"לפיד ובנט שבעים, ואדם שלא היה רעב לא ירגיש מה שמרגיש רעב - נוכיח מי באמת הציבור המקופח"

השר היוצא יעקב מרגי: "על מה נעשה חשבון נפש - על זה שלא איימנו על רה"מ כל חודש בהפלת הממשלה?" ■ על השוויון בנטל: "יש פה אג'נדה להגביל את מספר לומדי התורה, דבר שלא היה בהיסטוריה של העם היהודי" ■ ראיון ל-G

בימי תחילת השבוע, ימים שבהם התקדמו המגעים להקמת הקואליציה, לא היה קל למצוא את בכירי ש"ס. על ראיונות בכלל לא היה מה לדבר. אולי קיוו שהקשיים יביאו לפיצוץ במשא ומתן, אולי היו שרויים באבל קטן על הנכונות להרחיקם ממנעמי השלטון, ואולי סתם העדיפו לשמור את מחשבותיהם לעצמם. מי שבכל זאת הסכים להתראיין היה השר היוצא לענייני דתות יעקב מרגי, ועל זה מגיע לו קרדיט.

- לאור תוצאות הבחירות וההתנהלות אחריהן, אתם עושים חשבון נפש?

"על מה נעשה חשבון נפש? על זה שאנו מפלגה שעלתה הכי מעט בקואליציה היוצאת? את יודעת שאני הקמתי מקוואות, הקמתי בתי כנסת, הקמתי מוסדות תורניים, מכספים קואליציוניים? לא מכספים של הממשלה. על מה אני צריך לעשות חשבון נפש? על זה שהפסקתי להיות סקטוריאלי? על זה שתרמתי למשילות? על זה שלא איימתי על ראש ממשלה כל חודש בהפלת הממשלה?

"הובלתי קו חדש של נטייה לאקדמיה, של שיפור מתמיד בתעסוקת חרדים, של עלייה, אמנם מתונה אבל עלייה, בגיוס. אז על מה בדיוק אני צריך לעשות חשבון נפש? על כך שאמרתי בוא ניקח את התהליכים האלה ונעצים אותם? מי שמדבר על שוויון בנטל כסיבה לניסיון להרחיק אותנו עושה שקר בנפשו. יש פה אג'נדה להגביל את מספר לומדי התורה, דבר שלא היה בהיסטוריה של העם היהודי".

- אולי הציבור החילוני מרגיש שזה לא מספיק? שהנטל רחוק מלהתחלק באופן שווה?

"את מכירה את המושג לטנגו צריך שניים? אני אישית ירדתי עם ביבי לגדוד הנחל החרדי, אני אישית עודדתי גיוס. אבל ביטלו משרות במשרד הביטחון כי הגיעו ליעדים שלהם (הכוונה להיקף מתגייסים חרדים. ה' מ'). לא נעים לי לצטט אותו בשם, אבל בכיר במטכ"ל אמר בישיבת ממשלה בזאת הלשון: אני לא צריך אותם בצבא, קחו אותם לשירות האזרחי.

"רוצים לשנות? יש צורך בשוויון בנטל? יש צורך בידיים עובדות? בואו נעשה את זה בהסכמה. נמפה את הצרכים של השוק האזרחי, של הצבא. בואו נגדיר יעדי גיוס בחברה החרדית. עד מערכת הבחירות האחרונה לא יצאו נגד הגיוס, ישבו בשקט. עכשיו לראשונה הכוחניות הביאה לזה שרבנים אומרים כהאי לישנא: 'שילכו לבית הסוהר'. הזהרנו שהכוחניות הזאת תביא למגמה הפוכה".

- קרו בקדנציה של הממשלה היוצאת עוד דברים שהרגיזו את החילונים. הדרת נשים, למשל.

"אם החברה החרדית הייתה מקבלת ביטוי אמיתי וכנה בתקשורת, הייתם שמים בכותרות הראשיות שהנהגת החברה החרדית בשיא גדולתה. כל הזרמים יצאו בגינוי כלפי התופעה. יש מקרים שוליים בכל חברה, אבל אין לנו עניין לשים רעלות, והחברה החרדית אמרה זאת בפה מלא. החברה החרדית מורכבת מרבדים, יותר מכל חברה אחרת - טובים יותר וטובים פחות, אבל לבוא ולשים הכול על מילה אחת שנקראת חרדים זה עוול בל יתואר. כשנחפש את השלילי בכל חברה, נמצא אותו".

- אז בעצם אתה טוען שאין כעס כלפי הציבור החרדי, אלא מעין קנוניה שזאת תוצאתה.

"אם את חושבת שכל 19 המנדטים של יאיר לפיד מסכימים לגישה של 'לחתוך ולא לשמוע ולא להידבר', אז אני אומר לך שלא. הם חדשים, הם מחויבים ללפיד כרגע, אז הם מיישרים קו. אבל שלא יספרו לי שזה רצון החברה. קרה דבר אחד: בראש מפלגה גדולה עומד אדם שמיישם את אמונת אביו שיש ציבור שאינו לגיטימי ואינו רלבנטי. הוא יכול לעטוף את זה בכל נייר צלופן, אבל בפועל זאת הדרה של ציבור שלם. לא קרה כלום בחברה הישראלית, אדרבה, דווקא יש כיום התקרבות למסורת. בכל בית יש סממן כזה או אחר של יהדות.

"הסיבה היחידה למהלך של לפיד היא הרצון להמשיך את דרכו של אביו. אין שום סיבה: החרדים בקדנציה הזאת יצאו לשוק התעסוקה, מערכי ההתנדבות (הכוונה לצבא, ה' מ') הולכים וגדלים, אנו פתוחים לביקורת יותר מאשר בכל תקופה אחר.

"אולי הקיצוניים בתוכנו צדקו, ואסור היה לבוא לקראת, אלא להישאר בגטאות שלנו, זה מה שרצו שנעשה. כל הזמן אמרו לנו 'בואו תהיו בתוכנו', אבל עכשיו כשזה קורה, זה כנראה מפריע לכמה גורמים. זה חשבון הנפש היחיד שעשיתי מינואר ועד היום. מה שקורה נגזר מרצונו של אדם אחד ששיחקה לו השעה, שבתנאי המגרש של משחק השחמט, הוא מוביל".

מרגי אומר שהוא אינו מפחד מהישיבה באופוזיציה. "אני בגנים שלי פרלמנטר יותר מאשר שר", הוא אומר. יחד עם זאת, הוא מעריך שזה רק עניין של זמן, עד שהממשלה הנוכחית תיפול.

"מה את חושבת, שאורית סטרוק חושבת כמו לפיד? שהרב בן-דהן ואורי אריאל מדברים על תחבורה ציבורית בשבת? מה יקרה כשיהיה מהלך מדיני? מפלגה שיכולה להתעלות על עצמה, שמבינה שלא תוכל להשיג את כל מאווייה, שבולעת הרבה צפרדעים (הכוונה לש"ס, ה' מ') - היא שתרמה למשילות, ושאף אחד לא ימכור לנו לוקשים.

"אני לא מבין איך 'ציבור נאור' יכול לעבור בשקט, בשלוות נפש, מול הדרה של ציבור שלם. אם יאיר לפיד היה אומר לנו: 'בואו נשב לשולחן עגול' ואחרי זה היה אומר, 'גיליתי את פרצופם - הם רוצים להיות עלוקות', ניחא. אבל כשאדם יושב בישיבה ראשונה עם ראש הממשלה ואומר: 'אני עם חרדים לא יושב', אני לא מבין איך עוברים על זה בשתיקה. יש לי תמיהה איך כל אלה שהמצפון נר לרגליהם, עוברים על זה לסדר היום".

- זה שאתה כועס על יאיר לפיד, זה די מובן. אבל הייתי מצפה לשמוע יותר ביקורת על בנט.

"יש לי ביקורת על בנט, הוא קשר את עצמו בברית לא חכמה ומסוכנת עם יאיר לפיד. לא הייתה ברירה גדולה לבנט בתחילת הדרך אלא ליצור הבנות מול יש עתיד. אחד שריין את השני. אם זה לא היה, ודאי שהווטו המוחלט של יאיר לפיד שלא להתדיין עם החרדים, לא היה נופל על אוזניים כרויות. עכשיו הוא בא ואומר: 'אחיי החרדים'. 'אחיי החרדים, אנו נדאג לכם לאוכל'. נו, באמת, זה עלבון לאינטליגנציה".

"הסיבה העיקרית לכך שהציונות הדתית, מה שנקרא הבית היהודי, שמה את מאווייה לפגוע בש"ס, היא, איך הם אמרו את זה - שדחקו את רגלי הציונות הדתית מכל התפקידים. במילים אחרות, הם דיברו על ג'ובים. אני יכול להרגיע אותם לגבי הג'ובים: בארבע השנים האחרונות קיבענו כמעט את כל בחירת התפקידים בתנאי סף, בנהלים שקופים וברורים, כך שכל שר - אם לא ישנה את החוק - יהיה מחויב להתנהג בשקיפות ובממלכתיות".

- ומה יקרה לדעתך מבחינת סדרי העדיפויות הלאומיים?

"אנחנו יודעים לאן הם יפנו תקציבים. בנט יפנה לגרעינים התורניים. יצוצו מבחני תמיכה שלא חלמתם עליהם, שיתאימו למידות ולחליפות כאלה ואחרות. יאיר לפיד יסיט תקציבים לקו הכלכלי שלו המוצהר - ישקיע בגדרה-חדרה, בתחומים שהם יותר העשרות ולא צרכים קיומיים. אלה שני אנשים שבעים, ואדם שלא היה רעב, לא ירגיש מה שמרגיש רעב. נשתדל לעקוב, נשתדל לחשוף, ונוכיח חד-משמעית מי באמת הציבור הכי מקופח, גם לפי גודל ההשקעה שלו בחברה; נוכיח איזו אוכלוסייה תורמת הכי הרבה לתל"ג בחברה הישראלית, למרות שהיא נחשבת בלתי יצרנית. אני כופר בכך שהחרדים לא שותפים בשוק העבודה".