גוש האירו - טעות היסטורית?

תרחיש התפרקות גוש האירו אינו מופרך, ולא יהיה רע לישראל

הנציבות האירופית הכריזה בחודש שעבר על תרחישים שלפיהם כלכלת אירופה תמשיך להתכווץ השנה, ובאופן אירוני ימים מספר לאחר מכן התוודע העולם החודש לכאוס הפוליטי באיטליה. לדברי מנהיג תנועת חמשת הכוכבים שזכה לתמיכה רחבה מהצפוי, בפה גרילו, בהתחשב במצבה הכלכלי הקשה של איטליה, אם לא יחול שינוי, האיטלקים ירצו לעזוב את גוש האירו. האומנם?

המשבר שפוקד את אירופה באחרונה מסתמן בעיני רבים ככזה שעלול אף להוביל להתפרקות גוש האירו. השאלה היא אם מדובר בתרחיש שלילי לכלכלה האירופית? והתשובה היא: כלל לא. נראה כי מדינות כדוגמת איטליה לא ימהרו לעזוב את חממת הגוש מיוזמתן - מהלך שיוביל להמשך ההידרדרות וההיחלשות של כל המדינות החלשות ואיטליה בתוכן.

תוכנית מגירה לכל תרחיש

כאשר יזמו והרכיבו את גוש האירו, היתכנות של פירוק עתידי לא הובאה בחשבון. זאת, על אף שכבר משלב בחירת הרכב המדינות אפפה את הגוש כרוניקה של פירוק. במטאפורה פשוטה ניתן לדמות את מערכת היחסים בין המדינות המרכיבות את הגוש למבנה של תא משפחתי. ככזה וככל מבנה אחר, גם גוש האירו צריך להיות חזק דיו כדי לעמוד בפני לחץ של גירושים ו/או איומים על גירושים, ולהשכיל לנהל אותם בדרך נכונה אם אכן הוא יידרש לכך.

בהתבוננות לאחור, נראה כי נקיטת מספר צעדים מהותיים היה משנה משמעותית את הנקודה שבה הגוש נמצא כיום. ראשית, היה ועדיין יש צורך לתת את הדעת להרכב השחקנים של הגוש, כאשר נקודת המוצא היא שהחיבור צריך להיות נכון ובריא מבחינה מנטאלית, וקבלת החלטה על "הוצאת שחקנים" צריכה להיעשות תוך הגדרת טווחי זמן ברורים.

שנית, יש להכין תוכנית-מגירה מותאמת ליישום לכל תרחיש אופציונאלי, לרבות מצב של פירוק או סממנים של פירוק, כמו אלו שהעולם חווה היום.

שלישית, יש להתנהל תוך הכרה מי הן המדינות הדומיננטיות בגוש - המהוות מנגנוני שליטה וקבלת החלטות במצבים שבהם צריך לקחת את המושכות לידיים ולפעול. היום, למוסד זה יש סמכויות הדומות לאלו של הנשיא - סמכויות דיבור אך מעט השפעה מעשית.

על ישראל להישאר עצמאית

צעד אחרון ומתבקש הוא - הגדרת הביטחונות שלהם תתחייב כל אחת מהמדינות החברות על מנת לזכות באפשרות להיות חלק מהגוש.

רק לפני שנים מספר דיברו והמליצו ישראלים בכירים על הצטרפות ישראל לגוש האירו. והנה היום ברור שזו הייתה המלצה מוטעית. על ישראל להישאר עצמאית ככל שניתן, יחד עם חיזוק הקשרים הכלכליים עם מדינות באירופה, דוגמת שווייץ.

אם אכן תקרה ההתפרקות, הדבר ייטיב עם ישראל, אשר תהפוך לבעלת מעמד מרכזי יותר, כי העליונות המוקנית למדינות החלשות - כמו יוון ומזרח אירופה - תתבטל מאליה. משרדי האוצר והתמ"ת ינהגו בחוכמה אם יתחילו כבר היום להכין תרחישים להתפרקות כזו, כדי שהמשק המקומי יצא ממנה מחוזק.

היום, כאשר שום צעד מהצעדים הנ"ל לא מתממש וכאשר מדינות תולות את האחריות למצבן הכלכלי זו בזו, במקום לפתח עצמאות וחוסן כלכלי, נראה כי תרחיש של התפרקות גוש האירו אינו מופרך והוא לא יהיה רע לישראל.

התפרקות הגוש הופכת למוחשית ולריאלית מיום ליום, כך שאלמלא יינקטו מהלכים מעשיים לסדר מחודש, תוך שחרור מדינות מהגוש, נראה כי תוך שנתיים-שלוש, נביט על הקמת גוש האירו, כפי שאנו מכירים אותו היום, כטעות היסטורית.

הכותב הוא יו"ר פירמת רואי החשבון Baker Tilly ישראל