, ואפשר שגם על נטילת סמכויות מהלשכה בחזרה לרשויות השלטון, וזאת נוכח "המצב הבלתי אפשרי שאליה הגיעה הלשכה".

נאמן, שנחשב במשך שנים ארוכות לאחד מידידיה של לשכת עורכי הדין, ונהג גם להתארח בקביעות בכנסי הלשכה, איים בחודשים האחרונים בכמה וכמה הזדמנויות כי מצבה של הלשכה הוא בכי רע, נוכח מאבקי הכוחות הבלתי פוסקים בין בעלי התפקידים הבכירים בה, ואף רמז כי אם ראשיה לא יפעלו לשיפור תפקודה, הוא ינקוט צעד דרסטי. כעת הגיע תורו של הצעד הזה.

בהודעתו על הקמת ועדת פרוקצ'יה ציטט שר המשפטים דברים שכתב שופט בית המשפט לעניינים מינהליים בתל-אביב, קובי ורדי, לפני ימים אחדים, בפסק דין באחת מהעתירות המינהליות שהגישו בכירי הלשכה אלה נגד אלה.

"המצב הקיים הינו בלתי אפשרי", כתב השופט ורדי, "מבזה ומביש ומביא לשיתוק פעילות חשובה ונחוצה לעורכי הדין. ייתכן כי אין מנוס במצב הקיים, הפוגע אנושות בציבור עורכי הדין ובאינטרס הציבורי, להגיע לפתרון חוץ-מערכתי, כמו מינוי גוף חיצוני או גורמים חיצוניים שינהלו את הלשכה ויפקחו עליה לטובת ציבור עורכי הדין ותפארתם".

בעקבות פסק הדין החליט נאמן להקים ועדה ציבורית, שתבחן את התנהלות הלשכה ואת ההסדרים שעל פיהם היא פועלת. לדעת נאמן, "העולם המשפטי בישראל אינו יכול להתעלם מפסק דינו של השופט ורדי ולעבור לסדר היום".

לצד השופטת בדימוס פרוקצ'יה יכהנו בוועדה עו"ד רות אורן, ד"ר לימור זר-גוטמן, עו"ד מיכה ינון ופרופ' דוד ליבאי, לשעבר שר המשפטים.

הוועדה אמורה להתייחס למכלול הסוגיות הסובבות את התנהלות לשכת עורכי הדין, ובין היתר למבנה הלשכה ומוסדותיה השונים, ברמה המחוזית והארצית, יחסי הגומלין ביניהם, חלוקת התקציב בין הוועד המרכזי לוועדים המחוזיים, תפקידי החובה והרשות של הלשכה וכן הצורך בבקרה חיצונית על התנהלותה הכספית של הלשכה, הן במישור ההכנסות והן במישור ההוצאות.

הווועדה אמורה להמליץ על שינויים מבניים ושינויי חקיקה, ולהגיש את המלצותיה בתוך 3 חודשים - ככל הנראה כבר לידיו של שר המשפטים הבא.

ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד דורון ברזילי, הודיע כי הוא מברך על הקמת הוועדה. "אני מברך את שר המשפטים על היענותו לפניותיי המפורשות במהלך החודשים האחרונים להקים ועדת בדיקה להתנהלות הלשכה", הודיע ברזילי. "החוק הקיים מוביל למצב מתמשך שבו פעילויות חיוניות לטובת חברי הלשכה משותקות מטעמים פוליטיים ואינטרסים צרים, מצב שאינו יכול להימשך וחייב תיקון מיידי".