זיסר העיד בתיק הולילנד - וכמעט הוכרז כ"עד עוין"

בדצמבר אשתקד זימנה הפרקליטות את בעלי אלביט הדמיה לעדות, כדי להפריך טענת הגנה שהעלה אולמרט בחקירתו ■ ואולם זיסר, שהודה במשטרה כי אולמרט והוא "חברים טובים", שינה בביהמ"ש את גרסתו והסביר: "יכול להיות שטעיתי"

בעקבות מותו של ש"ד, עד המדינה במשפט הולילנד, התיר היום (ב') השופט דוד רוזן לפרסם את תוכן עדויותיהם של עדים רבים שהעידו עד כה במשפט, ואשר עדויותיהם היו אסורות לפרסום מחשש לזיהום העדויות.

אחד מהעדים המסקרנים ביותר, שעדותו הייתה אסורה לפרסום ונחשפת לראשונה ב"גלובס", הוא איש העסקים מוטי זיסר, ששמו עלה לכותרות בימים האחרונים בשל קריסתה של חברת אלביט הדמיה שבבעלותו.

זיסר זומן על-ידי הפרקליטות להעיד במשפט, כדי להפריך טענת הגנה שהעלה בחקירתו במשטרה ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט.

אולמרט מואשם על-ידי הפרקליטות כי הוא סייע לש"ד לגייס את תמיכתו של אורי שטרית - לשעבר מהנדס עיריית ירושלים וכיום האדריכל הראשי של אלביט הדמיה - לקידום פרויקט הנדל"ן הולילנד בבירה, לאחר ששטרית התנגד לכך.

לדברי הפרקליטות, כחלק ממערכת היחסים המושחתת ובמטרה לגייס את עזרתו של שטרית, פנה אולמרט לעד המדינה וביקש ממנו כי יזמי הפרויקט יסייעו לשטרית להיחלץ ממצוקה כלכלית אליה נקלע, לאחר שאחיו הלך לעולמו.

לטענת הפרקליטות, בהמשך גייס ש"ד קשרים שהיו לו בבנק הפועלים, הנושה העיקרי של שטרית, והצליח להפחית את חובו מ-3 מיליון שקל לכמיליון שקל בלבד. בתמורה, נטען, שטרית הפסיק להתנגד לפרויקט הולילנד והחל לתמוך בבקשות היזמים לקידומו.

בתגובה להאשמות הללו, טען אולמרט בחקירתו במשטרה כי הוא כלל לא היה צריך לפנות לש"ד כדי לסייע לשטרית, מכיוון שעזר לו בדרכים אחרות. בין היתר סיפר כי ביקש מחברו, זיסר, לסייע לשטרית על-ידי העסקתו.

זיסר, שתושאל אף הוא במשטרה בקשר לפרשת הולילנד, שלל בחקירתו את הדברים של אולמרט ואמר כי ראש הממשלה לשעבר פנה אליו מאוחר יותר, רק בשנת 2006, לאחר ששטרית כבר עזב את תפקידו בעירייה כמהנדס העיר וללא קשר ליחסי אולמרט-ש"ד.

"אהוד ואני ידידים טובים"

ב-2 בדצמבר אשתקד התייצב זיסר בבית המשפט כדי למסור בפני השופט דוד רוזן את עדותו. לתדהמת הפרקליטות, גרסתו של זיסר בבית המשפט הייתה שונה מהגרסה שנתן במשטרה בכל הנוגע ללוחות הזמנים, שבהם פנה אליו אולמרט.

בעקבות הדברים שקלה הפרקליטות להכריז על זיסר כ"עד עוין" - כלומר עד שעדותו בבית המשפט שונה באופן מהותי מעדות קודמת שמסר, והשינוי גורם נזק לבעל הדין שהביא אותו להעיד. מרגע שבית המשפט הכריז על עד כ"עוין" ניתן להטיל דופי במהימנותו, עד כדי קביעה כי עדותו הקודמת היא הנכונה.

בתחילת עדותו סיפר זיסר על יחסיו עם שטרית: "אורי שטרית הוא האדריכל הראשי של אלביט הדמיה, שכוללת בתוכה גם את פלאזה סנטרס, יש לה אגף שעוסק בנדל"ן, ואורי שטרית הוא האדריכל של הקבוצה בהקשר הזה".

זיסר סיפר גם על מערכת יחסיו עם אולמרט. "אנחנו חברים טובים. אולמרט היה עורך הדין שעזר לי לקבל קופת-חולים בעיר עמנואל, שזה המיזם הראשון שעשיתי בחיים בשנת 1980, ומאז אנחנו ידידים טובים", העיד זיסר.

בהמשך התבקש זיסר על-ידי התובע, עו"ד ירון גולומב, לספר על הפנייה של אולמרט אליו בעניין העסקתו של שטרית. הפרקליטות צפתה כי זיסר יחזור על דבריו במשטרה. ואולם, כאן החלו העניינים להסתבך מבחינתה של הפרקליטות, מכיוון שזיסר שינה מעל דוכן העדים את גרסתו.

"הייתה שיחה של אולמרט אליי בנושא העסקתו של אורי שטרית, בעדות שלי (במשטרה. ח"מ) אמרתי בסביבות 2006, אבל אני חושב שזה היה קצת יותר מוקדם", העיד זיסר. "לקראת הדיון הסתכלתי קצת במסמכים, גם במסמכי ההעסקה שלו, אני חושב שהשיחה עם אהוד הייתה קודם, אני לא יודע להגיד בדיוק באיזו שנה זה היה, אבל אהוד פנה אליי וסיפר לי שאורי במצב מאוד קשה. סיפר על הסיפור של האח שלו, על מה שקרה במשרד, והוא אמר לי שאם יש לנו פרויקטים שאפשר לתת לו עבודה, הוא מאוד ישמח. אורי היה אז עדיין מהנדס העיר".

"אני מנסה להיזכר"

התובע, שהופתע משינוי הגרסה של זיסר, ביקש להזכיר לו את הדברים שאמר במשטרה וציטט מהם בבית המשפט. "אני רוצה להזכיר לך מה אמרת במשטרה. כאשר נשאלת האם אולמרט דיבר איתך בסמוך למות אחיו של שטרית, אמרת: 'לא. מה פתאום. הבנתי שכבר חלף זמן, אני לא יודע לנקוב, אבל להערכתי כמה שנים חלפו'. במקום אחר אמרת שמדובר בתקופה של 3-4 שנים. אתה מאשר את הדברים?".

זיסר אישר כי כך אמר במשטרה, אך בהמשך אמר כי ייתכן שטעה בלוחות הזמנים בעדותו במשטרה. "יכול להיות שטעיתי בתאריך. אני אומר את זה כבר אולי 5 פעמים. יכול להיות שטעיתי בתאריך".

בהמשך עדותו בבית המשפט נשאל זיסר מדוע אולמרט פנה אליו וביקש ממנו להעסיק את שטרית. "אני רוצה שתדע שבמסגרת הידידות בינינו, הרבה מאוד מיזמים של מצוות נולדו מזה. אני יכול לתת לך הרבה דוגמאות לכך שאולמרט פנה אליי, לא רק בנושא של שטרית".

בתגובה שאל התובע: "על כמה אנשים עוד אולמרט המליץ להעסקה?", וזיסר השיב: "אני מנסה להיזכר, יכול להיות שכן, אבל תשמע - מערכת יחסים הולכת הרבה אחורה, יכול להיות שכן, אני לא נזכר בדוגמה ספציפית".

בשלב זה הטיח התובע בזיסר כי במשטרה הוא סיפר שהמקרה של שטרית היה היחידי שבו אולמרט המליץ לו להעסיק אדם.

לאחר שהתובע נוכח כי זיסר ממשיך לומר דברים שונים משאמר במשטרה, נואש צוות התביעה וביקש מבית המשפט כי ישקול להכריז על זיסר כעד עוין.

ואולם, השופט רוזן נמנע מלהכריז על זיסר כעד עוין, ובבוא היום, כאשר יכתוב את הכרעת הדין במשפט, הוא ייקח בחשבון את טענות הפרקליטות באשר לשינויים בגרסתו של זיסר.