דיווח: ירדן במו"מ לרכוש גז טבעי מישראל

המגעים בנושא מתנהלים זה מספר שבועות בהובלת חברת נובל אנרג'י ובידיעת המשרד לאנרגיה ומים

משרד האנרגיה והמחצבים הירדני הודיע היום (ב') כי חברת הפוספטים הירדנית מנהלת מגעים עם מפעלי ים המלח לרכישת גז טבעי לצורך הפעלת המפעלים. על פי ההודעה, המגעים מתנהלים באמצעות חברה אמריקאית במטרה לאפשר למפעלים הירדניים לעבור לשימוש בגז, שהוא דלק זול וידידותי יותר לסביבה מהמזוט והסולר המשמש אותם כיום.

ל"גלובס" נודע, כי המגעים בנושא מתנהלים זה מספר שבועות באמצעות חברת נובל אנרג'י האמריקאית, המפעילה את מאגרי הגז "מארי-B", "תמר" ו"לוויתן". משרד האנרגיה והמים מעודכן במגעים ומלווה אותם. לפי הערכות, הגז יסופק רק החל משנת 2016 לאחר חיבורו לחוף של מאגר לוייתן מאחר וכל כמות הגז שמסוגל ת מערכת ההולכה להזרים ממאגר תמר כבר מכורה.

הרעיון הוא לחבר את המפעלים לתשתית הצינורות שמזרימה את הגז למפעלי ים המלח של כי"ל. מדובר בפרויקט הנדסי פשוט יחסית שעלותו נמוכה, אך יש לו משמעויות גיאו-פוליטיות. ירדן סובלת ממחסור חריף בגז טבעי בשל בעיות אספקה ממצרים, זאת, למרות שמצרים לא ביטלה את הסכמי הגז עימה ואף חתמה על הסכמים חדשים במחירים גבוהים יותר. כתוצאה מהמחסור בגז נאלצת ירדן להשתמש בסולר ובמזוט בעלות עודפת של מיליארדי דולרים לשנה, המעמיסה חובות על אוצר המדינה הירדני ופוגעת בתחרותיות התעשייה הירדנית.

כי"ל מקבלת גז טבעי משנת 2009 ממאגר מארי-B של ים תטיס לפי הסכם משנת 2008 שיפוג ב-2015. בסוף 2012 חתמה כי"ל על עסקה לרכישת גז טבעי מ"תמר" החל משנת 2015.

במסגרת ההסכם התחייבה כי"ל לרכוש גז בכמות שנתית של 0.26 מיליארד מ"ק ובהיקף כספי של 110 מיליון דולר, אך היא צפויה להגדיל את הכמות פי שלושה לאחר שתושלם הקמת תחנת כוח בהספק 240 מגה-ואט בסדום.

גורמים במשק האנרגיה העריכו, כי אם תתממש עסקת הגז ישקלו גם מפעלי הפוספטים הירדניים להקים תחנת כוח המופעלת בגז טבעי.